Gå til innhold

Burde jeg sikte mot jurist eller lege?

Anbefalte innlegg

Forresten, noen av dere har kanskje hørt om Yngve Slyngstad (CEO Oljefondet). Han har gått på NHH, Jus UIO og noe greier i utlandet. Viste seg at en foreleser hadde jobbet endel med han i gamledager, han fortalte i går at Yngve hadde tatt NHH på 2,5 år og Jus på 1 år.. Hvordan i helvette klarte han det? Må jo være ekstremt smart.

Det er ikke og har aldri vært mulig å ta jusstudiet ved UiO på ett år. Den teoretisk korteste gjennomfarten er to år, og det har bare vært mulig siden 2003 da den nåværende femårige mastergraden ble innført. Jeg tok den på tre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, må uansett vente 3 år for å få alle alderspoengene og synes studiet er nyttig og interessant så gjør heller det og tar opp litt fag vid siden av i steden for å jobbe på kiwi og ta opp fag i tre år.

Da ville det vært mer økonomisk å studere på for eksempel HiOA, men det har du sikkert hørt før. Og hadde du ikke studert, kunne du kanskje oppnådd flere søkerpoeng på kortere tid.

Forresten, noen av dere har kanskje hørt om Yngve Slyngstad (CEO Oljefondet). Han har gått på NHH, Jus UIO og noe greier i utlandet. Viste seg at en foreleser hadde jobbet endel med han i gamledager, han fortalte i går at Yngve hadde tatt NHH på 2,5 år og Jus på 1 år.. Hvordan i helvette klarte han det? Må jo være ekstremt smart.

Jeg prøvde å google litt, men fant ingenting om det, så jeg kan bare spekulere. I tillegg til at han må ha vært svært disiplinert og målrettet, har han nok funnet en studieteknikk som fungerer godt for ham, antakelig jobbet så godt som hvert våkne minutt og ofret alle feriene i mellomtida. Han kan også ha hatt relevante forkunnskaper før studiet. Jeg tror ikke at det er umulig å ta 60 studiepoeng hvert semester på NHH, hvis de rette forutsetningene er til stede. At det er mulig å ta 300 studiepoeng i jus 1 år, stiller jeg meg derimot tvilende til, men det er sikkert mer til historien enn jeg kjenner til. De to siste mastergradene, som han har i økonomi (economics) og statsvitenskap, er nok rimelig overkommelige med en bakgrunn i økad og jus på grunn av overlapp og synergieffekter.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...