Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Når (de fleste) nordmenn snakker om å dra til Miami, mener de Miami Beach, ikke Miami. Har vært der flere ganger, og aldri følt at kriminaliteten er påfallende eller mer merkbar enn i Oslo, for eksempel. Tror alle leiebiler jeg har hatt i USA siste 10-15 år har vært uten merker, uansett hvor jeg har leid. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Hvordan fungerer det med leiebil i USA egentlig? Ser jo alle bruker det så vil anta det er relativt rimelig og enkelt å få til? Tenkte kanskje da å kjøre fra Las Vegas til LA og så fra LA til SF langs kysten når vi er ferdige der. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Miami er en del kriminalitet og ellers ikke fullt så spennede. Skal du til New York allikavel så trenger du ikke Miami. Really? Skal man unngå Miami fordi det er kriminalitet? Hvor er den kriminaliteten? Miami > New York any day of the week! Hvor den kriminaliteten er? Bare fordi du ikke har blitt ranet de gangene du har vært der så eksisterer det ikke? http://www.neighborhoodscout.com/fl/miami/crime/ Miami er tryggere enn 4 PROSENT av resten av byene i USA. Sier litt, gjør det ikke? Leiebilfirmaene i Miami har ikke merkelapp på ruta slik som så og si alle andre firmaer har, pga de er utsatt for tyveri o.l. For å finne slikt opplegg må du ned i de dypeste byen i Sør-Amerika. Kanskje du har et poeng, kanskje det er jeg som er merkelig, men jeg reiser ikke til byer basert på krimininal-statistikker, jeg reiser dit pga ryktet. Hadde jeg basert meg på slike statistikker hadde jeg aldri bevegd meg inn i byer som Rio de Janeiro, Sao Paolo, eller for guds skyld, Cuiaba (som visstnok er på topp 10 drapsstatistikk i verden). Og slik som Zanta skriver: Di fleste turister oppholder seg i og rundt Miami beach, ikke di belastede områdene! Jeg har også leid 3 fine biler å cruiset rundt med i Miami, heller ikke dette no biggie. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hvordan fungerer det med leiebil i USA egentlig? Ser jo alle bruker det så vil anta det er relativt rimelig og enkelt å få til? Tenkte kanskje da å kjøre fra Las Vegas til LA og så fra LA til SF langs kysten når vi er ferdige der. Bare sørg for å få de rette forsikringene. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Miami er en del kriminalitet og ellers ikke fullt så spennede. Skal du til New York allikavel så trenger du ikke Miami. Really? Skal man unngå Miami fordi det er kriminalitet? Hvor er den kriminaliteten? Miami > New York any day of the week! Hvor den kriminaliteten er? Bare fordi du ikke har blitt ranet de gangene du har vært der så eksisterer det ikke? http://www.neighborhoodscout.com/fl/miami/crime/ Miami er tryggere enn 4 PROSENT av resten av byene i USA. Sier litt, gjør det ikke? Leiebilfirmaene i Miami har ikke merkelapp på ruta slik som så og si alle andre firmaer har, pga de er utsatt for tyveri o.l. For å finne slikt opplegg må du ned i de dypeste byen i Sør-Amerika. Dette er tøv. Ingen leiebiler i USA har merker lenger, det er ikke noe som er forbeholdt kun Miami. Og sammenligningen med Sør-Amerika er på jordet, å dra til Miami Beach er like trygt som alle andre steder. Holder man seg til Miami Beach er det null problem.- Den største bekymringen for Miami er været, ikke kriminaliteten. Endret 11. februar 2015 av MrL Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Reiser til Florida hvert år, og hver eneste leiebil vi har leid, har hatt merk på ruten. Alamo, Hertz osv osv. Sier ikke at han ikke skal reise der pga kriminaliteten, men han kan være obs på det uansett. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Med enkelte mulige unntak er gjenstanden "by" en altfor ubestemt sak i forhold til kriminalitetsvurderinger for turister - man må sjekke bydeler, tidsrom og typer kriminalitet (hvis de fleste drap, f.eks, er interne gjengoppgjør, er turistene stort sett trygge så lenge de ikke menger seg med gjengene...). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Reiser til Florida hvert år, og hver eneste leiebil vi har leid, har hatt merk på ruten. Alamo, Hertz osv osv. Et merke på ruten har de nok fortsatt, men for en del år siden hadde leiebilene en spesiell merking på registreringsnummeret foran og bak, som var lett å se. Mener det stod LEASE på nedre del av skiltene. Dette ble borte etter noe kriminelle handlinger mot lett synlige leiebiler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Hvordan fungerer det med leiebil i USA egentlig? Ser jo alle bruker det så vil anta det er relativt rimelig og enkelt å få til? Tenkte kanskje da å kjøre fra Las Vegas til LA og så fra LA til SF langs kysten når vi er ferdige der. Leiebil er enkelt og greit. Bestill fra Norge før du reiser, da får du (som regel) best pris. Du kan leie bil fra du er 22 år, men må være 25 år eller mer for å unngå tillegg for ung sjåfør. Du har vanligvis ansvarsforsikring, men må betale ekstra for å slippe egenandel (som gjerne er på minst 5.000 kr) dersom noe skjer. Du må også tegne ekstra forsikring for å få veihjelp dersom bilen stopper eller ved andre behov for assistanse, og forsikring for fører- og passasjerulykke. Det er veldig greit å kjøre bil i USA, men kan være slitsomt i store byer. En del trafikkregler er ikke like de norske (som 4-way stop og turn right on red), og det er ikke noen system (i praksis) for hvilket kjørefelt som har høyest hastighet. Endret 11. februar 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er veldig greit å kjøre bil i USA, men kan være slitsomt i store byer. En del trafikkregler er ikke like de norske (som 4-way stop og turn right on red), og det er ikke noen system (i praksis) for hvilket kjørefelt som har høyest hastighet. I teorien er det med kjørefelt likt som i Norge, men når en passerer tre felt begynner det fort å fungere mer "dobbelt", ved at en får et nytt saktegående i 3 eller 4 felt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Mange steder står det skilt om "slower traffic use right lanes", men nobody cares. Henger sikker igjen fra alle årene med 55 mph, da kjørte alle omtrent like fort (=sakte), og det spilte mindre rolle hvilket felt man valgte. I dag, med opptil 85 mph, er hastighetsforskjellene større, og måten de kjører på er ikke bra. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Så hvis man skal leie bil for 1-2 dager må man ut med 5k i ansvarsforsikring? Er jo billigere å fly USA rundt... Vurderte litt å roadtrippe ned SF kysten.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Nei, 5000 er ikke ansvarsforsikring, den er med i leieprisen. Dette er en egenandel du må betale dersom du får skade på egen bil (leiebilen), og ikke har kjøpt selvrisikofritagelse. Denne koster noen dollar pr dag, men du sparer altså 5-8.000 ved en skade. Leiebil er ganske rimelig, regn med ca 2000 pr uke for en grei bil + ev. forsikringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå