Gå til innhold

Fødselsrate

Anbefalte innlegg

Det er ikke gitt at det blit barn ut av voldtekt, men tenkte mer på at myndighetene pålegger norske kvinner å føde et barn bare på grunn av at statens fødselsrate er lav.

Hvordan skal man tvinge en kvinne til å få barn uten å voldta henne?

(Her kan vel innvandring veie opp (til en viss grad).

Ja, jeg var fristet til å nevne det, men jeg tenkte kanskje at denne tråden skulle få slippe innvandringsdebatt. Da sporer det av med en gang...

Kina hadde vel til gjengjeld en en ekstremt lite bærekraftig befolkningsvekst som førte til dette forbudet.

Ja, men fødselsraten var alt på vei nedover, og det er ikke sikkert at det var nødvendig. Redusert barnedødelighet og økt utdanning gjorde underverker der også.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges befolkning har økt i antall nesten hvert eneste år flere hundre år på rad. Hvis poenget er å ha en stabil befolkning, så er det ikke flere fødsler vi skal ha. Og hvis det er slik at vi har behov for å ha en stadig økende befolkning for å opprettholde samfunnet, så er samfunnet feil konstruert. Vi kan ikke ha en evig befolkningsøkning, da vil vi gå tom for ressurser uansett hva vi ellers gjør. Det er fysiske grenser for hvor fort naturen kan fornye ressurser, og mange av ressursene vi bruker er ikke fornybare innen en arts levetid.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norges befolkning har økt i antall nesten hvert eneste år flere hundre år på rad. Hvis poenget er å ha en stabil befolkning, så er det ikke flere fødsler vi skal ha. Og hvis det er slik at vi har behov for å ha en stadig økende befolkning for å opprettholde samfunnet, så er samfunnet feil konstruert. Vi kan ikke ha en evig befolkningsøkning, da vil vi gå tom for ressurser uansett hva vi ellers gjør. Det er fysiske grenser for hvor fort naturen kan fornye ressurser, og mange av ressursene vi bruker er ikke fornybare innen en arts levetid.

Uten innvandring eller økende fødselrate ville Norge ikke ha en stabil befolkning og velferdstaten ville gå konkurs uten endringer .

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at det blit barn ut av voldtekt, men tenkte mer på at myndighetene pålegger norske kvinner å føde et barn bare på grunn av at statens fødselsrate er lav.

Hvordan skal man tvinge en kvinne til å få barn uten å voldta henne?

Staten gir øker pengegevinsten med X antall kroner. Vi kan hjernevaske dem, eller håpe på dårlig økonomiske tider - da blir det flere barn :)

Lenke til kommentar

Føler jeg blir kvalm når det er snakk om at vi bli enda flere folk her i verden av forskjellige årsaker...

Menneskeheten er som et virus på denne planeten. Vi blir flere og krever mer mens planeten er den samme.

Jeg tror ikke de fleste snakker om befolkningsvekst men heller å ha like mange som blir født som dør. ellers skaper det økonomiske problemer.
Lenke til kommentar

....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ...

Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke?

Virkemidler må til. Se på Erdogan i Tyrkia. Han velger nå å bruke nasjonalistisk retorikk og litt økonomisk politikk. Så får vi se om det fungerer.Tyrkias rate var i 2012 2.06, som betyr at for første gang i moderne tid så er deres befolkning sykende.

Befolkningen er ikke fallende nei, selv når fødselstallene faller under reproduksjonsnivå vil det ta flere tiår før dødsraten overgår fødselsraten. Så Tyrkia har fortsatt en voksende befolkning.

Lenke til kommentar

Kan man ha høy likestilling og samtidig høy fødselsrate?

Nei, det tror jeg ikke. Man kan nok ha relativt høy velstand og høy fødselsrate, men det er ingen land jeg vet om der kvinnenes inntreden i arbeids- og samfunnslivet ikke henger sammen med lave fødselsrater.

Jo, det kan man. Norge, et av verdens mest likestilte land, har en relativt høy fødselsrate.

Fødselsrate har sammenheng med velstand til et visst nivå, men ikke direkte med likestilling. Norge har samme fruktbarhetsrate (1,9) som Iran, mens moderne og likestilte (men mindre enn Norge) land i Europa ligger så lavt som 1,5 ... Her forklarer en engasjert professor Hans Rosling hvordan ting henger sammen:

- Will saving poor children lead to Overpopulation?

- Global population growth, box by box

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Jo, det kan man. Norge, et av verdens mest likestilte land, har en relativt høy fødselsrate.

Relativt høy, ja, men ikke høy. Jeg regner som Rosling en fødselsrate på 2 som normal for velstående samfunn. At noen land ligger enda lavere enn Norge gjør at de har større problemer enn oss med den beryktede eldrebølgen.

Norge hadde fødselsrater på nær 3 helt fram til slutten av 60-tallet, så sank det brått det neste ti-året. På 80-tallet var de nede i 1,6. I storbyene, der kvinnens deltagelse i arbeidsliv og studier sto sterkest var de enda lavere, i Oslo helt nede i 1,3.

I 2008-2010 nådde vi nesten 2 igjen, men så har det sunket de siste årene til 1,8. (Kilde: SSB)

Og ja, man behøver ikke ha likestilling for å ha lave fødselstall.

Roslings poeng omtalte jeg i min første post i tråden: Det første og viktigste som påvirker fødselsraten i et land er barnedødeligheten. (Jeg er stor fan av Rosling.)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Føler jeg blir kvalm når det er snakk om at vi bli enda flere folk her i verden av forskjellige årsaker...

Menneskeheten er som et virus på denne planeten. Vi blir flere og krever mer mens planeten er den samme.

Jeg må faktisk være tilbøyelig til å være enig i det du skriver her. Overbefolkning er en av våre tids største problemer både med tanke på miljø og stabilitet, derfor bør man heller fokusere på å få folk til å få færre barn. I stedet for å premiere de som får barn så bør vi heller premiere de som velger å ikke få barn.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvem skal betale den premien, når det blir stadig færre av oss i arbeidsyktig alder, og de som ikke fikk disse barna som skulle arbeidet blir gamle?

Personlig er jeg ikke for premiering verken den ene eller den andre veien. Jeg synes de som velger å få barn skal være i stand til å forsørge sine barn selv, på samme måte som jeg synes at de som ikke velger å få barn tar de nødvendige grep for å sikre seg selv når de blir gamle.

Poenget var bare at i dag så har vi sosiale ordninger som premierer de som får barn, hvilket jeg er motstnader av. Dersom det er noe denne kloden ikke trenger mer av så er det mennesker. Men dersom vi MÅ dele ut penger så bør vi heller gi til de som velger å ikke få barn. Det vil være bra for miljøet og forhindre sosial uro forårsaket av overbefolkning.

Lenke til kommentar

Det blir bare flere og flere folk på denne planeten, så selv om det i mange land er lav fødselsrate så vil overbefolkningen generelt sett også gå utover disse landene til slutt, dessverre.

Det spørs hvor harde vi er selv - dersom vi sier klart fra om at overbefolkning får være "deres" problem og ikke tar inn noen på et slikt grunnlag vil vi jo ikke få noen enorm tilstrømning av flyktninger av denne sorten (eventuelt sendes de rett tilbake dit de kom fra).

Lenke til kommentar

Det spørs hvor harde vi er selv - dersom vi sier klart fra om at overbefolkning får være "deres" problem og ikke tar inn noen på et slikt grunnlag vil vi jo ikke få noen enorm tilstrømning av flyktninger av denne sorten (eventuelt sendes de rett tilbake dit de kom fra).

Jeg tipper at Sir-Allistair ikke er bekymret for at Norge skal blir overbefolket, men at Jorden skal bli utarmet. Det hjelper lite med stengte grenser om vi ikke har noen til å selge oss varene vi trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fødselsraten går nedoverbakke på verdensbasis, og det har den gjort lenge. Håper bare det stabiliserer seg før det er for seint. Tilsynelatende er det en del som tror at det er bedre en overbefolkning. Jeg tror konsekvensene av det motsatte av overbefolkning kan bli minst like katastrofale for menneskeheten.

Endret av Anatman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Anatman

Går virkelig fødselsraten nedover på verdensbasis? Det må du huske å legge ved dokumentasjon på.

Men uansett om det skulle vise seg å stemme så vil det likevel være nesten 10 milliarder mennesker på denne kloden innen 2050. Hvilke konsekvenser dette vil ha for miljø og stabilitet kan vi bare spekulere i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@Anatman

Går virkelig fødselsraten nedover på verdensbasis? Det må du huske å legge ved dokumentasjon på.

Men uansett om det skulle vise seg å stemme så vil det likevel være nesten 10 milliarder mennesker på denne kloden innen 2050. Hvilke konsekvenser dette vil ha for miljø og stabilitet kan vi bare spekulere i.

Her er en artikkel: http://www.slate.com/articles/technology/future_tense/2013/01/world_population_may_actually_start_declining_not_exploding.html

ellers har du jo alltids google

Er klar over at overbefolkning også er ille. Men det motsatte kan nok være like ille. Vi er kanskje fucked uansett?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...