Nightz Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg og en kompis skal installere en 15" sub i hans BMW 3-Serie E46. Problemet er at vi ikke vet helt hvordan det skal gjørest. Legger ved flere bilder som viser hvilken stereo og hvordan alt ser ut. For meg ser det ut som alle høyttalerne er tilkoblet en boks BMW kaller: "Audio-High-Power". Den har ikke flere tilkoblinger som jeg vet. I "vanlige biler" er alle høytallerne tilkoblet cd-spilleren som har flere utganger til sub osv. Så derfor lurer vi på om vi må bytte ut cd-spilleren og dra nye kabler fra hver høytaller for så og koble opp subben vår? Eller er det en enklere og billigere måte og gjøre det på. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 De fleste forsterkere har høynivåinnganger. Disse kan kobles direkte til en høyttaler i bilen eller fremme ved høyttalerutgangen. Det blir ikke en like god løsning som RCA og bytte av spiller, men i de fleste tilfeller bra nok for de fleste. Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 De fleste forsterkere har høynivåinnganger. Disse kan kobles direkte til en høyttaler i bilen eller fremme ved høyttalerutgangen. Det blir ikke en like god løsning som RCA og bytte av spiller, men i de fleste tilfeller bra nok for de fleste. Man må jo uansett ha tilkobling av signalkabel osv? Det blir uansett bytte av org.spiller for og få aux utgang Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Nei, ingen signalkabel. Hvis du uansett skal bytte spiller så er jo ikke dette et tema. Hvis det er lydpakke med DSP så må du belage deg på å legge opp nye høyttalerkabler til alle høyttalerne og kanskje også bytte høyttalerne. Jeg kan sjekke om det finnes adaptere til denne bilen hvis du forteller meg hvilken årsmodell du har. Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Bilen er av laget i 2001. Tenkte kanskje at etter og ha byttet stereo, vi kunne bruke de kablene som allerede var der. Eller om det kanskje er en billigere måte, som gjør at vi får AUX og tilkobling av forsterker, uten og bytte cd-spiller? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg har E90 og det enkleste der var bare å bytte spiller og koble opp helt vanlig. Signalkabler bak til forsterkere og sub. Så strekke kabler frem og koble seg inn på høyttalerne på ISO-kontakten. Er 99% sikker på at det finnes godt utvalg av monteringsrammer til E46. Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg har E90 og det enkleste der var bare å bytte spiller og koble opp helt vanlig. Signalkabler bak til forsterkere og sub. Så strekke kabler frem og koble seg inn på høyttalerne på ISO-kontakten. Er 99% sikker på at det finnes godt utvalg av monteringsrammer til E46. Brukte du de samme høytaller kablene som var der fra før? Eller måtte du kjøpe inn nye? Vet du hvor vi kan kjøpe monteringsramme? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Aktiv adapter finner du her: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=228 Ramme til ny spiller: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=672&katid=227&id= Mulig du trenger et antenneadapter, men det ser du fort Så håper jeg dere velger en god spiller, med innebygget delefilter osv, så har dere litt bedre forutsettninger for god lyd. Kjøp noe fra Pioneer eller alpine Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Aktiv adapter finner du her: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=228 Ramme til ny spiller: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=672&katid=227&id= Mulig du trenger et antenneadapter, men det ser du fort Så håper jeg dere velger en god spiller, med innebygget delefilter osv, så har dere litt bedre forutsettninger for god lyd. Kjøp noe fra Pioneer eller alpine Kan høres litt domt ut, men hva gjør en aktiv adapter og hva trenger jeg den for? Takker for tipsene, har du noe anbefalinger for en god nettside og kjøpe spillere fra? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Adapteret gjør så den orginale forsterkeren fungerer med ny spiller... Når det gjelder spiller, så finn en fra pionner som du liker, så søker du på prisjakt.no for beste pris Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Adapteret gjør så den orginale forsterkeren fungerer med ny spiller... Når det gjelder spiller, så finn en fra pionner som du liker, så søker du på prisjakt.no for beste pris Altså sånn at de ledningene som går frem til orginale spilleren fungerer med alle spillere? Også de adapterne du linket, er det alle av de som passer? fordi de varierer svært i pris. Takker for hjelp, går sikkert for en pioneer spiller da. Har du noen spesielle anbefalinger eller tips til valg av hvilken? Pioneer har jo veldig mange spillere og velge mellom. Endret 12. februar 2015 av Nightz Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Lyden er lik i alle opp til DEH-80PRS. Velg etter funksjoner og linjeutganger du trenger. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Ville sjekket opp prisen på adaptere og monteringsramme på ebay. Pleier å være billigere der Vurderte å bytte spiller i bilen til samboeren, der ville det kommet på rundt 1000kr, da for monteringsramme, iso kabel adaptere, samt stalk adapter (sånn at original rattfjernkontroll vil virke). Men her er det snakk om en Toyoyta Avensis 2008 mod.. uten noe form for DSP anlegg, så vidt jeg vet.Ang spiller, har selv en DEH-x8500DAB, front aux, 2x usb bak, cd spiller, minnekortleser (bak frontpanelet), DAB+ og bluetooth, samt 3x pre-outs til forsterkere.Mener denne koster rundt 2000kr nå, muligens litt billigere. Veldig fornøyd med denne, bortsett fra en bug i FW, som gjør at den nullstilles om jeg velger en DAB kanal som bruker en annen type koding av radiotekst.. men dette skal være fikset i nyere spillere fikk tilbud om å sende inn min, for å få oppgradert FW på den, men kom aldri så langt Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Ville sjekket opp prisen på adaptere og monteringsramme på ebay. Pleier å være billigere der Vurderte å bytte spiller i bilen til samboeren, der ville det kommet på rundt 1000kr, da for monteringsramme, iso kabel adaptere, samt stalk adapter (sånn at original rattfjernkontroll vil virke). Men her er det snakk om en Toyoyta Avensis 2008 mod.. uten noe form for DSP anlegg, så vidt jeg vet. Ang spiller, har selv en DEH-x8500DAB, front aux, 2x usb bak, cd spiller, minnekortleser (bak frontpanelet), DAB+ og bluetooth, samt 3x pre-outs til forsterkere. Mener denne koster rundt 2000kr nå, muligens litt billigere. Veldig fornøyd med denne, bortsett fra en bug i FW, som gjør at den nullstilles om jeg velger en DAB kanal som bruker en annen type koding av radiotekst.. men dette skal være fikset i nyere spillere fikk tilbud om å sende inn min, for å få oppgradert FW på den, men kom aldri så langt Tror vi kommer til og gå for denne: https://prisguiden.no/produkt/pioneer-deh-x5600bt-197327#anchor-specifications Hva er forskjellen på en aktiv adapter og en ISO adapter? stor prisforskjell Lenke til kommentar
Nightz Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Lyden er lik i alle opp til DEH-80PRS. Velg etter funksjoner og linjeutganger du trenger. Hvordan kan vi finne ut om lydpakken har DSP? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå