Nordmann3 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Har holdt helt uten kjøtt det siste året. Har egentlig ikke tenkt så mye på hva jeg må haav kosttilskudd før nå. Har alltid hatt et variert kosthold,med frukt, grønnsaker og bønner. Jeg spiser ikke kjøtt, men bruker smør og ost. Kan noen fortelle meg hva vegetarianere burde ta av kossttilskudd? Har hørt at man trenger B12, fordi jeg leste at man kunne ikke se at man hadde mangler før etter 10-15 år. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 B12 nivået kan måles med blodprøver når som helst, men det kan ta mange år med mangel før man utvikler symptomer. For en voksen person er dagsbehovet 2 mikrogram, som for eksempel finnes i 4-5dl melk. Egg er og en god kilde, med ca. 1.1 mikrogram per 100g. Det er ikke nødvendig med B12 tilskudd som vegetarianer med nok melk og egg, men B12 er vannløselig så det er ikke farlig å ta tilskudd, selv om det er det samme som å kaste penger i do. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er veldig individuelt hva som faktisk trengs av tilskudd, og du burde be legen din om å ta blodprøver for å finne ut av det. Det som er klin umulig er å få i seg omega 3-fettsyrene som finnes i fisk. Vegetabilske kilder har null EPA og DHA, som er hele greia med tran. Det kan også være vanskelig å få i seg nok proteiner, ca 0.8 gram per kg kroppsvekt for noen som ikke er spesielt fysisk aktive. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå