Gå til innhold

Digitalkamera til fotointeressert


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en fotointeressert lillebror som ønsker seg digitalkamera til jul. Han er utrolig glad i å fotografere, men har liten erfaring. Nå lurer mor på å kjøpe digitalkamera til han til jul, noe jeg syntes er fornuftig. Hun har i den anledning "leid" inn meg som konsulent, men jeg har ikke så altfor peil på digitalkameraer.

 

Budsjettet er rundt 4000 kr. Han må ha et kamera som har mulighet for litt manuell instilling, men i hovedsak er klikk-->print. Bildekvaliteten er viktig. Og det bør helst ha 3x zoom men gjerne, gjerne, gjerne mer. Vekten må være under 1kg, helst under 750 gram.

 

Noen gode tips til hva jeg bør se på? Brukt kamera er også aktuellt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU kan jo f.eks vurdere det nye Canon A80 (4 mpxl) som har manuelle muligeheter for kreativ fotografering + LCD-skjerm som kan vris i nesten alle vinkler.

 

Det koster 3454,-kr i ITButikken, og da har du også råd til 256mb CompactFlach minnebrikke (som er et MUST).

 

Sikkert mange andre alternativer også i markedet, men personlig ville jeg godt for A80 om jeg hadde samme budsjettet som deg/moren din !

Lenke til kommentar

minolta dimage Z1 ...

av en eller annen grunn får dette kameraet veldig lite oppmerksomhet. MEN det har 10 x zoom , manulle instillinger for lukkerhastighet og blenderhastighet og koster 3800... Dessuten er det veldig raskt og det desidert raskeste med mye zoom...

jeg hadde blitt en veldig glad lillebror om jeg hadde fått det... :)

Lenke til kommentar

Olympus C-750, så klart. 10x optisk, supermakro ned til 3 cm, lyssterk linse, og faktisk slett ikke stort med tanke på den meget kraftige zoomen. Mengder av manuelle muligheter, etg skikkelig morsomt kamera for den fotointeresserte. Veldig artig å ha med på tur i skog og mark. Hvorfor skal det på død og liv være ultrakompakt bestandig? Lommekameraer er for kjerringer....

C-750'n min kostet drøyt 5K i sommer, men du burde få en av forgjengerene, f.eks. C-730 (3.2 Mpixel) til en hyggelig pris. Det er også meget bra.

 

Se testbilder på www.manskow.net/kameratest .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...