Gå til innhold

Jobbintervju utested - tips og hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på jobbintervju i morgen på et relativt lite utested (cirka 30-40 kvm) og det er altså mitt første jobbintervju.

Jeg har lest gjennom hvordan jeg skal oppføre meg generelt på et intervju men trenger info om spesifikt det å selge seg til jobben i akkurat utelivet. Bør jeg kunne noe dypt om øl, vin og drinkmiksing eller er dette noe jeg bekymrer meg over når jeg har fått jobben og ikke på intervjuet? Jeg vil nevne at jeg har aldri hatt en jobb før.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke se på jobbintervju som en arena hvor du skal selge deg selv så godt som overhode mulig. Se på intervjuet som en samtale mellom deg og potensiell arbeidsgiver. Bruk anledningen til å spør om ting du lurer på, som feks hva de forventer av deg i forhold til kunnskaper om vin, øl osv. Fremfor alt, ikke si at du er bedre enn det du er, hvis du får en jobb på feil premisser og ikke innfrir arbeidsgivers forventninger ender du egentlig bare opp med en kjip hverdag i en jobb du ikke mestrer, og en dårlig referanse til den neste jobben du skal søke på.

Hvis du går fra intervjuet med et godt inntrykk av arbeidsmiljøet, og tro på at du vil like og mestre oppgavene, da har du sannsynligvis funnet en jobb som passer deg godt ;)

Lenke til kommentar

Kva kunnskap som ein forventer av deg vil være avhengig av kva stilling du skal fylle og kva profil uteplassen har.

Det meste av slik detaljkunnskap får du uansett tid til å lære, men søker du jobb på ein pub med stort ølutvalg så bør vite forskjellen på øl og cider. Og skal du jobbe på eit spisested så må du vite forskjellen på kvit- og raudvin, men resten får du opplæring i.

Om du har interesse for god mat og vin så vil du også være lett å lære opp til å kunne litt om forskjellige typar alkoholholdig drikk.

Dersom jobben går ut på å samle saman glas og sette på oppvaskmaskina så treng du sjølvsagt mykje mindre kunnskap om å blande drinkar enn dersom du skal jobbe som bartender.

Ellers så er trikset som alltid å kle seg fornuftig (pent, men ikkje for stivt for det aktuelle arbeidsmiljøet). Sidan det er eit serviceyrke så er det lurt å opptre litt utadvendt og vennlig. Ellers så vil eg anbefale at du er ærlig om både dine faglige og personlege eigenskapar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...