Studenten! Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hei! Jeg trener for å gå ned i vekt, men ønsker også å få "finere" rumpe; vil ikke at denne skal ende opp helt flat når jeg går ned i vekt. Jeg trener primært kondisjon nå for å gå ned i vekt, men tenkte å legge inn noen set med squats og lunges hver dag. Det jeg lurer på; får jeg best effekt av disse styrkeøvelsene dersom jeg tar dem i samme omgang som kondisjonstreningen - altså sammen med den daglige rutinen? Eller får jeg like bra resultat dersom jeg splitter opp og tar noen runder i løpet av dagen? Etter kondisjonstreningen min er jeg som regel helt utslitt, og ikke er jeg så godt trent enda at jeg kan ta flere set på rad med squats og lunges. Kan jeg da dele dette opp i løpet av dagen? F. eks 100 squats i løpet av dagen delt slik: 5 x 20 stk. Lunges: 5 x 30 stk. Eller blir det ingen effekt av å splitte det opp p denne måten? Og sp lurer jeg også på: det er greit dersom jeg i begynnelsesfasen bruker kun kroppsvekten min til disse øvelsene? Jeg har ikke vekter hjemme...og synes det er litt ubehagelig å gå inn på "styrkedelen" på treningssenteret... Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Kvinn deg opp og gå inn på styrkedelen på treningssenteret. Hjemme kan du gjøre ett-beins-hipthrust med egenvekt i starten, gjerne mellom to benker. Bestill deg en PT-time så får du inn teknikken. Du får best effekt av å trene squats en annen dag enn kondisjonstreningen din. Er du for sliten i beina så klarer du ikke å prestere maks på styrkedelen. Og 100 squats er meningsløst, med mindre du ønsker å ødelegge knærne dine. Ved 100 reps så kommer teknikken garantert til å feile, og da er det mest sannsynlig knærne dine som får svi. Gjør heller færre repitisjoner med mer vekt. Endret 9. februar 2015 av darkness| Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Takk for svar! Hehe, synes det er litt ubehagelig å gå inn der når det er så mange veltrente mennesker der...Men jeg bør egentlig bare ta meg sammen snart. Kan du si noe om hvorvidt det har noen effekt å trene med vekter EN gang i uken bare? Altså for rumpa; hvis jeg legger inn en økt i uken med squats, lunges og hipthrust? Og når det gjelder treningen hjemme: du sier det blir meningsløst; men gjør det det også selv om jeg deler opp antall repetisjoner og sprer dem utover hele dagen? Takk igjen for svar! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Altså, helt meningløst er det vel aldri. Det er bedre enn å ikke gjøre noe. Men det har mye bedre effekt å trene med vekter med færre repitisjoner Kan du ikke kjøpe deg en kettlebell eller et par manualer til hjemmetrening? Du trenger ikke spre dem utover dagen. Bare kjør tre-fire sett, og ha pause i mellom settene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå