Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av drosjekjørt bil?


p10

Anbefalte innlegg

*snip*

 

 

Først og fremst så vil avskrivninger være ekstremt høye på bilen, fordi det er taxi og fordi den har en høy kilometerstand. Faktumet at girkassen har vært byttet viser at taxikjørte biler ikke unnslipper vanlig slitasje og trøtning av metall. Det meste slik som dynamoer, pumper, hydrauliske ventilløftere, rådelager osv. er ikke avhengig av om bilen er varm eller ei. Noe kommer til å gå galt, og deler til en 4 år gammel bil er ikke billig. Koksingen jeg snakker om er ikke tilknyttet hvor langt bilen har kjørt, men hvor mye den har stått på tomgang, så vær oppmerksom på at det er to forskjellige argument.

 

Hvilke erfaringer har jeg? Ingen. Anekdoter er ikke bevis, så min erfaring er irrelevant.

 

Det tar jo ikke rare googlingen før du finner ut at hylekoret opplagt er mot å kjøpe biler som har vært brukt som taxi, politibil eller leiebil. Man kan jo også spørre om hvorfor det er opplysningspliktig om bilen har vært brukt som taxi, uten at jeg skal smelle det i bordet som det endelige beviset. Eller spørre hvorfor taxien skal selges i det hele tatt.

 

http://www.dailymotion.com/video/xggbkt_buying-a-used-vehicle-should-i-buy-a-used-car-from-a-rental-agency-police-department-or-taxi-cab-com_auto

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså... En bil kan jo være i god stand på 300.000km drosjekjørt eller ei, men det er ikke noe jeg ville betalt 250.000kr for. Jeg vil ikke påstå ovenfor TS at vedlikeholdsutgiftene er lave, spesielt ikke når bilen allerede har kommet til et stadie der girkassen måtte byttes, som et resultat av at bilen er sliten, ikke ihjelkjørt.

Lenke til kommentar

Kan være greit å skyte inn at det også vil være av betydning kor lenge du har tenkt å ha bilen eller ikkje. Om du skal kjøpe ein bil som du skal "bruke opp" så kan du få deg ein grei bil som er taxikjøyrt. Men om du berre har tenkt å ha bilen ei kort periode før du selger den vidare så vil du få langt mindre.

Då bil bilen både være kjøyrt langt og du kan ikkje lenger vise til at den kun er taxi-kjøyrt (at den er kjøyrd varm, er godt vedlikeholdt, osv).

Lenke til kommentar

Om du tar deg en tur til varmere strøk så går taxiene rundtom lett flere millioner kilometer på telleren.

Satt i en Toyota på Grand Canaria som hadde gått 2,7 mill i følge eieren.

Så stor betydning har kaldstart på en motor at om den aldri får oppleve det så går den nesten for evig.

Vi spurte taxisjåførene på øya hvor mye de forskjellige bilene hadde gått og bare et fåtall under millionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen drosjebiler som E-klasse er forsterket for drosjebruk. Blant annet er oppheng er sterkere.

Det stemmer, og noen biler har egne materialer i interiøret også (deriblant også E-klasse)

Det er dog valgfritt å kjøpe slike options også på drosjer.

 

Først og fremst så vil avskrivninger være ekstremt høye på bilen, fordi det er taxi og fordi den har en høy kilometerstand. Faktumet at girkassen har vært byttet viser at taxikjørte biler ikke unnslipper vanlig slitasje og trøtning av metall. Det meste slik som dynamoer, pumper, hydrauliske ventilløftere, rådelager osv. er ikke avhengig av om bilen er varm eller ei. Noe kommer til å gå galt, og deler til en 4 år gammel bil er ikke billig. Koksingen jeg snakker om er ikke tilknyttet hvor langt bilen har kjørt, men hvor mye den har stått på tomgang, så vær oppmerksom på at det er to forskjellige argument.

Vel, verditapet er i stor grad allerede tatt når man kjøper en taxi.. Det er også mye av grunnen til å kjøpe en såpass ny bil med høy kilometerstand, man får rett og slett mye bil for pengene.

 

Girkassa er en del som selvsagt får kjørt seg en del på en taxi, siden den kjører mye med svært variabel hastighet.

Å bytte girkassa er som regel ikke nødvendig, men det er den løsningen som brukes av mange.. Som regel holder det å bytte lameller i kassa, muligens også andre mindre ting.

Merkeverksteder og sånt gjør ikke slike ting, de bytter moduler siden de ikke lenger driver med reparasjoner.

 

Kunnskapsnivået ditt forstod jeg så snart du omtalte rådelagrene som slitedel..

 

Hvilke erfaringer har jeg? Ingen. Anekdoter er ikke bevis, så min erfaring er irrelevant.

Aha, erfaring er irrelevant ja..

Dette er et av de feltene der erfaring faktisk har en betydning, det varierer voldsomt hvordan tilstanden til en bil som har gått 300kkm er, mye avhengig av vedlikehold, kjørestil mm.

 

Det tar jo ikke rare googlingen før du finner ut at hylekoret opplagt er mot å kjøpe biler som har vært brukt som taxi, politibil eller leiebil. Man kan jo også spørre om hvorfor det er opplysningspliktig om bilen har vært brukt som taxi, uten at jeg skal smelle det i bordet som det endelige beviset. Eller spørre hvorfor taxien skal selges i det hele tatt.

 

http://www.dailymotion.com/video/xggbkt_buying-a-used-vehicle-should-i-buy-a-used-car-from-a-rental-agency-police-department-or-taxi-cab-com_auto

Nå er det nok muligens andre forhold i en del andre land, å bytte bil etter 3 år er ikke vanlig over alt..

Politibiler kjøper jeg forresten uten problemer, men leiebiler holder jeg meg unna.

Leiebiler er kjørt av svært mange ulike sjåfører med den fellesnevneren at de driter fullstendig i bilen.

 

Altså... En bil kan jo være i god stand på 300.000km drosjekjørt eller ei, men det er ikke noe jeg ville betalt 250.000kr for. Jeg vil ikke påstå ovenfor TS at vedlikeholdsutgiftene er lave, spesielt ikke når bilen allerede har kommet til et stadie der girkassen måtte byttes, som et resultat av at bilen er sliten, ikke ihjelkjørt.

Hvis normalprisen er 500k, hvorfor ikke betale 250k for en som har gått langt da?

 

Volvo-taxien jeg hadde som bruksbil for mange år siden betalte jeg 100k for, det var da en 4 år gammel bil med 373kkm på telleren.

Så solgte jeg den en stund senere uten tap.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Først og fremst så vil avskrivninger være ekstremt høye på bilen, fordi det er taxi og fordi den har en høy kilometerstand. Faktumet at girkassen har vært byttet viser at taxikjørte biler ikke unnslipper vanlig slitasje og trøtning av metall. Det meste slik som dynamoer, pumper, hydrauliske ventilløftere, rådelager osv. er ikke avhengig av om bilen er varm eller ei. Noe kommer til å gå galt, og deler til en 4 år gammel bil er ikke billig. Koksingen jeg snakker om er ikke tilknyttet hvor langt bilen har kjørt, men hvor mye den har stått på tomgang, så vær oppmerksom på at det er to forskjellige argument.

Rådelager og ventilløftere er ikke noe som automatisk ryker etter 500.000km, de varer som regel bilens levetid i en godt vedlikeholdt motor. Alle pumper byttes ved serviceintervaller så det er jo rimelig irrelevant, og bytte av dynamo er ingen kostbar reperasjon.

 

E: Slitasje på alle oljesmørte deler i en motor er avhengig av om bilen er varm eller ikke. Koksing er også minimalt hvis motoren er varm, siden det først er da partikkelfilteret i en dieselmotor fungerer optimalt og det er først da forbrenningen i en bilmotor er best..

Endret av Benny
Lenke til kommentar

*snip*

 

 

Rådelager er absolutt en del som slites ut. Det skjer bare vanligvis ikke innen bilen skrotes pga. alder/rust/svikt. Dessuten er det bare 1% av rådelagrene som faktisk lever ut sin forventede levetid, og det er ikke bare på grunn av svikt fra eier.

 

bearing.PNG

http://goo.gl/nSiqXp

 

http://www.machinerylubrication.com/Read/28854/prevent-bearing-failures

 

Det er sant at det meste av verditapet allerede har skjedd, men så snart bilen ikke er "ny" lenger, så skal du ikke se bort fra at den selges for tilnærmet ingenting når TS har lagt på 100.000km selv.

 

Erfaring er ikke irrelevant. Det er bare ikke bevis. Hvis jeg skulle kjøpt meg en dyr bil så ville jeg ikke bedømme investeringen min på anekdoter fra en forumbruker med et annet bilmerke. Anekdoter finner du hauger av på nettet, både de som har dratt sin Taxi til "million mile club" og de som har svært dårlige erfaringer ved kjøp av taxier.

http://www.reddit.com/r/Frugal/comments/2oxngp/buying_a_used_car_is_a_former_taxi_cab_very_high/

http://sneakertalk.yuku.com/topic/298585/BUYING-A-USED-TAXI-COP-CAR

 

*snip*

 

Det er kanskje litt ekstreme eksempler, men som nevnt ovenfor så er det i hovedsak fordi en vanlig bil aldri ser 400.000-500.000km. Girkasser er heller ikke noe som burde ryke på en vanlig bil med en markedsverdi på over 200.000kr, selv om det er litt mer vanlig med girkasse-havari så er det strengt tatt ikke forventet at de heller skal ryke innen bilens levetid.

 

Bytte dynamo eller startmotor er greie jobber, men det er ikke noe man vil gjøre på en henholdsvis ny bil, i den prisklassen. Jeg antar at folk kjøper nyere biler fordi de vil slippe å sende bilen på verksted, og når TS spør om vedlikehold så regner jeg med at han/hun ikke er interessert i å ha den risikoen. Bytte dynamo er ikke dyrt på en bil der alder tilsvarer kilometer. Jeg er så heldig at jeg sikkert kan finne en dynamo til min bil for en tusenlapp. Hadde bilen min vært ny og jeg måtte bestille en ny del så er regningen 4700kr + 900kr pant om jeg skal ha original. Starter er 3250kr + 680kr pant. Arbeid kommer i tillegg om TS ikke er nevenyttig.

 

Når det kommer til koksing så forstår jeg det slik at daukjøring er hovedårsaken. Kald motor vil hjelpe på, men det er når du ikke drar motoren opp i omdreininger eller lar den stå mye på tomgang at det oppstår. Jeg vet at BMW N47 og N57 sliter med koksing og DPF-tetting, og den eneste løsningen er "drive it like you stole it", før det blir for sent.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Rådelager er absolutt en del som slites ut. Det skjer bare vanligvis ikke innen bilen skrotes pga. alder/rust/svikt. Dessuten er det bare 1% av rådelagrene som faktisk lever ut sin forventede levetid, og det er ikke bare på grunn av svikt fra eier.

 

attachicon.gifbearing.PNG

http://goo.gl/nSiqXp

 

http://www.machinerylubrication.com/Read/28854/prevent-bearing-failures

Hvordan det er på landbruksredskap og lastebiler er jeg heldigvis forskånet fra å vite noe særlig om.

Mine biler har alltid hatt bensinmotor, og det blir nok det også fremover.

 

Hittil har jeg hatt et svært høyt antall biler i mitt eie, og kun en gang har jeg opplevd dårlige rådelagre.. Pussig nok var det på en bil med et effektuttak veldig mye høyere enn originalt.

 

Det er sant at det meste av verditapet allerede har skjedd, men så snart bilen ikke er "ny" lenger, så skal du ikke se bort fra at den selges for tilnærmet ingenting når TS har lagt på 100.000km selv.

Har du sjekket ut hvordan dette faktisk fungerer?

Ved å gjøre et veloverveid valg ved kjøp av en brukt taxi kan man uten problemer ha et svært lavt verditap.

 

 

Erfaring er ikke irrelevant. Det er bare ikke bevis. Hvis jeg skulle kjøpt meg en dyr bil så ville jeg ikke bedømme investeringen min på anekdoter fra en forumbruker med et annet bilmerke. Anekdoter finner du hauger av på nettet, både de som har dratt sin Taxi til "million mile club" og de som har svært dårlige erfaringer ved kjøp av taxier.

http://www.reddit.com/r/Frugal/comments/2oxngp/buying_a_used_car_is_a_former_taxi_cab_very_high/

http://sneakertalk.yuku.com/topic/298585/BUYING-A-USED-TAXI-COP-CAR

Det er klart man kan få dårlige opplevelser ved kjøp av en bruktbil med høy kilometerstand, men sannsynligheten er trolig ikke høyere ved kjøp av en taxi enn en annnen bil med høy kilometerstand, heller tvert i mot.

 

Man kan få store kostnader ved kjøp av bruktbil med lav kilometerstand også, jeg har jo kostet på E-klassen min relativt store summer jeg.. Det er faktisk den bilen jeg har hatt med mest påkost noen gang.

Bilen hadde gått 84kkm da jeg kjøpte den 8 år gammel, i dag har den gått 122kkm og er 10 år gammel.

 

Andre jeg kjenner som har kjøpt E-klasse taxi med 400kkm på telleren har hatt langt mindre påkost (nær null påkost utover service) på 3-4 år og 100kkm til..

 

Hva gjelder eksemplet ditt fra Reddit dreier det seg om en Prius (!) med 454kkm på telleren.

Ikke akkurat det jeg ville valgt å kjøpe om jeg skulle hatt en gammel taxi.

Enda litt bedre er det at det ikke er en eneste erfaring å spore i tråden, kun ideer av samme type osm du kommer med..

Den andre tråden der inneholder ingenting whatsoever verdt å nevne.

 

Jeg har altså erfaring, jeg har eid gamle taxier selv.. Jeg har også hatt biler innom for formidling til ny kjøper og ALDRI opplevd problemer med disse bilene.

 

Det var flere innom med kilometerstand langt over 500k, men dette var svært velholdte biler og jeg mener derfor det er et godt utgangspunkt for å få seg en forholdsvis rimelig bil med moderne sikkerhet og standard.

 

 

Det er kanskje litt ekstreme eksempler, men som nevnt ovenfor så er det i hovedsak fordi en vanlig bil aldri ser 400.000-500.000km. Girkasser er heller ikke noe som burde ryke på en vanlig bil med en markedsverdi på over 200.000kr, selv om det er litt mer vanlig med girkasse-havari så er det strengt tatt ikke forventet at de heller skal ryke innen bilens levetid.

4-500kkm er slettes ikke noen uvanlig kilometerstand å oppnå, det er tross alt ikke en BMW/Honda-spesifikk diskusjon dette her.

 

 

Bytte dynamo eller startmotor er greie jobber, men det er ikke noe man vil gjøre på en henholdsvis ny bil, i den prisklassen. Jeg antar at folk kjøper nyere biler fordi de vil slippe å sende bilen på verksted, og når TS spør om vedlikehold så regner jeg med at han/hun ikke er interessert i å ha den risikoen. Bytte dynamo er ikke dyrt på en bil der alder tilsvarer kilometer. Jeg er så heldig at jeg sikkert kan finne en dynamo til min bil for en tusenlapp. Hadde bilen min vært ny og jeg måtte bestille en ny del så er regningen 4700kr + 900kr pant om jeg skal ha original. Starter er 3250kr + 680kr pant. Arbeid kommer i tillegg om TS ikke er nevenyttig.

Kjøper man en 3 år gammel bil med 300kkm på telleren vet man forhåpentligvis hva man kjøper, da kjøper man denne fordi det gir muligheten til å ha en nyere bil enn man ellers kunne hatt med samme økonomi.

 

En brukt taxi er en fin måte å få seg en nyere bil enn man ellers kunne funnet, og da som regel en bil som er godt holdt og passet på med reparasjoner og vedlikehold.

 

Når det kommer til koksing så forstår jeg det slik at daukjøring er hovedårsaken. Kald motor vil hjelpe på, men det er når du ikke drar motoren opp i omdreininger eller lar den stå mye på tomgang at det oppstår. Jeg vet at BMW N47 og N57 sliter med koksing og DPF-tetting, og den eneste løsningen er "drive it like you stole it", før det blir for sent.

Koksing er et dieselproblem, sånt har jeg heldigvis vett til å holde meg langt unna.

Lenke til kommentar

Er drosjeeier selv så vil bare si noen ord om drosjekjørte biler.Det at bilen har kjørt langt trenger ikke å bety at bilen er utslitt,de fleste av oss eiere prøver å holde bilen så feilfri som mulig,da bilen har god garanti får vi byttet deler så fort det vises det minste indikasjon for feil.Det jeg merket er at tomgang tærer på kjølesystemet,de fleste bilene får trøbbel med lekkasje fra radiator når bilen nærmer seg 200000km,de som har Mercedes og er flinke å bruke rest knappen slipper dette problemet.Også jeg ville ligget unna biler med DSG kassa fordi svinghjulet på disse kan ryke når som helst.Også ved kjøp av en drosjeljørt bil kan være av stor betydning hvor mange sjåfører har kjørt den,jo flere sjåfører jo verre er bilen blitt behandlet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...