Gå til innhold

Burde jeg sikte mot jurist eller lege?

Anbefalte innlegg

Hei, er en 20 år gammel mann som går første året på BI nå. Her studerer jeg økonomi og administrasjon og trives godt med det, selvom dette ikke er den endelige drømmen. Drømmen har egentlig alltid vært lege eller advokat. Og fordi jeg ikke hadde karakterene, ble det ikke noen av disse. På studiet jeg går nå, gjør jeg det relativt greit. Har litt over B i snitt etter første semester, og synes ikke noen av fagene er sånn kjempevanskelige. Samtidig som jeg går BI tar jeg opp vgs fag. Satser på å ta 2-3 fag i semesteret og målet er å få alle fag under fire opp til fem/sekser nivå. Fordi jeg er 23 når jeg skal søke medisin/jus vil jeg også ha 8 alderspoeng, 3,5 realfagspoeng og 2 poeng for 60 stp fra BI. Altså totalt 13,5 tilleggspoeng. Det som er problemet, er at jeg må bestemme meg relativt raskt om jeg skal ta medisin, da jeg må ha kjemi 2 og fysikk 1 også om det skulle være målet. Trenger egentlig litt hjelp til å bestemme meg. Lege var alltid den største drømmen, men etter et semester med forretningsjus på BI har jeg virkelig fått sansen for jus. Har satt opp noen punkter hvor jeg sammenligner yrkene, og kunne godt trengt noen meninger her.

Mulighet til å komme inn:

Blir betydelig lettere å komme inn på jus i Oslo, enn medisin i Oslo. Har et rent snitt fra vgs på rett over 4. Regner en med alle ekstrapoengene bør jeg da bare få 5 på alle fag jeg ikke har over 4 i. Tror dette er oppnålig. På privatisteksamen er det ofte ikke så vanskelig å få fem, seks er derimot vanskelig. Medisin blir derfor mye vanskelige å komme inn på, og skal jeg satse på dette, bør jeg nok droppe BI etter førsteåret og fokusere 100% på å ta opp fag.

Lønn:

Er selvsagt klar over at en ikke skal basere yrkesvalg på lønn, men lønn er relativt viktig, da det er denne som bestemmer hvordan du kan leve livet ditt.

Lege: Her er startslønnen for turnusleger på kr 447.000 etter hva jeg har funnet, men pga mye overtid og tillegg pleier den totale lønna tydeligvis å være betydelig høyere. Gjennomsnittslønnen for sykehusleger er rundt kr 870.000. Leger tjener altså svært godt. Det som er viktig å vite, er at leger jobber MYE mer enn befolkningen generelt, så timelønnen er kanskje ikke så høy?

Advokat: Startslønn ser ut til å være 500.000 som fullmektig, gjennomsnittslønnen er over en million og etter dette er det sky is the limit.

Antall timer jobb:
I begge yrkene jobber en tydeligvis mye. Leger kan ha vakter som varer opptil ett døgn. Skal jeg bli lege skal jeg bli Kirurg, og da jobber en tydeligvis gjerne 60 timer i uken, altså mye høyere enn det som er vanlig. Advokater vet jeg ikke så mye om, men partnere i de største firmaene i Oslo kan jobbe opp mot 90 timer i uken på det verste. Var hvertfall det jeg leste i et intervju. Har ikke noe imot å jobbe mye med noe jeg liker, men skal jo ha et liv også.

Hverdag:

Hverdagen til leger er ganske stressende, masete sykepleiere, alt for mange pasienter og alt for liten tid. Som advokat sitter jeg vel mye på kontor, og det kunne absolutt passet meg, trives godt med selvstendig arbeid, men teamwork er jo også gøy. Undersøkelser viser at advokater stort sett er fornøyde med arbeidshverdagen sin.

Karakterpress på studiet:

På jussen er tydeligvis karakterpresset helt vilt. På medisin har det ikke vært karakterer, men dette skal tydeligvis innføres nå, så da blir det nok ganske ville tilstander der også.

Mulighet for jobb etter studiet:

Jurister trengs overalt, så burde gå greit å få jobb. Skal jeg derimot bli advokat i ett av de større forretningsadvokat firmaene, må jeg ha svært gode karakterer.

Leger overutdannes og det er et veldig vanskelig jobbmarked. Hjelper ikke veldig at jeg vil bli kirurg. Skal jeg bli lege vil jeg bli kirurg, vil ikke være almennlege f.eks. Her vinner helt klart jussen.

Hvor relevant er graden fra BI?

Har hørt at overleger gjerne blir sendt på lederkurs dersom de skal bli avdelingsledere, så der er graden kanskje noe grei å ha, selvom jeg bare vil ta ett år dersom jeg bestemmer meg for medisin. Slik som jeg har forstått det, kan graden være veldig nyttig som advokat, særlig innen forretningsjus. Sendte mail til en av de store i Oslo og HR-konsulenten der anbefalte meg å gjøre ferdig graden, og skrev ´´ Med en god økonomiutdannelse i bakhånd vil du absolutt skille deg ut i "søknadsbunken" og du vil ha et fortrinn overfor andre medstudenter.´´

Noe jeg har glemt? Jeg heller mest for jus egentlig, men har ikke bestemt meg 100% enda. Likte forretningsjus på BI svært godt (og fikk A), spesielt avtalerett og pengekravsrett. Er selvsagt klar over at jussen er MYE hardere på jusstudet. Dersom jeg bestemmer meg for jus, leker jeg med tanken om å ta førsteavdeling som privatist over 2 år, slik at jeg sparer ett år. Da vil jeg begynne med Privatrett 1 til sommeren og lese intensivt da, for så å bruke et par dager i uken resten av året. Privatrett 2 begynner jeg da med til neste sommer. Er det et krav å ha Exphil dersom jeg søker opprykk til 2. avdeling?

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avsnittet ditt om lønn er fullstendig på bærtur. Det er på ingen måte sånn at "the sky is the limit" hva gjelder lønn. En bitteliten minoritet ender opp med å tjene veldig mye penger, men det kommer ikke til å bli deg. Videre jobber de advokatene som tjener mye penger veldig, veldig mye. Og advokatyrket er et utpreget serviceyrke, så i tillegg til at du jobber mye så er det noen andre som bestemmer når du jobber, ikke du selv. Du har ekstremt liten forutberegnelighet, og må stå på pinne for andre hele tiden. Spesielt om du har planer om å tjene mye penger. Ikke undervurder dette, det er ofte ikke arbeidstiden i seg selv som er mest belastende, men at du ikke har særlig mye påvirkning på når arbeidstiden er. Så å la arbeidstiden trekke ned for leger, men lønnen trekke vesentlig opp for advokat fordi "the sky is the limit" er helt idiotisk.

For øvrig er startlønnen på 500 000 kun for en relativt liten gruppe nyutdannede. Langt de fleste ender opp med mindre i startlønn enn det.

For all del, velg gjerne juss. Men gjør det på et fornuftig grunnlag. At du synes juss virker spennende er et slikt fornuftig grunnlag. At du tror det er jævlig kult og lukrativt å være forretningsadvokat er ikke de.t

• Liker 5
Lenke til kommentar

Enig i at lønnsfokuset er litt malplassert (og personlig tror jeg lønna kommer til å presses ned (relativt sett) hos leger også), men endel må jo tjene ok som forretningsadvokater, de har jo timerater som ikke hører noe sted hjemme, noe av dette går vel presumtivt til høyere lønninger?

Forøvrig mener jeg det er undervurdert å ha samfunnsnytte i jobben sin, det er godt å støtte seg på i det daglige, jeg tror ikke jeg hadde trivdes som forretningsadvokat av den grunn.

AtW

Lenke til kommentar

Enig i at lønnsfokuset er litt malplassert (og personlig tror jeg lønna kommer til å presses ned (relativt sett) hos leger også), men endel må jo tjene ok som forretningsadvokater, de har jo timerater som ikke hører noe sted hjemme, noe av dette går vel presumtivt til høyere lønninger?

Forøvrig mener jeg det er undervurdert å ha samfunnsnytte i jobben sin, det er godt å støtte seg på i det daglige, jeg tror ikke jeg hadde trivdes som forretningsadvokat av den grunn.

AtW

For all del, mange forretningsadvokater tjener godt. Men det er primært partnerne i de større firmaene som tjener godt oppi det syvsifrede, og det er en minuskul sjanse for å ende opp der.
Lenke til kommentar

Dette har du kværnet på lenge her på forumet, og det er greit, men nå har du hentet inn masse informasjon og analysert dette tvers igjennom med bistand fra samtlige medinteresserte av de som frekventerer diskusjon.no.

Jeg har to råd:

1) Få ut fingern. Kom deg inn i en av disse utdannelsene.

2) Bli gjerne advokat. Jeg syns det virker som en bedre match enn medisin

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her snakker vi om 2 yrker hvor all prat om lønn bør legges til side. Du kommer ikke til å sulte i noen av dem. Valget ditt må være preget av at du er villig til å gi hele deg til jobben. Det å stå og operere i 48 timer med veldig korte pauser er ekstremt krevende både mentalt og fysisk. Det er heller ikke stort mer behagelig å snitte 12 timer+ på kontoret til BA-HR, samtidig som du aldri får koblet av på fritiden.

Jeg har fått et generelt inntrykk av at veldig mange undervurderer og gjerne også romantiserer yrker som advokat/forretningsadvokat, MBB-konsulent, finansmegler, Lege/kirurg, Ingeniør, etc.

Det vil alltid være mulig å gjøre store ting så lenge du elsker det du driver med. Velg ut i fra hva du selv ønsker. Aksepter den posisjonen du står i nå, og hva som kreves for å komme dit du måtte ønske. Jeg har møtt mennesker i 40-50 årene som angrer den dag i dag på at de ikke valgte å følge drømmen sin. Tro meg, det gjør et inntrykk på deg når du snakker med dem ansikt til ansikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle innspill. Enig med dere alle. Ser ut som om det blir jus jeg satser på, men har fortsatt 2 år på meg, og har bestemt meg for å ta fagene jeg trenger til medisin også, dersom jeg skulle ombestemmme meg. Har lest noen intervjuer med advokater, og sett på statestikken til advokatforeningen, og mitt inntrykk er at de fleste er godt fornøyde med arbeidshverdagen sin, om dette er partnerne i Schjøt er en annen sak :tease:

Lenke til kommentar

Egentlig ett ganske vanskelig spørsmål. Jeg ønsker å ha en jobb jeg kan glede meg til hver morgen. Hvor jeg kan utvikle meg faglig og personlig, føle at det jeg gjør faktisk betyr noe og at jeg gjøre det jeg er flink til. Ønsker en variert arbeidsdag, om det er å sitte på kontoret med papirer, være i møter, retten. Eller sage opp hodet til en person, fjerne en svulst, dra på morgenmøte for så å møte pårørende. Jeg vil omgås med dyktige kolleger i et godt arbeidsmiljø. Gjerne ta en utepils et par ganger i mnd med jobben.

Hvordan folk greier å bestemme seg 100%, for hva de ønsker å bli på vgs, fatter jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du være så sikker på at det er kirurg du skal bli? Selv om du kanskje har foreldre som er kirurger, er det litt idiotisk å utelukke andre retninger uten noen gang å ha et innblikk i hvordan hverdagen egentlig er.

Klør meg i hodet hver gang jeg overhører noe lignende. Om det ikke nødvendigvis er tilfellet for deg, er det helt klart at enkelte romantiserer enkelte fagretninger på bakgrunn av alle tv serier den siste tiden.

Lenke til kommentar

Fastlegene har langt færre, mer forutsigbare arbeidstimer og langt bedre lønn enn turnuslegene. Jeg vet ikke helt hva slags lege du ønsker å bli.

Alle leger har bedre lønn enn turnuslegene. De har også ganske forutsigbar arbeidsplan.

Uansett hva slags legespesialitet TS evt ønsker, må han være turnuslege i begynnelsen av spesialiseringsløpet uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fastlegene har langt færre, mer forutsigbare arbeidstimer og langt bedre lønn enn turnuslegene. Jeg vet ikke helt hva slags lege du ønsker å bli.

Alle leger har bedre lønn enn turnuslegene. De har også ganske forutsigbar arbeidsplan.

Uansett hva slags legespesialitet TS evt ønsker, må han være turnuslege i begynnelsen av spesialiseringsløpet uansett.

Skulle stå sykehuslegene :dremel:

Lenke til kommentar

Mulighet for jobb etter studiet:

Jurister trengs overalt, så burde gå greit å få jobb. Skal jeg derimot bli advokat i ett av de større forretningsadvokat firmaene, må jeg ha svært gode karakterer.

Leger overutdannes og det er et veldig vanskelig jobbmarked. Hjelper ikke veldig at jeg vil bli kirurg. Skal jeg bli lege vil jeg bli kirurg, vil ikke være almennlege f.eks. Her vinner helt klart jussen.

Har studert jus i noen år.

Jobbmarkedet for jurister er dessverre overdrevet. Man hører ofte i fadderuken om de positive tingene, men realismen innhenter en raskt etter noen år.

Det utdannes rekordmange jurister. Det kommer både inn privatiser og bachelorkandidater på masteren. I fjor var det vel over 1000 som ble uteksaminert. Det er blitt en inflasjon i antall som vil studere dette. Se bare på antall søkere.

I Danmark sliter mange jurister med å få seg jobb. 1 av 3 går arbeidsledige etter ett år. Det samme har skjedd i USA. Det er noe av de samme tendensene i Norge nå. Les mer her: http://www.dn.no/talent/2014/05/08/Utdannelse/-mange-fr-seg-en-kalddusj

Hvis du er 100 % innstilt på å legge inn beinhard innsats, så sats på jus. Det er både interessant og krevende. Har du gode karakterer, så er det mange veier.

Men hvis du vil ha en trygg karrierevei og ikke har toppkarakterer, ville jeg satset på noe annet. Jus er enten-eller. Enten går du all in, studerer dag og natt, eller så ville jeg satset på noe annet. Du ser tidlig hvor du ligger. Det er en karrierevei som innebærer at du må ofre mye. Ekstremt mye, med mindre du har et usedvanlig stort talent. Noe de færreste har, og disse få studerer likevel beinhardt de også. Når du kommer inn i arbeid er det ikke noe mindre arbeid. Du tjener ganske bra, men det er et spørsmål hvor mye det er vedt.

Karakterpresset på jussen er beinhardt. Det er mange som er flinkere enn deg, og du kan raskt gå på en mental smell. Skaff deg venner i fadderuken; det er alfa omega.

Jeg kjenner flere som er ekstremt lei seg for at de valgte jus. Mange går 4. avd. Men disse fullfører fordi de til dels må. De har under gj.snittet i karaktersnitt, og ser at markedet blir stadig trangere. Familien tror kanskje de blir advokater når de er ferdigutdannet, men lite vet de at poden sannsynligvis må jobbe som saksbehandler i NAV i Finnmark, hvis han i det hele tatt får jobb.

Tenk deg godt om før du går denne veien. Jeg vet lite om legeyrket, annet enn at det vil innebære helt andre arbeidsmuligheter enn en jusutdannelse. Medisin og jus er tradisjonelt to statusstudier, men vær realistisk. I Norge er ikke status alt. Jusutdannelsen er ikke nødvendigvis veien til rom.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...