Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av drosjekjørt bil?


p10

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter ny bil. Ser at om man er villig til å ta sjansen på en tidligere drosje, så kan man få en ganske ny bil for en rimelig penge.

 

Har kommet over en 2011mod Volvo XC70 D3 med rundt 300 000km på telleren til rett over 250 000kr. Bilen har splitter ny automatkasse.

 

Er det noen som har erfaringer med vedlikeholdsutgiftene på slike drosjebiler som dette etter at de har rundte 300 000km?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300.000km er veldig mye, og det sier seg selv at det kan by på store reparasjoner når girkassen allerede har blitt byttet.

 

Problemet med taxi er at de stort sett har mer tid per kilometer på motoren også, som betyr at motoren har stått mye på tomgang i trafikk og når taxien står og venter på kunder.

Lenke til kommentar

Tid pr. kilometer med motoren i gang er nødvendigvis ikke noe negativt for motoren har mesteparten av alle disse kilometerene vært kjørt varm, værre er det med biler med lavere kilometerstand som kun har vært utsatt for småkjøring ettersom disse har sett mye kaldstarter i løpet av livet og det er det som tar drepen på en motor, mange kaldstarter med korte kjøreturer der motoren aldri får gå seg driftsvarm.

Det som derimot kan bli kostbart på en slik bil er hjuloppheng, dempere og foringer.

Girkassa er ny så her er det ikke mye å være redd for men som sagt foringer, dempere og fjærer har nok fått kjørt seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt taxi kjørt bil selv som jeg kjøpte på 227 000 og solgte 10 år etter med 315 000km på telleren.

Motor og girkasse var ikke noe problem på den bilen men så var dte en Nissan Laurel og disse bilene må skytes før de tar kvelden eller eventuelt ruster sund.

Lenke til kommentar

Selvsagt fører tomgang til slitasje på motoren. Ikke bare vil diverse ting som vannpumpe, dynamo og ballaster (bl.a) være mye mer utslitt enn odometer tilsier, men motoren vil også kokse seg, selv varm, spesielt siden dette er diesel. For alt det jeg vet så er både ventiler, EGR, DPF og katalysator på sine siste vers.

 

Taxisjåfører sitter typisk med bilen på tomgang i flere timer for å vente på oppdrag, og når de først er ute å kjører så sitter de i fryktelig mye trafikk, avhengig av hvor taxien har vært.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

All drift av en motor fører til slitasje men langt mindre en et par kaldstarter gjør ettersom man ikke har noen påvirkning av endrede termiske forhold eller kald olje som smører dårlig gående mellom delene og endrer egenskaper med temperaturendringene.

Sensorer og dritt som siter i eksosen kan nok sikkert ta skade av slikt men neppe motoren i seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det er mange i VACN som har taxikjørte biler eller andre biler med over 300.000km på telleren uten at det virker som om de har noe mer plunder med disse enn en tilsvarende bil med 'bare' 100.000km på telleren.

Et taxikjørt eksemplar hvor mye er skiftet de siste 50.000km vil jeg tro er like trygt å handle som en bil som rundet 100.000 hvert øyeblikk. Er vel og en fordel at storservicen som ligger rundt 300.000km på de fleste biler og er tatt sånn rent økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Men hvor kommer forskjellen inn på en taxikjørt bil og en vanlig bil med 300.000km? Jeg regner med at begge to har hatt sine storservicer.

 

For 250.000kr så hadde den bilen vært fullstendig uaktuell for meg. Her betaler man ikke for garanti og pålitelighet, men heller bare at det er en sen modell. Gå heller for en dobbelt så gammel bil med halvparten av kilometerstanden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg vil argumentere at det er irrelevant når bilen har høy time per kilometer på motoren, ved bykjøring og mye tomgang.

 

300.000 er ganske mye, spesielt når man spør hvor mye lengre man vil ha bilen. 400.000? 500.000? Det er mye rart som kan gå galt på så høy kilometerstand, og kjøre med varm motor vil jo ikke hindre slitasje på ventilløftere, akslinger, rådelager, differensial og andre ting som man trolig aldri snakker om å bytte på en bil som vanligvis ruster og går på dynga innen den nærmer seg 300.000. På eldre biler så har man jo gleden av å finne en fint brukt motor fra en hugget bil, mens huggede 2011-modeller kommer til å forbli en nokså sjelden vare de neste 5-8 årene.

 

Jeg regner jo med at TS vil ha litt verdi ut av bilen når den koster 250.000kr. Jeg vet ikke hvor ofte man bytter biler i den prisklassen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

300.000 er ganske mye, spesielt når man spør hvor mye lengre man vil ha bilen. 400.000? 500.000? Det er mye rart som kan gå galt på så høy kilometerstand, og kjøre med varm motor vil jo ikke hindre slitasje på ventilløftere, akslinger, rådelager, differensial og andre ting som man trolig aldri snakker om å bytte på en bil som vanligvis ruster og går på dynga innen den nærmer seg 300.000.

Hvordan har det seg at de fleste taxier kan gå til de har gått 300.000km uten større problemer? Og hvordan/hvorfor gir mange forhandlere garantier på disse bilene hele veien til 300.000km? Om det ikke hadde vært økonomisk gunstig for taxiselskapet å ha en bil mer enn ,eller forhandleren å gi garanti til mer enn, 100.000km så hadde bilene blitt byttet oftere ut enn hva de bli i dag.

 

Den verste påkjenningen en motor har, foruten om ekstreme belastninger i ekstreme miljøer, er avherding. En prosess alle motorer er igjennom i løpet av sin levetid uavhengig av bruk. Derimot en bil som flere ganger for dagen startes og stoppes med slike mellomrom at motoren rekker å bli avkjølt til omgivelsetemperatur vil bli fortere avherdet. I tillegg er det kjøring med kaldt motor som tærer mest på innmaten da metallet krymper i kulde og klaringer i mellom anleggflatene blir større og gir mer rom for vibrasjoner og dermed mer slitasje.

 

Så 300.000km er nødvendigvis ikke langt i en bil. Selv servicehåndboka i min golf har listet opp alle servicene frem til 400.000km, og dette er en bil som har en motor med større belastninger enn hva en D3 har.

Lenke til kommentar

I tillegg er det kjøring med kaldt motor som tærer mest på innmaten da metallet krymper i kulde og klaringer i mellom anleggflatene blir større og gir mer rom for vibrasjoner og dermed mer slitasje.

 

 

Motorolje som er kald smører også dårligere, og hver gang du starter en bilmotor går det et lite sekund før den har bygd opp oljetrykk. Da kan det være deler av motoren som har lite/ingen smøring og fører til øktslitasje. Kaldkjøring eller daukjøring på lave turtall fører også til tette partikkelfilter og koksing i hele motoren, fra eksosmanifold, innsug, EGR-system og turbo.

 

Disse tingene slipper du på en taxikjørt bil, så 300.000 taxikjørte km er ikke det samme som 300.000 start-stopp-kjøre-til-jobb km.

 

Har forøvrig hatt taxikjørt bil med 575.000 på telleren selv, den hadde original girkasse som utviklet problemer og til slutt døde den vanlige rust-døden.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

300.000km er veldig mye, og det sier seg selv at det kan by på store reparasjoner når girkassen allerede har blitt byttet.

 

Problemet med taxi er at de stort sett har mer tid per kilometer på motoren også, som betyr at motoren har stått mye på tomgang i trafikk og når taxien står og venter på kunder.

Hvilken erfaring eller formell kompetanse har du som gjør deg kvalifisert til å uttale deg om temaet?

 

Jeg har eid noen taxier med kilometerstand høyere enn det her er snakk om, og det er slettes ingen dum sak så lenge vedlikehold er fulgt opp bra.

 

Den ene hadde gått 373kkm da jeg kjøpte den, jeg solgte den noen måneder senere med 399kkm på telleren..

 

Selvsagt fører tomgang til slitasje på motoren. Ikke bare vil diverse ting som vannpumpe, dynamo og ballaster (bl.a) være mye mer utslitt enn odometer tilsier, men motoren vil også kokse seg, selv varm, spesielt siden dette er diesel. For alt det jeg vet så er både ventiler, EGR, DPF og katalysator på sine siste vers.

 

Taxisjåfører sitter typisk med bilen på tomgang i flere timer for å vente på oppdrag, og når de først er ute å kjører så sitter de i fryktelig mye trafikk, avhengig av hvor taxien har vært.

Jeg spør igjen jeg..

Hvilken erfaring eller formell kompetanse har du som gjør deg kvalifisert til å uttale deg om temaet?

 

Jeg har eid noen taxier med kilometerstand høyere enn det her er snakk om, og det er slettes ingen dum sak så lenge vedlikehold er fulgt opp bra.

 

De har nok i mange tilfeller også gått svært mange timer på tomgang, uten at dette er noe problem.

 

Det har du rett i. En av de positive sidene med taxikjørte biler er at nesten alle kilometerne har vært med varm motor, men jeg føler ikke at dette veier opp for hvor langt og lenge bilen har gått, spesielt ikke når den står i timesvis på tomgang.

Hva du føler er da ikke relevant i det hele tatt..

Kan du begrunne hvorfor du føler som du gjør, og legge på bordet noen gode argumenter?

 

Men hvor kommer forskjellen inn på en taxikjørt bil og en vanlig bil med 300.000km? Jeg regner med at begge to har hatt sine storservicer.

 

For 250.000kr så hadde den bilen vært fullstendig uaktuell for meg. Her betaler man ikke for garanti og pålitelighet, men heller bare at det er en sen modell. Gå heller for en dobbelt så gammel bil med halvparten av kilometerstanden.

For en taxieier er det DYRT å være uten bil, langt dyrere enn det er for folk flest.

Dette fører gjerne til at vedlikeholdet følges opp svært godt, og at man tar tak i ting FØR det blir en driftsstans ut av det.

Det er også verdt å merke seg at taxiene gjerne har 300kkm garanti, det har ikke din langkjørte privatbil nytt godt av..

 

Jeg vil argumentere at det er irrelevant når bilen har høy time per kilometer på motoren, ved bykjøring og mye tomgang.

 

300.000 er ganske mye, spesielt når man spør hvor mye lengre man vil ha bilen. 400.000? 500.000? Det er mye rart som kan gå galt på så høy kilometerstand, og kjøre med varm motor vil jo ikke hindre slitasje på ventilløftere, akslinger, rådelager, differensial og andre ting som man trolig aldri snakker om å bytte på en bil som vanligvis ruster og går på dynga innen den nærmer seg 300.000. På eldre biler så har man jo gleden av å finne en fint brukt motor fra en hugget bil, mens huggede 2011-modeller kommer til å forbli en nokså sjelden vare de neste 5-8 årene.

 

Jeg regner jo med at TS vil ha litt verdi ut av bilen når den koster 250.000kr. Jeg vet ikke hvor ofte man bytter biler i den prisklassen.

Hvorfor vil du argumentere som du her gjør? Du har nemlig ikke kommet med argumenter utover at du føler noe..

 

En motor som ikke takler 500kkm ville jo vært skandaløst, det er en kilometerstand en hver motor bør takle svært fint.

 

En taxi min søster eide en periode hadde gått rundt 700kkm da de kjøpte den mener jeg å huske, null problemer med den bilen som hadde original motor og overhalt girkasse.. Den endte sitt liv i en kollisjon.

Endret av Snylter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Direktesitat fra en av trådene på Vacn hvor en person kjøpte en passat som hadde gått som taxi før. Han kjøpte vel bilen når den hadde rundet 280/290.

 

Har hatt mange biler i løpet av lappen i 15 år, men denne må være den mest tighte og beste bilen jeg har hatt fornøyd med Passaten altså, kjempegod og kjøre, går billig og er stille og kjøre, ikke en skranglelyd og absolutt alt virker etter 300 000 kjørte kilometer står vel på 302890 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...