Ragnar115 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Hey Når man skriver ein oppgåve og har funne noe info fra ein side, foreksempel wiki skal man skrive kilden inn på siste siden, right?Men la oss seie at i eit sted i teksten bruker du den infoen du finner, skal man då "legge" inn noe som sier hvor den kilden ble brukt?Eks:Du bruker ein kilde om lover innenfor det å bygge hus, du har bygging av hus og lager eit avsnitt om lover rundt det. Nederst i dokumentet lager du kildeliste og du setter inn den linken du brukte for å skrive om lovene. Skal du på eit vis linke sammen den artikkelen om lover til det avsnittet? Vil legge til at det ikkje er eit sitat, men ein kilde. Edit: OM man eventuelt skal koble opp ein kilde med "eit avsnitt" der du brukte kilden, hvordan gjør man det i word?Og hvordan skrive ein korekt kilde (webkilde/internetkilde) Endret 8. februar 2015 av Ragnar115 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Står mye bra her: http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/hvordan-referere/De fleste universiteter har sider om hvordan du skal referere. Se litt på forskjellige sidene der. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Bruk APA-stil. Se her: http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/referansestiler/apa-6th/ Høgskolen i Bergen krever at elevene følger denne stilen. Min personlige mening er at den er veldig upraktisk - men det får så være. Det blir ihvertfall ordentlig gjort. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Du bør bruke den referansestilen studiet ditt bruker. Du finner en oversikt på kildekompasset.no. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Du bør bruke den referansestilen studiet ditt bruker. Du finner en oversikt på kildekompasset.no. Trur ikkje de er noe "spessiel" måte som skiller de ulike VGS linjene når det kommer til å skrive ein engelsk tekst og legge til "slike" ting. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 ForrestenEr denne feil gramataisk""It is a number of reasons mainly deriving off of tradition Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Se "The MLA Works Cited Page" http://citationproducer.com/article/understanding-and-writing-in-the-mla-format-style/ Endret 9. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det kommer mange gode tips her, men husk at disse gjør seg mer gjeldende på universitetsnivå enn på VGS. Så vidt jeg husker er det ikke forventet at du skal bruke mye tid på å sørge for at kildehenvisningene er på et bestemt format. Det viktige er at du oppgir kildene dine. Når det er sagt er det ganske så enkelt å legge inn sitater i Word. I Word 2010 markerer du teksten som en kilde gjelder, går til "References"-ribbonen og trykk på "Insert Citation", og velger "Add New Source". Når du har gjort dette velger du hvilken stil du skal ha (APA, MLA, ISO 690, etc) og trykker på "Insert Bibliography". Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 http://ressurswiki.wikispaces.com/Kildeliste Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Vet denne er litt gammel tråd nå, men likevel....... Alternativet..... er å bruke programmer for sitering. F.eks. Zotero (som er både for Mac, Linux og Windows - og har også nettleser-tillegg for chrome, safari og firefox). Da er det bare å fylle ut der, og derfra velge hvilken stil du vil ha. Da jeg gikk på videregående, var de mer opptatt av at det var i referanselisten, hvordan det blir gjort er de ikke nøye med. På univeristet/høyskole-nivå derimot, er det som oftest APA-stilen som gjelder - og ved de fleste utdanninger krever de at du skal følge disse (ja, sensorer ved høyskoler/universiteter KAN reagere om ikke referanselisten er satt korrekt opp, og med den stilen som gjelder for ditt studiested.) Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Lærer likte vistnok fotnoter, til sitater og ellers når man bruker ein kilde uavhengig om man skriv om eller ikkje.Så kildeliste med de ulike linkene i fotnotene med "download" osv. (Vår lærer ville ha det slik). Fekk vite det etter tentamen og hadde gjort da rett Men takk anyways! Lenke til kommentar
NDLA.no Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Det kommer mange gode tips her, men husk at disse gjør seg mer gjeldende på universitetsnivå enn på VGS. Så vidt jeg husker er det ikke forventet at du skal bruke mye tid på å sørge for at kildehenvisningene er på et bestemt format. Det viktige er at du oppgir kildene dine. Når det er sagt er det ganske så enkelt å legge inn sitater i Word. I Word 2010 markerer du teksten som en kilde gjelder, går til "References"-ribbonen og trykk på "Insert Citation", og velger "Add New Source". Når du har gjort dette velger du hvilken stil du skal ha (APA, MLA, ISO 690, etc) og trykker på "Insert Bibliography". I år er det mulig å bruke internett (unntatt kommunikasjon) på eksamen i en del fag. Da kan en bruke http://littlist.no/for å referere. Du kan også bytte referansestil på kildelisten enkelt. Det kan være lurt å lage en kildeliste på forhånd, slik at du ikke trenger å bruke så mye tid på det på eksamen. På eksamen kan du klippe og lime der du bruker. Mest for universitet og høgskole: http://kildekompasset.no/referansestiler.aspx Kildekritikk blir stadig viktigere: http://kildekompasset.no/kildekritikk.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå