Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

På tide med tur til tannlegen, livredd.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg slik at det er på høy tid å komme seg til tannlegen for første gang på 5 år, jeg har selv innsett at det bare er noe jeg må få gjort.

Greia er at bare å skrive denne tråden får pulsen til å gå helt i taket å kaldsvetten til å sile og jeg trenger vel egentlig litt veileding for hva og hvordan jeg skal få kommet meg ned i stolen, få tannsettet i topp form å komme tilbake til tannlegen for kontroll årlig fremover.

Som barn hadde jeg aldri noen problemer med å gå til tannlegen, altså det var for all del ikke gøy men jeg hadde ikke noe imot det, så i en alder av 8/9 fikk jeg påvist kryssbitt og startet hos kjeveortoped å slik pågikk det nå da med utallige variasjoner av metall og gummistrikk i kjeften samt masse trekking for gjøre plass og borring da det er en bragd å holde seg på null hull med regulering i så mange år, når jeg var ferdig med alt dette som 20 åring tok jeg en siste finish på tannsettet hos tannlegen og etter det har jeg ikke klart tanken på å dra på så mye som en kontroll.

Det var ikke noe ille siste gangen, var nå et hull som måtte bores å en fylling som måtte skiftes, skal ikke påstå jeg koste meg i stolen og jeg var gjennomsvett etter å ha sittet der i en halvtime men nå sliter jeg skikkelig med dørstokkmila for å si det sånn og jeg lurer på om det er noen andre her som har erfaringer med å overvinne vegringen og å dra til tannlegen og eventuelt hva slags hjelp dere fikk for å klare dette?

Jeg vet at vegringen og skrekken er irrasjonell, jeg klarte alt dette helt fint før, det har aldri hendt noe som skal tilsi at jeg bør være mer redd nå, jeg vet det er på tide å dra til tannlegen men som sagt, bare tanken å sette seg i stolen er nok til å få den store skjelven. alt annet av medisinske inngrep jeg har vært med på har ikke vært noe problem i det hele tatt om det nå har vært fjerning av føflekker eller kikkhullsoperasjon i kne, men tanken på tannlegen.... nei det er for mye.

Tips eller Hjelp noen?

Anonymous poster hash: 950f8...c50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dop, lystgass. Tannlegen kan hjelpe med noen beroligende piller men man får ofte bare en. Man kan prøve å skaffe noen selv i forkant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, man får piller kun for sjekk - men be om det. Lystgass er jo noe dyrere og totalregningen gjør at tannlegeskrekken ikke blir mindre til neste gang.

Ved alvorlig tannlegeskrekk og tannproblemer har jeg også hørt at folk kan få narkose på sykehus slik at man får vedlikehold gebisset!

Lenke til kommentar

Jo, man får piller kun for sjekk - men be om det. Lystgass er jo noe dyrere og totalregningen gjør at tannlegeskrekken ikke blir mindre til neste gang.

Ved alvorlig tannlegeskrekk og tannproblemer har jeg også hørt at folk kan få narkose på sykehus slik at man får vedlikehold gebisset!

Det finnes enkelte tannleger som kan benytte narkose, men da med assistanse fra anestesi-lege/sykepleier fra sykehus eller annen klinikk. Har vært til behandling med dette, men det koster gjerne flere tusen per time, pluss selve behandlingen...

Anonymous poster hash: 4c43c...3ea

Lenke til kommentar

Egentlig er det bare å manne seg opp og dra til time. Få noen andre til å booke time for deg, da føler du litt mere at du "må" gjøre det både fordi de forventer det og at du sløser bort tannlegens tid hvis du ikke drar.

Jeg gikk ikke til sjekk på 13 år, og det kosta meg dyrt, jeg hadde div behandlinger hver måned i nesten ett år etterpå. 9 hull og begynnelser til hull + 2 rotfyllinger (svindyrt forresten).

Jeg satt hos tante på hytta i Sverige med sånn tannpine at jeg ikke klarte å spise middag/kveldsmat. Den ene hjørnetanna var så hul at den var blå og blødde, og jeg spiste bare på ene siden av munnen.

Var jeg uheldig og kom borti den med mat var det som et sleggeslag i kjeften.

Og dette hadde jeg gått med i over ett år. Denne tanna fikset de med en gang, og det forandret livet mitt, slapp å rulle mat over i høyresiden og være obs på å ikke tygge med den tanna lengre.

Tante er typen som bare "gjør ting", så hun ringte en tannlege i drammen og booka time for meg et par dager senere.

Ei venninne av henne plukka meg opp og sørget for at jeg kom meg inn døra.

Man blir bare vant til det, det bittelille sprøytestikket osv. Alt sitter i hodet. Stresser du musklene i ansiktet gjør det vondere å sette bedøvelse også. Tannleger er stort sett godt vant med voksne og barn som har tannlegeskrekk, og min er veldig pratete og koselig. Hun snakker også om helt andre ting, som turen de hadde på hytta forrige helg med assistenten sin.

Det gjør meg tryggere for da føler jeg at hun har så stålkontroll på det hun gjør i kjeften min at hun kan snakke om andre ting. Boring og andre småjobber er så rutine at tannlegene kan gjøre det i søvne sannsynligvis.

De gjør det kanskje 6-7 ganger iløpet av dagen hele året, og gjerne i maaange år.

De har også den lengste utdannelsen av alle typer leger. Tar vel 7-8 år å bli fullt utdanna tannlege.

De første timene var hun super careful og spurte om det gikk bra mange ganger, de sjekka om jeg holdt pusten i lang tid osv og ba meg slappe av.

Glem snakket om narkose og slikt, få tannleger har den muligheten da det kreves en egen anestesilege, og det gjøres kun ved kjeveoperasjoner og slikt. Eller små barn som er hysteriske.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tror det beste du kan gjøre er å dra til tannlegen, få det overstått og innse at tannlegebesøket faktisk ikke er så ille allikevel.

Så kan det jo være greit å være klar over at:

- Det varer i noen minutter, IKKE EVIG

- Man reparerer tennene, så man beholder de lenge, og slipper forhåpentlighvis tannpine senere

- Det er ikke farlig, faktisk så er ting mye bedre når du går ut derifra enn da du gikk inn

Dette var vel sånn jeg kom over skrekken..... Jeg tror vi selv hauser veldig opp dette med å dra til tannlegen. Hvis du sier til tannlegen når du kommer at du har tannelgeskrekk, redd for det ene og det andre, så vet tannlegen dette og tar hensyn

Lenke til kommentar

Piller og lystgass kommer bare til å gjøre det verre ved neste besøk. Blir som å bekrefte for seg selv at det er noe å være redd for. Er ikke noe annet enn å gjøre enn å dra dit og si du er nervøs, så blir du godt behandlet. Frykt går aldri bort om du gir etter for den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...