RulleRimfrost Skrevet 7. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg er ikke Linux-kyndig i utgangspkt, så trenger noen råd ang følgende: Sist jeg var innom Claser'n lå det en kurv med 8GB usb3-pinner der til 49,- stk. Jeg kom på at servern min som kjører på 10 år gamle snurredisker kunne være kul og oppgradere til USB-raid, så jeg røsket med meg en neve slike. Jeg mener å ha hørt en gang at Linux kun booter fra raid1, så jeg opprettet et raid1 på to av usb-pinnene og la inn Ubuntu server 14 på dem (4GB swap og 3.5GB /). Dette funket som en kule, og nå helt til slutt tenkte jeg at jeg skulle overføre min beskjedene media-server til ny maskin, så jeg sjekket databasen til Plex; Jeeesus. Den er jo diger. Jeg trenger å utvide USB-raidet siden installasjon og oppsett av linux-systemer ikke er mitt favorittområde. 1. Kan mdadm utvide mitt raid 1 til f eks raid 5 eller 6 uten datatap? 2. Kan Ubuntu i så fall boote fra raid 5 eller 6? Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 8. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2015 Meg bekjent er det kun umulig å boote fra RAID om (/boot)-filer ligger spredd på ulike partisjoner (RAID0) slik at systemet ikke kan boote fordi den ikke har assemblet RAID-ene enda. Angående migrering fra raid1 til raid5, ta en titt på denne: http://askubuntu.com/questions/252795/convert-running-system-to-raid-5 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 8. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Raid 5 er jo ikke helt ulikt raid 0 når det gjelder å "spre" filene på tvers av disker, så er nok også vanskelig (umulig? har ikke forsøkt) å boote fra raid 5, med mindre /boot enten ikke er på et raid eller er på raid 1. For det går fint å ha /boot i sin egen partisjon (200 MB burde holde), evt. på raid 1. Et alternativ er jo mounte en ny pinne (evt. flere i raid) i en katalog der du skal ha databasen? Vil jo fungere veldig greit dersom katalogen databasen skal ligge i ikke brukes under oppstart. Husk i så fall å kopiere over evt. eksisterende filer i den katalogen først, siden nye pinner "erstatter" eksisterende katalog så lenge de er mountet. Endret 8. februar 2015 av HawP Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. februar 2015 Målet er jo at serveren booter selv om en minnepinne ryker, så /boot på separat raid 1 er absolutt en mulighet. Men, jeg har lest litt i helgen, og funnet ut at Ubuntu 14 bruker Grub 2, og Grub 2 skal være raid / lvm "aware". Har 6 slike pinner, så tror rett og slett jeg reinstallerer og prøver å boote fra et raid 5 eller 10. Har enda ikke helt skjønt tegninga med å partisjonere og lage filsystem FØR jeg raider i mdadm. Ytterst merkelig. Når jeg evt skal utvide et raid 5, så må jeg jo da utvide alle partisjonene (/swap og evt /boot), siden ny disk må partisjoneres likt som gamle disker. Tror jeg prøver å holde swap på egen stick, og lager en stor raid 5 eller 10 partisjon for / og /boot... Lenke til kommentar
HawP Skrevet 9. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2015 Ikke noe poeng i å lage et filsystem på hver av partisjonene som skal inngå i raidet, nei. Filsystemet skal jo ligge på det ferdige raidet. Å bruke partisjoner til raid er derimot en fordel, det unngår at programmer som evt. leser disken ikke blir "forvirret" dersom den ikke finner noe "kjent". Derfor brukes ofte partisjoner som gis id= da (non-FS data) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. februar 2015 Fant ut at utvidelser av raid 10 kunne være problematisk. La derfor / på et raid5 av 4 usb-pinner, med en 5. pinne som spare. La /swap separat på en 6. pinne, siden oppsettet vil boote uten den. Dette funker fint, men har ikke napp-testet enda. Blir litt kjipt å skulle merke dem da. Må antagelig nappe ut og merke en og en med tusj, siden de ikke har innebygget led Vil systemet kjøre rebuild av raidet hver gang jeg napper ut en pinne og setter den tilbake igjen ? (nå tar neppe rebuild av 21 GB raid 5 en evighet da...) Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Den vil vel "degrade" raidet når en pinne nappes ut. Og vil ikke automatisk legge den til raidet igjen og gjøre rebuild når den settes inn. Du må legge den til raidet igjen manuelt. Så før du begynner å merke pinnene bør du nok stoppe raidet (mdadm --stop /dev/mdX). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå