c-audio Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Hvordan er mulighetene for å montere en elektrisk motorvarmer på en 2010 mod Passat (3C5) diesel stasjonsvogn? Jeg har i dag en Webasto Thermo Top V, men er på utkikk etter en elektrisk varmer i tillegg. Har undersøkt litt på nettet, ser at det finnes både blokkvarmer, motorvarmer og sirkulasjonsvarmer. Hva er forskjellen? Hvilke alternativer finnes til min bil? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Motorvarmer er en samlebetegnelse. Blokkvarmeren monteres inn i en plugg i motorblokka, eller klemmes/limes fast utenpå. Slangevarmer monteres inn på en av radiatorslangene, på et loddrett sted (viktig for at vannet skal sirkulere av seg selv). Sirkulasjonsvarmer kan bety det samme som slangevarmer, men har ofte en liten vannpumpe i tillegg. Den har ofte tynnere slangetilkoblinger enn slangevarmer med selvsirkulasjon, og kobles ofte inn på de tynne slangene som går til varmeapparatet, og kan i alle fall i teorien varme kupeen også (om man kobler opp litt ekstra styrestrøm og et rele slik at varmeapparatvifta starter sammen med varmeren). Slangevarmer, med eller uten sirkulasjonspumpe er et universalt alternativ som kan tilpasses overalt, også der det ikke finnes en tilpasset blokkvarmer. 3C5 ser ikke ut som en gangbar motorkode i lista hos Defa -har du en annen kode, eller betegnelse på motoren? Slagvolum; 1.6, 1.9 eller 2.0?? http://www.defa.com/no/automotive/warmup/find_your_engine_heater/ Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Motorvarmer er en samlebetegnelse. Blokkvarmeren monteres inn i en plugg i motorblokka, eller klemmes/limes fast utenpå. Slangevarmer monteres inn på en av radiatorslangene, på et loddrett sted (viktig for at vannet skal sirkulere av seg selv). Sirkulasjonsvarmer kan bety det samme som slangevarmer, men har ofte en liten vannpumpe i tillegg. Den har ofte tynnere slangetilkoblinger enn slangevarmer med selvsirkulasjon, og kobles ofte inn på de tynne slangene som går til varmeapparatet, og kan i alle fall i teorien varme kupeen også (om man kobler opp litt ekstra styrestrøm og et rele slik at varmeapparatvifta starter sammen med varmeren). Slangevarmer, med eller uten sirkulasjonspumpe er et universalt alternativ som kan tilpasses overalt, også der det ikke finnes en tilpasset blokkvarmer. 3C5 ser ikke ut som en gangbar motorkode i lista hos Defa -har du en annen kode, eller betegnelse på motoren? Slagvolum; 1.6, 1.9 eller 2.0?? http://www.defa.com/no/automotive/warmup/find_your_engine_heater/ Sorry, 3C5 er bilvarianten. Motorkoden er CBBB (2,0 TDI 4MOTION DSG6) Edit: Fant varmeren nå. Skal få hørt med verksted hva de skal ha for å montere denne. Endret 10. februar 2015 av c-audio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå