«Quattro» Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Har et lite problem med det trådløse nettverket til foreldrene mine. Alle enheter får koblet seg på nettverket (4 tlf og 2 nettbrett), men to av mobilene har ikke internett tilgang. Det viser seg at på telefonene som ikke får internett har fått en ipadresse så starter på 10.0..., de andre enhetene har 192.168... Alle enheter er satt opp med dhcp. Endrer jeg de to telefonene til statisk og setter ip 192... så kommer de på nett. Har prøvd å endre tilbake til dhcp, men da går ip'n tilbake igjen til 10... Har og prøvd med glem nettverk og omstart på telefon, finne nettverket igjen og legger inn passord, men er tilbake til 10... Router RT-AC66U. Har oppdatert firmwaren på routeren, og dekativer 5ghz nettet, i tilfelle det skulle rote det til, men hjelper ikke. Alle er nå på nett for jeg har satt opp statisk på to av mobilene, men hvorfor er det slikt, og hva kan jeg gjøre for å unggå dette problemet? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 En mulig løsning er at det er en annen DHCP-server på nettet til foreldrene dine. Er det en mulighet at modemet fra internettleverandøren også deler ut IP-adresser? Lenke til kommentar
«Quattro» Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 De har lyse (altibox), det går rett fra mediekonverteren til denne routeren, Har satt opp vid 102 på routeren for internett, slik at zyxel ikke trengs. Lenke til kommentar
muthalova Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Er det separat bredbåndsmodem og trådløsrouter? Er routeren satt i pass through/bridge mode? Pass isåfall på at DHCP tjenesten i bare en av enhetene kjører. For enkelhets skyld kan du kjøre en sniffer (tcpdump eller wireshark), og sende ut en DHCP forespørsel og se hvem som svarer. Edit: Fant enklere alternativer til tcpdump / wireshark: http://www.networksecurityhome.com/network_tools/dhcp_discovery/dhcp_discovery.html Endret 9. februar 2015 av muthalova Lenke til kommentar
«Quattro» Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Ja, takk for tips. Nå tror jeg kanskje jeg vett hva om gjør det. Det står og en nettgear router som er plugget i asus'n for å lage trådløs til andre enden av huset, men netgear'n fikk gjennomgå litt i forbindelse med lynnedslag, så mener at kabelen som gikk inn på den routeren ble plugget om til en av utgangene, og den delte ut internett da. Så da sender den mest sansynlig ip tilbake og lager rot. Får ta å sjekke det neste gang jeg er på besøk hos de Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå