Pallantir Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Jeg har et eldre Draper-lerret som jeg slåss litt med. Det styres på den måten at man kjører inn strøm til et par med kabler når man skal ha det til å gå ned og et annet par med kabler når man skal ha det til å gå opp. Problemet kommer de gangene Nexa-releet (WMR-3500 fordi de tar så lite plass) ikke slår seg av, for eksempel når lerretet er kjørt helt ned. Da stopper det automatisk, og det har ikke strøm på motoren. Men hvis jeg så skal kjøre det opp igjen, og det fortsatt går strøm inn på nedkablene, vil det si at det prøver å kjøre opp og ned samtidig. Og det kan neppe være bra for motoren, for ikke å snakke om at det høres ganske fælt ut! Fins det noen form for vekslerelé som funker med Nexa eller annen protokoll som kjører på RFXtrx? Edit: Jeg mener med direktekontroll fra en bryter. Jeg kan ordne det med en makro, jeg skulle bare gjerne hatt det med direktekontroll. Endret 7. februar 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Snakker vi 230V her? Må du bryte begge ledingere i "parrene" eller holder det med en? Hva er effekten på motoren? Hvor mye plass har du til det som skal styre dette? (Boks i veggen?) Jeg har liggende 230V releer av forskjellige størrelser... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Jepp, 230. Og effekten er ikke voldsom, styringsboksen kjører ut fire ampere, og ledningene inn til lerretskassetten er syltynne. Det ville funke helt greit å bryte én ledning, bare strømmen til Nexa-relén nr. 2 er brutt så lenge det går strøm til nr. 1 og omvendt. Men jeg må få plass til dette i én takboks. Jeg vet ikke om det fins ekstra høye takbokser, men jeg har plass til 10 cm høyde på boksen der. De to Nexa-releene jeg skal bruke tar bare et par centimeter plass. Jeg prvøer å vri hodet mitt rundt dette, selv om jeg ikke er elektroekspert. Det beste ville vært å ha ett relé på hver av utgangene fra Nexaen som var koblet sånn at når det fikk styrestrøm, brøt det den ene polen til den andre Nexa-releet. For når Nexaen mister strømmen, og så får den tilbake igjen, er releet slått av. Skjønner du hva jeg mener? Altså et én- eller topols relé med 220 V styrestrøm. Jeg har tilsvarende releer, men bare med 12 og 24 V styrestrøm. jeg har ikke sett dem med 220V styrestrøm. Disse har jeg brukt: Men de er jo j... brede. Og de har altså ikke 220V styrestrøm. Endret 8. februar 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Mener jeg har liggende noe slikt som dette https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-211-89&toc=18836 Skal sjekke... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Stilig! Har du det med en sånn plastsokkel for montering inni en standardboks? Kretskortlodding er ikke min sterke side... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Å lodde på en slik sak er faktisk ikke vanskelig. Når jeg, med min enorme utålmodighet til småplukk og 20.852 tommeltotter klarer der, så tipper jeg du også klarer det. Ikke er de så dyre hekker, så kjøp et par ekstra i tilfelle du varmer reléet opp for mye. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg stoler ikke på meg selv med en loddebolt og noe som er mindre enn en lampettledning! Jeg tror ikke det skal være noen sjanse for varmgang her, det er ikke store muskler det er snakk om. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Sorry Pallantir. Jeg har lett og lett men finner bare 12V og 24V spoler her. Entern så husker jeg feil eller så ligger de på hytta i danmark. Ja jeg har 2 sokkler som du godt kan få men de fyller ganske mye... burde nok gå inni en takboks... (Se bilde) Det står 37-211-41 på posen de er i men den de ser ikke slik ut i katalogen nå. JEG ville heller ha loddet dem på en slik og loddet kablene på den igjen. (Kablene gjennom ett hull slik at de ikke river av kobberet) eller brukt noe ala denne. Så ville jeg har smurt epoxy eller tilsvarende på kobber flaten som isolasjon. Si ifra om du vil ha sokklene. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg har spurt meg litt for i Byggebolig, og det ser ut til at jeg må legge opp et helt annet opplegg for dette, med å føre inn et nytt K-rør fra loftet i tilbygget, så jeg kommer til å få den plassen jeg vil ha til releene, jeg setter bare opp en stor IP67-boks (de er lettere å finne i store størrelser enn vanlige bokser, merkelig nok). De soklene skulle jeg gjerne hatt. Når skal du forresten ned til hytta igjen? Det er ikke noe som haster veldig, siden jeg må lage nytt opplegg er det noen uker til jeg skal i gang med dette. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Drar til DK og åpner sesongen 1 Mai. Er nok raskere for deg å bestille fra ELFA. (Tar max 3 dager) Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Da vinner jeg! Jeg tar en tur til Ålborg om to uker! Men nå vet jeg iallfall hva jeg skal bestille, takk! Med den nye løsningen (som altså er å kjøre nytt trekkerør og greier til det hele) skal det ikke bli noe problem med plassen. For øvrig et morsomt antall innlegg du har her nå! Endret 11. februar 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Finnes det virkelig ingen 2-kanals-rele til 433 mhz? AtW Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Ikke det jeg har sett. Det fins flere tokanals sendere, men jeg har ennå ikke funnet en tokanals mottaker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Ikke det jeg har sett. Det fins flere tokanals sendere, men jeg har ennå ikke funnet en tokanals mottaker. Litt usikker på om jeg misforstår deg, men du trenger ikke to kanalers radio, men du må ha et "dobbelt-rele", disse finnes jo til 50 spenn som bryterutførelse. Dette er et eksempel fra et annet system på hva du trenger: http://www.peha.de/cms/front_content.php?client=1&lang=2&idcatart=1234&Page=1&ProductsPage=12&keyword=&catID=530&prodID=26465 Det styrer standard 4-leders lerret. AtW Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Ja, jeg forstår hva du mener. Det fins sendere som kan sende to forskjellige signaler (som veggbryterne til Nexa), men jeg har aldri sett mottakere som kan ta imot to forskjellige signaler og styre to utganger på grunnlag av det. Den Easyclick-greia så fin ut, skulle bare ønske at den var på riktig frekvens. Endret 11. februar 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Men jeg lurer på om det kanskje hadde gått å bruke noe tilsvarende med to Nexa-releer som fungerer som å trykke på bryteren? Da ville det jo vært som å trykke på opp og ned samtidig, og det bør vel et snåt relé være sikret mot? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Men jeg lurer på om det kanskje hadde gått å bruke noe tilsvarende med to Nexa-releer som fungerer som å trykke på bryteren? Da ville det jo vært som å trykke på opp og ned samtidig, og det bør vel et snåt relé være sikret mot? Ja, du kan mekke til samme funksjon med to rele. Tar bare mer plass, og er litt mer tungvindt med signalering. (med en sånn enhet lagd for det trenger man ikke to forskjellig signal, man bare sender "opp" eller "ned", eller du kan styre det ved å koble til flere andre "manuelle" rele, som du har vært inne på. AtW Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Hm... Hvis jeg kan få tak i noe lignende som det som var der, bare i "manuell" utgave, ikke radiostyrt, kan det jo fungere. Ellers er vel den enkleste måten å bruke det releet fermate lenket til. Programmeringen tar seg jo greit av at jeg kan bruke en enkelt, trådløs knapp. Et trykk opp kjører det opp, et trykk til stopper. Hvis det kjøres opp, vil et trykk ned stoppe det, og et trykk til kjøre det ned. Og så videre. Det er forholdsvis enkelt, det er bare å få sikret det helt mot at noe går noe galt sånn at det ikke prøver å kjøre opp og ned samtidig. Det vil releet til Fermate gjøre. Det blir vel den sannsynlige løsningen. Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Disse rele soklene finnes i div varianter; http://www.ebay.com/itm/5PCS-PYF14A-14-Pin-Screw-Terminal-Power-Relay-Socket-Base-Holder-for-HH54P-MY4NJ-/331403659037?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4d2932871d Jeg foretrekker sokler med skruer men de tar mye plass. Har også loddet mye på eksprimentkort, det sparer plass, går greitt å lodde på slike kort. Disse Omron releene finnes for 2 og 4 vekselkontakter, diverse volt, 12, 24,110, 220 http://www.ebay.com/itm/1-x-OMRON-MY4NJ-J-MY4N-MY4-AC-220V-14PIN-Power-Relay-Coil-4PDT-5A-HH54P-L-/191258747587?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item2c87e8e2c3 Har endel slike, fungerer ok, passer i ovenevnte sokkel. Har et slikt rele kort, (eller noe liknende): http://www.ebay.com/itm/4-Channel-RF-Wireless-Remote-Control-433MHz-Latch-New-/221025033818?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33761e5e5a Går fint å styre 2 kanaler (releer), Går å styre releene som up/down; Et rele up, et annet down. Det skal gå å styre flere releer, men har ikke hatt behov for det. Har sett de kun kun for 12 volt. Bare mine tips... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Takk, der ga du meg litt å tenke på! Jeg fant denne da jeg visste litt mer om hva jeg skulle søke etter: http://www.ebay.com/itm/220V-2-Channel-RF-Wireless-Remote-Control-Switch-System-Remote-Lighting-315-433-/331475652712?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item4d2d7d1068 I "latch"-modus gjør den akkurat det jeg er ute etter! Men spørsmålet er om det går an å lære dette til en RFXtrx. Har du noen anelse om det? Styrer du ditt relékort fra HS? For hvis det går, er det jo en perfekt løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå