Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny PC med W8 hvordan installerer jeg W7?

Helm

Anbefalte innlegg

Laptopen kommer med Windows 8.1. Jeg skal installere Windows 7 som hoved-OS. Windows 8.1 vil jeg kanskje installere som sekundært OS.

Hva må jeg tenke på før jeg formaterer SSD-en?

Det medfølger ingen DVD-er, men jeg ønsker ikke å for alltid miste muligheten til å bruke det medfølgende W8.1. Maskinen har DVD-brenner, vil det fungere greit å brenne recovery-partisjonen til en plate?

Kan jeg uansett installere W8.1 fra recovery, eller vil den slette W7 og opprette alt slik det var fra start?

Er drivere til W7 et problem?

Det eneste jeg vet er at jeg må slå av secure boot i etterfølgeren til BIOS.

Det er en slik Asus:

http://www.asus.com/no/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ROG_G751JT/

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Maskinen har DVD-brenner, vil det fungere greit å brenne recovery-partisjonen til en plate?

Du får boote i recovery og sjekke, evt. lese bruksanvisningen. Dette var ganske vanlig før men vet ikke om det er standard lenger.

> Kan jeg uansett installere W8.1 fra recovery, eller vil den slette W7 og opprette alt slik det var fra start?

Det normale er vel å gå tilbake til "factory" config.

> Er drivere til W7 et problem?

Antagelig ikke, men ville brukt et ganske ferskt disk-image av W7.

> Hva må jeg tenke på før jeg formaterer SSD-en?

Er det verdt det ?

Er det mer produktivt å bruke tida på å sette opp W8 slik du vi ha den istedet ?

Lenke til kommentar

> Maskinen har DVD-brenner, vil det fungere greit å brenne recovery-partisjonen til en plate?

Du får boote i recovery og sjekke, evt. lese bruksanvisningen. Dette var ganske vanlig før men vet ikke om det er standard lenger.

> Kan jeg uansett installere W8.1 fra recovery, eller vil den slette W7 og opprette alt slik det var fra start?

Det normale er vel å gå tilbake til "factory" config.

> Er drivere til W7 et problem?

Antagelig ikke, men ville brukt et ganske ferskt disk-image av W7.

> Hva må jeg tenke på før jeg formaterer SSD-en?

Er det verdt det ?

Er det mer produktivt å bruke tida på å sette opp W8 slik du vi ha den istedet ?

Jeg har ikke kjøpt maskinen ennå så jeg har ingen bruksanvisning.

Jeg har ingen erfaring med hvordan recovery på en PC fungerer, men jeg forstår at det på en eller annen måte gjenoppretter fabrikkinnstillingene. Så man kan boote i recovery og velge blandt flere ting?

Sist jeg kjøpte PC var i 01 tror jeg, og da var ikke recovery standard.

Hva er et disk image av W7?

Hva som er mest produktivt vet jeg ikke. Hvis jeg valgte W8.1 ville utfordringene blitt at jeg måtte bruke et system jeg i bunnn og grunn ikke liker. Classic Shell ville reparert noen av de visuelle skavankene, men dette ville kostet tid. En annen utfordring ville blitt programmer som ikke uten videre fungerer godt på W8.1.

Med W7 kommer de fleste utfordringene helt i starten med å sette opp systemet. Det er mange programmer som ikke uten videre fungerer godt på W7, men jeg tror antallet er færre enn på W8.1.

Om det er verdt det? Ja, det er absolutt verdt å få et system jeg liker. Jeg lånte nylig en PC med 8.1 og jeg likte det ikke. Det er ikke bare funksjon som betyr noe, hva jeg liker betyr minst like mye.

Hvorfor skal du på død og liv ha Win 7? Last ned Classic Shell å du har den vanlige startmenyen tilbake igjen. Jeg bruker ikke Metro på mine maskiner.

attachicon.gifWin 8.1.jpg

Classic Shell hjelper bare på halve problemet. Det bedrer ikke bakoverkompatibiliteten.

Og dersom jeg skulle få et program som kjører mye dårligere i W7 enn i 8.1, så håper jeg at jeg kan ha 8.1 som reservesystem.

Lenke til kommentar

Kanskje du har vært heldig?

Men jeg har tatt en avgjørelse, det er derfor jeg sa at jeg skal installere W7, ikke at jeg vil installere det. Windows 7 Ultimate er allerede i hus.

Ettersom den avgjørelsen allerede er tatt, er det én ting mindre jeg trenger å rådføre meg om. :)

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Takk. :) Jeg har laget partisjoner på XP-maskinen og det var enkelt. Men det var uten å installere flere operativsystemer.

Kan jeg lage en ny partisjon på den nye PC-en uten å røre W8.1?

Jeg må ha W7 som default OS, må jeg ikke da installere det før W8.1?

Jeg hater Windows 8.1, men av et par grunner ønsker jeg ikke å miste muligheten til å installere det. En grunn er at 8.1 er en gratisbillett til 10. En annen grunn er at jeg ikke utelukker at jeg kan møte på et program/spill som fungerer dårlig i W7 og vil kunne ønske mulighet for dual boot.

Hvorfor hate Windows 8 / 8.1? Det er så mange grunner. Noen av dem:

• Det er fra bunnen konstruert for berøringsskjermer.
  • Det kjører enkelte spill dårlig, det hjelper ikke meg at det kjører andre spill litt bedre enn W7.
  • Microsoft forsøkte gjennom secure boot å presse alle til å kjøre Windows 8/8.1, det i seg selv er grunn til boikott.
  • I Windows 8 og 8.1 er omtrent halvparten av programmene "apper". Jeg hater apper. Apper er sikkert hippt men jeg hater hippier og det som er hippt også.
  • Misjonærene for Windows 8.1 her på forumet fremhever at W8.1 er fremtidsrettet. Men jeg er ikke fremtidsrettet fordi alle programmene og spillene mine er, med noen få unntak, fra 1997-2006.
  • Dersom et operativsystem ikke kan være bakoverrettet samtidig som det er fremtidsrettet har jeg ikke bruk for det. Når jeg forlater XP så er det fordi maskinen min er nedslitt fra innside til utside, til og med tastaturet. Trass i "Windows-råte" ser XP-installasjonen ut til å være like holdbar og seig som hardplast. Jeg vil ha en ny ubrukt maskin og ser ikke noe alternativ til W7 som jeg kan leve med.
Lenke til kommentar

Du kan lage et Disk Image av PC'ens harddisk/SSD ved hjelp av Macrium Reflect Free edition:

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Legg Imaget på en ekstern harddisk, på en server, på en stor nok minnepinn e.l og ta godt vare på det. Fordelen med et disk image er at alle drivere o.l for din PC er inkludert, og alt som skal til for å "installere" det er å kopiere det tilbake til harddisk/SSD.

Det finnes sikkert 'bruksanvisninger' for Macrium på nettet et eller annet sted.

Hvis du heller ønsker å installere Windows 8.1 fra scratch, så kan du få tak I "installation media" fra Microsoft her: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-refresh-media

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom disk image ikke er det samme som klone, hva er det?

Asus bærbare har ganske små SSD-er, typisk 128 eller 256 GB. En mulighet er kanskje å kjøpe en ny SSD og sette den nye disken opp som "C" og den opprinnelige disken som "D". Er dette praktisk eller overser jeg problemer? Maskinen skal ha plass til tre disker.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Da er det jo bare å lage en egen partisjon på disken for Win 7.

Litt gammel artikkel, men det er samme fremgangs måte http://www.tek.no/artikler/guide_partisjonering/38320

Har du DVDen til Win 7 er det bare å boote opp fra den å velge en partisjon.

Kan man partisjonere en disk som det allerede er innstalert Win 8.1 på? I så fall, vill jeg risikere å skade noen av dataene som allerede er her? Har brukt PCn i en uke bare og har ikke lastet ned annet enn oppdateringer i Windows og McAfee antivrus.

BTW, i abbonementet mitt, ligger gratis Norton. Bør jeg bytte ut McAfee med det? Og kan jeg disable McAfee uten å slette programmet?

Lenke til kommentar

Kan man partisjonere en disk som det allerede er innstalert Win 8.1 på? I så fall, vill jeg risikere å skade noen av dataene som allerede er her?

Jada, du må først redusere størrelsen på Win8.1-partisjonen, og så opprette en ny partisjon der du vil ha installert Win7.

Men: Når du så har installert Windows 7 I den nye partisjonen, så vet ikke PC'en din hvordan den starter opp Win8.1 lenger. (Win8.1 var ukjent da installasjonsprogrammet for Win7 ble laget.)

Dette kan fikses på flere måter, men det kan nok oppfattes som litt kronglete av mange.

edit: Du kan sikkert gjøre noe slik at McAfee ikke starter opp automatisk når du starter Windows. Da blir det liggende igjen og ta plass på disken, men det er du som bestemmer. Du kan eventuelt avinstallere det senere om du vil.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde Linux og Win 7 på en av mine bærbare en gang i tiden, å når jeg startet opp så kunne jeg velge der hvilket OS jeg ville bruke, synes å huske det var en timer der som valgte det første OSet visst du ikke valgte et selv.

Når du installerer nyere windows på et system hvor du har eldre windows fra før så legges entry inn i nye bootloaderen for den/de gamle windowsene. Men ikke motsatt.

Du kan ikke "legge Vista/xp" på et system med eksisterende windows 7 eller windows 8 boot uten at disse boot entydig forsvinner .

Det samme gjelder for windows 7 å legge inn på eksisterende 8.

Boot entry kun for windows 7 vil blir resultatet og den du kan boote til.

Trådstarter får problemer med sin blanding og sin metode når/hvis han kommer dit.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal man ha multiboot med flere Windows versjoner, så BØR eldste versjon ligge inne før man installere neste versjon.

Det er mulig å mikkmakke seg rundt, men da er det desto mer mikkmakk om man velger å fjerne et OS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha multiboot med flere Windows versjoner, så BØR eldste versjon ligge inne før man installere neste versjon.

Det er mulig å mikkmakke seg rundt, men da er det desto mer mikkmakk om man velger å fjerne et OS.

Ja det kan jo fikses på - men kan fort bli innviklet med uefi gpt guid osv.

Har ikke oppfatningen at TS er den som fikser det på egenhånd :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...