Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Ja for eksempel kan det gjøres slik som BrentPizzaMedBanan skriver. Vi må ihvertfall bort i fra dagens systemet der dagens unge må betale for dagens eldre, for det fungerer kun så lenge det er nok av unge i arbeidsfør alder. Det jeg mener vi må over til er et system der hver enkelt selv må ta ansvar for sin egen alderdom. Dette kan gjøres ved at man får ansvar får å spare opp til sin egen pensjon, eller ved at man på andre måter sparer opp til sin egen alderdom. Dersom man ikke er villig til å ta ansvar for sin egen alderdom så skal man ikke kunne sende regningen videre til andre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Må da gå tilbake til et system hvor foreldre hovedsakelig er forsørget av barna på et slags vis. Det hjelper jo ikke dersom foreldrene ikke har laget nok barn til å kunne klare det. Man kunne selvsagt tenke seg at folk ville få flere barn hvis de visste at de var avhengig av dem for å overleve, men da har vi jo et system basert på befolkningsvekst allikevel. Geir Endret 7. april 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det jeg mener vi må over til er et system der hver enkelt selv må ta ansvar for sin egen alderdom. Dette kan gjøres ved at man får ansvar får å spare opp til sin egen pensjon, eller ved at man på andre måter sparer opp til sin egen alderdom. Dersom man ikke er villig til å ta ansvar for sin egen alderdom så skal man ikke kunne sende regningen videre til andre. Hvor skal pengene komme fra til å betale for denne alderdommen? Ikke bare skal dagens unge betale for min generasjon, men de skal betale for sin også. Og hvem skal utføre jobben med å ta vare på alle disse gamle, mens de unge jobber og sliter for å spare opp til de selv blir gamle? Geir 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det kan se ut som de som er unge når oljen forsvinner vil sitte med SvartePer Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Må da gå tilbake til et system hvor foreldre hovedsakelig er forsørget av barna på et slags vis. Det hjelper jo ikke dersom foreldrene ikke har laget nok barn til å kunne klare det. Man kunne selvsagt tenke seg at folk ville få flere barn hvis de visste at de var avhengig av dem for å overleve, men da har vi jo et system basert på befolkningsvekst allikevel. Geir Nei, det vil ikke hjelpe mye akkurat nå, men jeg tenkte for å unngå samme problem i fremtiden igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hvor skal pengene komme fra til å betale for denne alderdommen? Ikke bare skal dagens unge betale for min generasjon, men de skal betale for sin også. Og hvem skal utføre jobben med å ta vare på alle disse gamle, mens de unge jobber og sliter for å spare opp til de selv blir gamle? Geir Man kan ikke gå over til et slik system over natten. Dagens system må gradvis bygges ned, samt at man samtidig gradvis går over til et system der hver enkelt selv må ta mer ansvar. De som har fått lovnader fra staten skal så langt det lar seg gjøre få det de har blitt lovet, noe annet blir feil. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Problemet er at dagens politikere er morgendagens pensjonister. Det er den middelaldrende bukken som bestemmer den kommende gamle geitas havresekk... Geir:) 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det jeg mener vi må over til er et system der hver enkelt selv må ta ansvar for sin egen alderdom. Dette kan gjøres ved at man får ansvar får å spare opp til sin egen pensjon, eller ved at man på andre måter sparer opp til sin egen alderdom. Dersom man ikke er villig til å ta ansvar for sin egen alderdom så skal man ikke kunne sende regningen videre til andre. Hvor skal pengene komme fra til å betale for denne alderdommen? Ikke bare skal dagens unge betale for min generasjon, men de skal betale for sin også. Og hvem skal utføre jobben med å ta vare på alle disse gamle, mens de unge jobber og sliter for å spare opp til de selv blir gamle? Geir Spare mann 10% av sine penger hele sitt arbeidsliv og investere det så trenger mann ingen pensjon fra staten. I USA er det bare de fattigste og uansvarlig som er avhengig av småpenger som en får fra staten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Problemet er at dagens politikere er morgendagens pensjonister. Det er den middelaldrende bukken som bestemmer den kommende gamle geitas havresekk... Geir:) Nettopp. Men dessverre så vil vi ikke få noen endring i pensjonssystemet før folk innser at dagens system ikke er bærekraftig, og for at det skal skje så er jeg stygt redd for at det må et økonomisk havari til. Sagt med andre ord: folk våkner ikke før pensjonsutbetalingene uteblir. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det jeg mener vi må over til er et system der hver enkelt selv må ta ansvar for sin egen alderdom. Dette kan gjøres ved at man får ansvar får å spare opp til sin egen pensjon, eller ved at man på andre måter sparer opp til sin egen alderdom. Dersom man ikke er villig til å ta ansvar for sin egen alderdom så skal man ikke kunne sende regningen videre til andre. Joda, men det er snakk om 50-60 år med inflasjon og markedsspekulasjoner. Sånne ting er livsfarlige. Det er en grunn til at man gikk for pyramidespill for pensjon i mange land. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Spare mann 10% av sine penger hele sitt arbeidsliv og investere det så trenger mann ingen pensjon fra staten. I USA er det bare de fattigste og uansvarlig som er avhengig av småpenger som en får fra staten Om 60% av ens inntekter går til skatter og avgifter kan det være vanskelig å spare 10%. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Joda, men det er snakk om 50-60 år med inflasjon og markedsspekulasjoner. Sånne ting er livsfarlige. Det er en grunn til at man gikk for pyramidespill for pensjon i mange land. Dette henger selvsagt samme med flere ting, blant annet dagens inflasjonsbaserte pengesystem (Fiat + Fractional Reserve Banking) som gjør det ekstremt ulønnsomt å spare penger i banken. For litt over hundre år siden kunne man ha pengene sine i banken i 15-20 år, i den visshet om at de pengene ikke ville ha mistet noe av sin verdi. Det samme kan man ikke gjøre i dag, det å ha penger i banken i dag er en ekstremt ulønnsom form for sparing. Men det er kanskje en annen diskusjon. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Det jeg mener vi må over til er et system der hver enkelt selv må ta ansvar for sin egen alderdom. Dette kan gjøres ved at man får ansvar får å spare opp til sin egen pensjon, eller ved at man på andre måter sparer opp til sin egen alderdom. Dersom man ikke er villig til å ta ansvar for sin egen alderdom så skal man ikke kunne sende regningen videre til andre.Joda, men det er snakk om 50-60 år med inflasjon og markedsspekulasjoner. Sånne ting er livsfarlige. Det er en grunn til at man gikk for pyramidespill for pensjon i mange land.Investerer du i blanding av stocks/bonds i de siste 90 år med hensyn til at du skifter pengene 5-10 år før du blir pensjonist så tjener du mange penger, historisk sett, uansett inflasjon og markedspekulasjoner. Markedet går alltid oppe i det lange sikt. Litt sparing og god investering så trenger man aldri bli avhengig av andres skattepenger som belaster økonomien, det gjør det motsatte og gjør alle rikere Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Dette henger selvsagt samme med flere ting, blant annet dagens inflasjonsbaserte pengesystem (Fiat + Fractional Reserve Banking) som gjør det ekstremt ulønnsomt å spare penger i banken. For litt over hundre år siden kunne man ha pengene sine i banken i 15-20 år, i den visshet om at de pengene ikke ville ha mistet noe av sin verdi. Det samme kan man ikke gjøre i dag, det å ha penger i banken i dag er en ekstremt ulønnsom form for sparing. Men det er kanskje en annen diskusjon. Banken tar selvsagt hensyn til inflasjon, så det er uproblematisk. I tillegg er det en rimelig kjip plan å bruke banken til pensjonssparing, men hver til sitt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Banken tar selvsagt hensyn til inflasjon, så det er uproblematisk. I tillegg er det en rimelig kjip plan å bruke banken til pensjonssparing, men hver til sitt. Setter banken inn mer penger på sparekontoen din i takt med inflasjonen? Det var jeg ikke klar over. Tror jeg må si i fra til min bank at de har gjort en feil, for jeg har ikke sett noe til disse pengene. Det jeg får er innskuddsrenter og ikke noe mer. Men du vet kanskje noe jeg ikke vet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Investerer du i blanding av stocks/bonds i de siste 90 år med hensyn til at du skifter pengene 5-10 år før du blir pensjonist så tjener du mange penger, historisk sett, uansett inflasjon og markedspekulasjoner. Markedet går alltid oppe i det lange sikt. Litt sparing og god investering så trenger man aldri bli avhengig av andres skattepenger som belaster økonomien, det gjør det motsatte og gjør alle rikere De aller fleste vil ikke drive hassardspill med sin egen pensjon, de vil ha forutsigbarhet når de blir eldre. Det å sette basere sin pensjon på at aksjemarkedet går bra er ikke noe jeg ville gjort ihvertfall, men hver sin smak selvsagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Om 60% av ens inntekter går til skatter og avgifter kan det være vanskelig å spare 10%. Nettopp. Vi er i dag prisgitt pensjonsordningene fra staten, ordninger som politikerne kan endre etter eget forgodtbefinnende (også kalt pensjonsreformer ). Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Setter banken inn mer penger på sparekontoen din i takt med inflasjonen? Det var jeg ikke klar over. Tror jeg må si i fra til min bank at de har gjort en feil, for jeg har ikke sett noe til disse pengene. Det jeg får er innskuddsrenter og ikke noe mer. Men du vet kanskje noe jeg ikke vet? Før vi fortsetter. Påstår du nå at markedsrenten er uavhengig av forventet inflasjon? Dette er et svært ledende spørsmål, hvis du svarer ja her så vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal svare. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Før vi fortsetter. Påstår du nå at markedsrenten er uavhengig av forventet inflasjon? Dette er et svært ledende spørsmål, hvis du svarer ja her så vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal svare. Jeg vet ikke hvordan banken bestemmer rentene de skal gi på kundene sine innskudd, men jeg vet at inflasjonen er høyere enn rentene. Husk at Norges Bank har sitt inflasjonsmål, men tar dette målet høyde for de pengene som 'vanlige' banker skaper ut av løse luften via utlån? Sagt på en annen måte: inflasjonen er betraktelig høyere enn de 2,5% som vi til stadighet får høre. Man må forstå hvordan pengesystemet fungerer, både Fiat-penger og Fractional Resverve Banking, for å kunne ta gode beslutninger når de kommer til å plassere pengene sine riktig. Dessverre har de aller færreste kunnskap om disse tingene. Endret 9. april 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 For all del, du kan godt bruke vekst i M2 som mål på inflasjon, men for resten av verden er inflasjon prisvekst - ikke vekst i pengemengden. Inflasjonen i Norge, med samme definisjon som Norges Bank tar utgangspunkt i når de setter seg et inflasjonsmål, er ikke betraktelig høyere enn 2,5 %. Den er faktisk lavere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå