Gå til innhold

ICE og jakten på den hellige gral

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Med ett er verden blitt slik som politikere og myndigheter alltid har ønsket seg: vi skal få tre mobilnett i lille Norge. ICE har fått sikret sin eksistens gjennom en av de største hestehandler vi har sett i moderne telekom.

Å ha tre nett i Norge, har blitt som en slags hellig gral for telekom-myndighetene. I snart tjue år har dette ønsket utviklet seg til en ren farse. En liten oppsummering finnes her: www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1650312

Bakgrunnen for ønsket om tre nett, er at det skal styrke konkurransen. Javel, mulig det, men sannheten er at det er nett nummer to, NetCom, som har drevet markedet: Telenor har stort sett diltet etter NetCom, men Tele2 ikke har gjort særlig mer enn å la datakvotene være gyldige i Sverige.

NetComs liste er lang:

• De var de første til å bryte den magiske kronegrensa, gjennom sommerkampanjen i 1996.
  • De tilbød ringing til halv pris i eget nett, med litt kunnskap var det også mulig å ringe for halv pris til fasttelefoner også.
  • De var først til å tilby lik pris, døgnet rundt til alle nett.
  • De var først med trådløs familie.
  • De var først til å la ringekvoten gjelde i/fra/til hele Norden
  • De var først til å tilby fri bruk av tale/sms/mms.

I tillegg til begrunnelsen for hvorfor vi skal ha tre nett, så stiller jeg noen spørsmål ved salget og ICEs fremtidsplaner:

1) Har ICE i det hele tatt noen tro på at det er mulig å tjene penger på nett nr 3? Listen over dem som har prøvd og feilet omfattet for tiden 6 operatører. Årsaken til at Tele2 i 2015 velger å kaste inn håndkledet er ikke at de ikke fikk frekvenser i 2013. De valgte trolig å ikke få frekvenser, slik at de kunne bruke frekvensene som på skudd for å trekke seg. Sannheten er at ryktene om et salg av Tele2 har gått siden 2010. Årsaken: de tjener ikke penger.

2) Hvorfor ble Tele2 solgt til NetCom, når ICE hadde vært en riktigere kjøper? Hvis ICE hadde kjøpt Tele2 hadde de kunnet gjøre den samme vrien som da Telia kjøpte NetCom i 2000: de hadde fått en fullt ferdig organisasjon, et nett med 2000 basestasjoner og 1,2 millioner kunder. De kunne ha fått en flying start og tjent penger fra dag 1.

3) Hvorfor er ICE så bestemte på at de bare vil bruke 4G? Dette betyr at det går minst ett år før de kommer i gang, og at de bare kan serve kunder med 4G-telefoner som støtter VOLTE. OK, andelen øker raskt, men kunne de ikke heller bare ha kjøpt Tele2s nett på rot og kommet raskt i gang som operatør?

Det er godt mulig at jeg tar feil i noen av påstandene mine, men jeg har en fordel som privatperson, at jeg kan si ting som journalister og bransjefolk ikke kan si. Korriger meg gjerne.

Edit: opprydding.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele blir igrunn bare patetisk, når du er såpass historieløs. Mange av disse påstandene dine blir direkte komisk, bla "Telenor har stortsett bare diltet etter Netcom".

Det er greit du er Netcom fan, mener å huske noe skryt om at du var "kursiv kunde" hos Netcom. Men det blir bare for dumt med ett slikt innlegg.

Kan nevne en kort liste der Telenor var først:

1: Introduksjon av GSM nettet

2: Mulighet for sending av SMS.

3: MMS

4: Edge

5: 3g

6: Fastpris på SMS

7: Døgnåpen kundeservice

8:Musikkjøp på mobilen

9: HSDPA og 4g landsdekkende. Netcom var dog først innen ring 3, som i mine øyne vil være ett prøveprosjekt.

Samt noen tjenester i nyere tid.

Endret av Runar
Unødvendig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

Er det ikke bare en fordel at den nye 4G-aktøren slipper å sløse med frekvenser ved å bruke antikk teknologi som 2G og 3G?

Aller helst burde Telenor og Netcom også gå over til rein 4G, men det finnes masse utstyr som krever 2G, som styresystemer langt ute i Gokk. Av hensyn til at det koster kundene en formue å bytte alt slikt utstyr, må de etablerte aktørene beholde 2G og 3G.

Vil ICE-kunder få 4G fra ICE på telefonene sine, og roame på Netcoms 2G, 3G og 4G når de er utenfor ICE-dekning?

Jeg for min del er møkk lei av EDGE i displayet. Alt burde vært oppgradert til 3G eller 4G nå.

Vi trenger ikke at alle 3 teleselskapene kjører hvert sitt 2G-nett. Det holder at en av aktørene gjør det, så kan alle de som bruker gamle fjernstyringssystemer bytte til den operatøren.

Så kan alle de andre frekvensene utnyttes effektivt til 4G, og kun det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det hele blir igrunn bare patetisk, når du er såpass historieløs. Mange av disse påstandene dine blir direkte komisk, bla "Telenor har stortsett bare diltet etter Netcom".

Det er greit du er Netcom fan, mener å huske noe skryt om at du var "kursiv kunde" hos Netcom. Men det blir bare for dumt med ett slikt innlegg.

Kan nevne en kort liste der Telenor var først:

1: Introduksjon av GSM nettet

2: Mulighet for sending av SMS.

3: MMS

4: Edge

5: 3g

6: Fastpris på SMS

7: Døgnåpen kundeservice

8:Musikkjøp på mobilen

9: HSDPA og 4g landsdekkende. Netcom var dog først innen ring 3, som i mine øyne vil være ett prøveprosjekt.

Samt noen tjenester i nyere tid.

Ok, men da ser du at konkurransen virker med bare to nett. Det var igrunnen poenget mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...