Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Et lite spørsmål om fravær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Tror ikke du trenger å få intravenøs fordi du har droppet et par gymtimer nei. Dessuten skal ikke karakteren påvirkes av fravær ifølge lovverket.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Dersom du har melding på det, og har fått legitmert fravær, så burde det ikke være noe problem. Dersom det er ugyldig fravær, så kan det trekke deg litt ned

Nei det kan ikke trekke ned, da bryter læreren loven. På en annen side er det svært vanlig at mennesker gir blaffen i lover og regelverk.

Du kan miste hele vurderingen hvis læreren finner for lite vurderingsgrunnlag. Type om du har uten gyldig grunn har droppet en øvelse e.l som trenger vurdering, eller hvis han ikke har hatt anledning til å vurdere deg i noe siden du var borte på en dag med vurdering. Alle lærere skal si ifra hvis du nærmer deg for dårlig vurderingsgrunnlag, og de fleste greie lærere gir deg mulighet til å rydde opp i sakene ved å kjøre en liten økt med individuell vurdering.

Lenke til kommentar

Karakterer skal ikke påvirkes av fravær, men nå er hver time i gym en vurderingssituasjon. Går du glipp av en time har du gått glipp av en vurderingssituasjon og læreren får mindre grunnlag å basere karakteren sin på. Derfor ville jeg ikke vært borte for mange ganger.

Fravær er for øvrig fravær uansett om den er gyldig eller ikke. Havner elev i fare for å miste karakter blir varsel sendt uavhengig om eleven faktisk er syk eller ikke. Det eneste jeg kan tenke meg er at skolen viser mer velvillighet ovenfor elever som har vært syke, enn elever som har skulket.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Takker så mye for svar! Så hvis jeg har underskrift av foresatte om at jeg var syk, så blir fraværet gyldig?

Hvis de stoler på din 'egenmelding' så skal det være nok. Det kan likevel hende at gymlærer ber deg om å gjennomføre et aktivitet hvor han kan vurdere deg spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...