Gå til innhold

Hvorfor er den islamske stat (IS) en fiasko ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt uenig med forutsetningen i første innlegg. De lykkes foruroligende bra. Medisinen tror jeg er å ta et skikkelig oppgjør med islam. Oppgjøret med kristendommen skjedde over lang tid under og etter renessansen. Så mye tid har vi ikke i dag, i og med at masseødeleggsvåpen blir lettere tilgjengelig for hvert år som går.

Ikke at jeg tror det vil hjelpe stort, for om 2050-versjonen av ensomme terrorister som Breivik eller Timothy McVeigh kan lage ekstreme bomber på gutterommet, ligger vi dårlig an uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Hva er grunnen til at de ikke lykkes ?

Fordi de møter på samme problem som alle andre ekspansive voldelige imperier: Organisert vold funker bedre enn tilfeldig motstand og det går veldig bra så lenge det bare er ørken/skog/landsbygd og landsbyer de støter på. Da vil en halvveis organisert , godt utrustet og voldelig "hær" komme langt. Problemet kommer først når de støter på andre godt utrustede, organiserte og voldelige. Der har det skjært seg, minst, fra den gang mongolene kom til Europa eller Harald Hårfagre samlet/erobret Norge

Lenke til kommentar

Vendepunktet for IS kom muligens når de begynte å bevege seg sør-over i Irak, og utgjorde en trussel mot sentral-makten. Det fikk USA og en bred koalisjon andre land på banen, og siden gikk det bare nedover for IS

I tillegg står de for overdreven voldskultur mot alt og alle, som gjorde at både endel av deres egne + omverdenen vender seg mot dem.

Mulig de kunne greit seg lengre tid hvis de hadde stoppet i tide, og hatt mer "forsonende tilnærming" til andre etniske grupper i området. For opplegget fremstod veldig organisert med administrasjon, logistikk, etc. (bl.a. inntekter fra oljesalg)

Lenke til kommentar

Mulig de kunne greit seg lengre tid hvis de hadde stoppet i tide, og hatt mer "forsonende tilnærming" til andre etniske grupper i området. For opplegget fremstod veldig organisert med administrasjon, logistikk, etc. (bl.a. inntekter fra oljesalg)

Men det er viktig å få med at deres visjon ikke er å "greie seg lenge". De vil opprette et kalifat. Et verdensomspennende, ekstremt strengt muslimsk herredømme basert på lovene i koranen.

Lenke til kommentar

De vil opprette et kalifat. Et verdensomspennende, ekstremt strengt muslimsk herredømme basert på lovene i koranen.

Det omtalte kalifatet er geografisk begrenset til regionen da, og ikke verdensomspennende, men de håpet muligens på verdensomspennende muslimsk støtte, eller noe.

Uansett virker det særdeles urealistisk, og det "burde" de skjønt.

Lenke til kommentar

Det omtalte kalifatet er geografisk begrenset til regionen da, og ikke verdensomspennende, men de håpet muligens på verdensomspennende muslimsk støtte, eller noe.

Tja. Verdensomspennende nok til å inkludere en tidligere meget rolig og sympatisk klassekamerat av meg. Det har vært en av flere vekkere for min del, og jeg tipper dessverre vi får flere kollektive vekkere fremover.

Lenke til kommentar

Når det mykes opp i muslimske land oppstår det tilsynelatende kaos. I Egypt styrte Mubarak, forholdsvis stabilt, så kom denne ironiske våren som sosialistene kalte det. Ble fort kaos og nå er Egypt igjen styrt av militær disiplin. Virker som muslimske land er ganske avhengig av å bli styrt strengt for i det hele tatt fungere.

Og så flytter noen av disse muslimene hit. Og det er i utgangspunktet kulturkrasj. Og en dårlig ide. Vi burde heller bare være stolt av vår historiske arv og ikke blandet oss overhode inn i midtøsten.

Lenke til kommentar

Tja. Verdensomspennende nok til å inkludere en tidligere meget rolig og sympatisk klassekamerat av meg. Det har vært en av flere vekkere for min del, og jeg tipper dessverre vi får flere kollektive vekkere fremover.

Litt uklart, vekker for hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...