Luringfax Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Leste at snus-kvoten det er lov å ta med seg inn i EU er "rimelig mengde til eget forbruk". Det har seg slik at jeg for tiden bor i England, og har brukt opp min noe optimistisk beregnede, "rimelige" mengde snus flere måneder før jeg har tenkt meg tilbake til Norge. Planlegger å få besøk, og derfor lurer jeg på om denne personen har lov til å ta med snus til meg? Er det noen som vet hva reglene sier om å ta med snus til EU som ikke er til eget bruk, eller om det i det hele tatt er lov? Takk på forhånd! Forresten, så vil jeg prøve ut et lite eksperiment hvor jeg ber meg frabedt alt av kommentarer om hvor teit du synes snus er på forhånd. Dette er blodig alvor, et angstfylt rop om hjelp fra en svettende, ristende og irritabel stakkar, og ikke en situasjon som kan vitses om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Det er ikke lov å innføre snus som gave i EU, kun til eget forbruk (jeg tror det er maks 30 x 50 gram). Så... om noen skal komme på besøk til deg f.eks. en helg kan de vel neppe sannsynliggjøre mer enn et par tre bokser (?). Jeg tror det faktisk er samme regler mellom EU land (litt usikker). Dette var stort tema på jobben ifjor da vi hadde et prosjekt i tyskland, flere var der borte i nesten to måneder. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Lov og lov .. jeg tviler på at gjesten blir nødt til å bevise for tollerne at han snuser. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Hehe, det må da være et perfekt tidspunkt å slutte på, når du i følge deg selv allerede er godt i gang med avrusningsprosessen. 1 Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Det er ikke lov å innføre snus som gave i EU, kun til eget forbruk (jeg tror det er maks 30 x 50 gram). Så... om noen skal komme på besøk til deg f.eks. en helg kan de vel neppe sannsynliggjøre mer enn et par tre bokser (?). Jeg tror det faktisk er samme regler mellom EU land (litt usikker). Dette var stort tema på jobben ifjor da vi hadde et prosjekt i tyskland, flere var der borte i nesten to måneder. Leste en artikkel i VG (sitert Aftonbladet) som opplyste at snuskvoten simpelthen var "rimelig mengde til eget forbruk", andre land i verden baserer seg på vekt. Er du sikker på at det er en øvre grense også i EU land (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser)? Takk for info! EDIT: http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/her-risikerer-du-snusbot/a/510057/ Dette er artikkelen. Husker at jeg var veldig flink med disse lenkene før og kunne forandre teksten, men det får jeg plutselig ikke til lenger. Lov og lov .. jeg tviler på at gjesten blir nødt til å bevise for tollerne at han snuser. Godt poeng, men det er uansett ikke en situasjon man vil putte noen i. Endret 8. februar 2015 av Sjuskebabb Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Tobakksdirektivet har et absolutt forbud mot grensekryssende salg av snus. Den nasjonale gjennomføringen av direktivet er ofte straffesanksjonert (dog vet jeg ikke om det er slik i Storbritannia), så det du mer eller mindre ber din venn om er å risikere å bli tiltalt for salgssmuling. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Jeg har aldri hatt problemer med å innføre snus i Storbritannia. Jeg mener de har et unntak fra EU sitt regelverk om "smokeless tobacco" på grunn av snuff sin popularitet i landet. Det er en rekke nettbutikker som selger og sender snus til UK. Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Dette ble plutselig vanskeligere enn jeg hadde forutsett. Tobakksdirektivet har et absolutt forbud mot grensekryssende salg av snus. Den nasjonale gjennomføringen av direktivet er ofte straffesanksjonert (dog vet jeg ikke om det er slik i Storbritannia), så det du mer eller mindre ber din venn om er å risikere å bli tiltalt for salgssmuling. Som Gavekort nevner under deg, så er det flere nettbutikker som selger snus til EU land. Jeg vet ikke hvordan de kommer seg rundt hva som evt står i Tobakksdirektivet, men det er ikke akkurat noe "bakgårdsbusiness", snussalg over nett skjer helt åpent. Et enkelt googlesøk fører til titalls nettbutikker som åpenlyst selger snus over landegrensene. Vet ikke om det har noe å si, men jeg betaler ikke for snusen, siden det er kjæresten som kommer på besøk. Jeg har aldri hatt problemer med å innføre snus i Storbritannia. Jeg mener de har et unntak fra EU sitt regelverk om "smokeless tobacco" på grunn av snuff sin popularitet i landet. Det er en rekke nettbutikker som selger og sender snus til UK. Jeg regner med at når du sier du aldri har harr problemer, betyr det at du aldri har blitt stoppet i den engelske tollen med bagasjen full av snus? Jeg har personlig heller aldri hatt problemer med det, men spørsmålet her er om det er lovlig å ta med snus til andres forbruk til england. Vet at Swedish Match, en av verdens største snusprodusenter, har gjort det ulovlig for forhandlere å selge deres snus utenfor Norge og Sverige. Dette har sammenheng med snusforbudet i EU, men orket ikke å sette meg inn i hele saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå