Gå til innhold

TEST: Asus ZenBook UX305

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på disse versjonene?

UX305FA-FB003H

UX305FA-FB012P

UX305FA-FC004H

Står på Asus sin side at denne kommer med både 5Y10 og 5Y71, men jeg kan ikke se at noen av disse modellene har 5Y71. Noen som vet hvilken modell jeg skal ha tak i da?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har fått testet den endel på jobb, og første inntrykket hva gjelder byggekvalitet og design er generelt bra. Ytelsen syntes jeg er veldig solid, merker egentlig ikke noe negativt ved ytelsen i det hele tatt alt tatt i betraktning. Om du bruker den til hva den er ment til å brukes som, nemlig dokumentbehandling, nettsurfing osv så går ting unna uten noen tegn til problemer. Og med SSD og det hele så merker jeg ikke noe forskjell på denne og en mer tradisjonell ultrabook med Intel Core i5 og i7 ULV-prosessor.

En ting som trekker ned er dog styreflaten / touchpad. Den syntes jeg virker tilnærmet ubrukelig.. Jeg er vant med at styreflater på Windows maskiner er temmelig ubrukelig til "multi-geastures" altså det å bedre to-finger scrolling og andre ting er det ofte bare å glemme og det gjelder her også. Det som irriterte meg mest var at det virker som den har endel akselerasjon som jeg ikke ble helt klok på, så jeg slet med å få en komfortabel bevegelse av musepekeren på skjermen. Virker ikke som den er spesielt godt lagt opp til å kombinere med et såpass høyoppløst skjermpanel (QHD).

Tastaturet syntes jeg også var midt på treet+. Og høyttalerne duger egentlig ikke til stort annet enn litt flau lyd i stille rom. Lyden er utrolig flat og blir veldig forvirrd på høyere volumnivåer. For min del så skjærer det fort i ørene. Batteriet var heller ikke så alt for imponerende, klarte sjeldent mer enn 6-7 timer på veldig lav lysstyrke over WiFi med vanlig nettsurfing og det er med Internet Explorer, med Google Chrome så var man fort nede på 5-6 timer noe jeg syntes fort er i grenseland med tanke på bruksområdet til en slik maskin.

Sist men ikke minst, ikke skaff deg QHD utgaven. Skalering er dårlig gjennomført i Windows så den blir på sett og vis bortkastet. Hva hjelper det med QHD oppløsning når tekst og elementer i Word og Excel blir blurry på grunn av behovet for skalering? Gjengangeren er at om en applikasjon støtter skalering så blir det blurry, og støtter den ikke så blir ting knøttsmått så det er ubrukelig. Nå har jeg ikke sett utgaven med FHD panel men jeg ser for meg at den er å foretrekke, den vil være snillere på batteriet også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har kjøpt denne, den beste utgaven med 8Gb RAM og 256 Gb SSD og den beste skjermen med høyeste oppløsning.

Den er lekker å se på, godt tastatur, fantastisk skjerm. superlett å bære med seg og rask nok til alle de oppgavene jeg bruker den til (Surfing, se TV/Video, Office produktene etc)  

Men det er en ting jeg ikke har klart å venne meg til, det er klikke-lyden på mousepadden da jeg er allergisk mot støy......så jeg kommer til å selge den igjen.  

Send gjerne en PM om du er interessert, det er selvsagt full garanti, kvittering fra forhandler, original emballasje etc og alt er 100% som nytt. Betalte 9.000.- på Komplett for under 3 måneder siden. Koster 8.500.- i billigste nettbutikk nå ser jeg, så jeg selger den for 6.000.-

Endret av Nik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I alle dager :) Jeg trodde "alle" hadde gått over til "tapping" i stedet for klikking for lenge siden.. det kan ha noe med at min gamle laptop bare hadde "knapper" under pekeflaten, altså at den ikke kunne trykkes ned...

Jeg gikk for 1080p-versjonen, med vilje, siden jeg regner med at det stjeler litt ekstra batteri å oppdatere nesten tre ganger så mange piksler, pluss at jeg regner med at litt mer av lyset forsvinner i selve matrisen? En annen ulempe med kjempehøy oppløsning på windows er at man plutselig ramler over et program som ikke støtter skalering i det hele tatt, og da blir det nesten komplett ubrukelig, selv med bare 1080p på 13.3". 1080p på en 5" android er null problem, men Windows++ henger fortsatt litt etter der, selv om jeg vil tro det blir veldig fin skalering om man får en slags 1600x900 (en slags smooth native).

Ytelsesmessig er det helt som forventet; absolutt ikke noe å dra med seg på LAN for å spille for de som liker det, men fungerer veldig greit til surfing, streame bluray etc. Det er ingen problem å ta knekken på den om man prøver, men om man vet hva man kjøper, så merker man lite til det...

Byggekvaliteten er toppers, men som vanlig følger det med en haug med bloatware... jeg avinstallerte bare alt. Hvor får man tak i installasjonsmedie (nedlastbar USB?) så man kan skrubbe hele disken og få gjort det skikkelig med partisjonering? Det blir vel fort "piratveien" som er den mest smertefrie løsningen...

Tastaturet bråker litt mer enn det jeg hadde før, og det er ikke like "smooth", men det er godt mulig at det bare er tilvenning som må til :) Ellers er det fantastisk å slippe alt som heter vifter...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt denne i snart to måneder nå og jeg er egentlig rimelig fornød, men støtte på et mildt sagt irriterende problem i dag. To-finger scrollingen har plutselig begynt å lagge noe enormt og er liksom helt ute av kontroll... Andre som har opplevd dette, eventuelt vet hva som kan være galt?

Edit:

Trengte visst bare å oppdatere driveren for mousepaden.. :p Problem solved.

Endret av olavds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...