IntelAmdAti Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) "Anta ideelle dioder, og beregn verdien på strømmen I og spenningen V"I bildet nedenfor fikk jeg at:I = 0A Men hva blir spenningen? Jeg blir forvirret av at det ikke er jord noe sted, en må jo ha 2 datapunkter for å måle spenning? Motstanden er 10k ohm. Endret 7. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Om det er en skoleoppgave, så bør du svare at "det måles X volt mellom jord og punktet V" eller noe i den duren. Spenningene som er oppgitt må jo være i forhold til et jordpunkt, og det er nok ikke et flytende jordpunkt i dette tilfellet. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Ja, svaret vil være 0V, 3V eller -3V alt etter hvordan du kobler til.Dette er den første oppgaven vi har fått om dioder, det er sikkert så forenklet at spenningen måles uten hensyn på jord. Men jeg må si jeg ikke skjønte så mye av det.Når jeg tenker på det så er det sikkert meningen at vi skal regne ut om det blir noen strøm, og deretter ta spenningen etterpå. Altså om det blir strøm gjennom kretsen og motstanden er plassert mellom V og spenningskilde, da blir V = 0V. Og hvis V ligger mellom spenningskilde og motstand, da blir V = 3V.Det er det eneste jeg kan forestille meg at de er ute etter.. Endret 7. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hvis det ikke går noen strøm, vil det heller ikke være spenningsfall over motstanden. Så V=-3V. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Har jeg forstått dette riktig? Regner med vi skal starte med 3V og summere spenningsfall for å komme frem til den ukjente V. A:I = 0,3mA V = 0V B:I = 0A V= 3VIngen strøm og derfor ingen spenningsfall. C:I = 0,3mA V=3V D:I=0AV=-3V Endret 8. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Da vi regnet på ideelle dioder (uten tilgang til lastgrafen), så regnet vi alltid med 0,7V spenningsfall over en diode med strøm gjennom. Høres det kjent ut? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Da vi regnet på ideelle dioder (uten tilgang til lastgrafen), så regnet vi alltid med 0,7V spenningsfall over en diode med strøm gjennom. Høres det kjent ut? Ja, det er en av modellene vi har brukt, men lastgrafen på "våre" ideelle er null motstand og spenningsfall, full ledning ved 0 volt og ingen ledning ved negativ spenning (uansett hvor høy). Rett og slett som en en av/på ventil. Jeg jobber litt videre, tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå