Gå til innhold

Behandling av digitale bilder


Anbefalte innlegg

Er litt ny på digitalfotograferingsfronten. Noen som har noen tips om et enkelt program jeg kan bruke til å forbedre mine digitale fotografier før jeg printer de ut?

 

Og hvilke funksjoner bør jeg bruke? Har forøvrig Adobe Photoshop og PSP, hvis det hjelper? Men det er jo litt for avansert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du allerede har Photoshop så er det ingen grunn til å kaste bort tid på å lete etter enklere billedbehandlingsprogramvare (puh...langt ord) :-) Det finnes en rekke enkle funksjoner i Photoshop som kan gi bildene dine nytt liv, og som bare er avhengig av litt prøving og feiling, smak og behag. Har dessverre ikke tid til å skrive noen inngående brukerveiledning her, men et par stikkord til nyttige funksjoner for å "freshe" opp digitale bilder:

 

Image -> Adjustments -> Levels

Image -> Adjustments -> Brightness/Contrast

Image -> Adjustments -> Color Balance

Image -> Adjustments -> Hue/Saturation (bruk Saturation for å øke/minke fargemetningen i bildet)

 

Dersom du i tillegg har det nyeste Photoshop CS så har du en glimrende funksjon som heter Image -> Adjustments -> Shadow/Highlight.

 

I tillegg kan du skarpe opp myke bilder med Unsharp mask (Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask).

 

Dette er de funksjonene jeg pleier å benytte når jeg redigerer bildene mine. Mer avanserte brukere benytter seg gjerne av Curves o.l., men dette har jeg ingen som helt peiling på må jeg innrømme :D

 

Prøv deg frem med disse funksjonene til å begynne med, og bare husk å beholde en originalversjon av bildet ditt før du går helt amok med justeringer!

Lenke til kommentar

Hei!

Har du adobe photoshop kan du kjøpe bok om programmet på "vett og viten" på internett. Der står bruksanvisning på det meste! Jeg abonnerer også billig på bladet "digital foto" og der følger det med en cd hver måned, og den inneholder photoshopkurs på norsk! I bladet får du masse tips til fotografering, bildebehandling m.m.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Classroom in A Book er for dårlig, her skummer du gjennom alt i Photoshop

Syns det er dritt bok, men du kan godt få kjøpe min (PS 6). hehe...

Har ikkje brukt den

 

Skaff deg en bok om kun bildebehandlig, f,eks

Real World Scanning and Halftones.

 

Ellers er trikset:

Levels (auto om du er veldig uerfaren)

Curves for å få balansen rett

Color Balance

Unsharp Mask, ps veldig forsiktig her, kan fort gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...