Anatman Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hva påvirker fødselsraten i et land? I Norge? Hvilke negative konsekvenser kan en lav fødselsrate få i fremtiden? Hvorfor er dette skjelden et tema i politiske diskusjoner? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hva påvirker fødselsraten i et land? 1. Det første og viktigste som påvirker fødselsraten i et land er barnedødeligheten. Dersom barn dør, får folk mange barn for at noen skal overleve. Det er ikke "logisk", men det er slik det fungerer. 2. Likestilling. Når kvinner får utdannelse og søker jobb, har de ikke tid til å være fødemaskiner. Hvilke negative konsekvenser kan en lav fødselsrate få i fremtiden? I et samfunn der levealderen stiger og pensjonsalderen synker, blir andelen yrkesaktive lavere, og neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ellers blir de ikke mange nok til å betale pensjonen til den forrige. Geir Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 ....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ... Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke? Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 Har en følelse av at dette er mer alvorlig en det de fleste har tatt innover seg. Kan vi snu denne utviklingen? Hvordan? Link til wikipedia om emnet: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographic-economic_paradox Lenke til kommentar
Frost. Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 ....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ... Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke? Sånt går av seg selv regner jeg med, men hvis ikke må de ha sånn som de har i Singapore... "Make a kid day" eller hva man skal kalle det. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 enda en link: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fertility_rate Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Kan man ha høy likestilling og samtidig høy fødselsrate? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hvilke negative konsekvenser kan en lav fødselsrate få i fremtiden? Hvorfor er dette skjelden et tema i politiske diskusjoner? Politikerne bare kontrer lav fødselsrate med å hente inn flere utlendinger, om det er negativt eller ei avhenger av person. For de politikerne som synes at ikke-europeere i landet er en kulturell berikelse, så er det jo ikke noe å diskutere. Det å aktivt jobbe for å få opp fødselsraten kan kanskje av noen forbindes med nasjonalisme? IDK, bare gjetting. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 ... ellers blir de ikke mange nok til å betale pensjonen til den forrige. Geir Det er vel relativt klart at dagens pensjonsordning er ustabil og kommer til å kollapsere på ett eller annet tidspunkt. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 Kan man ha høy likestilling og samtidig høy fødselsrate? Viss sammfunnet hadde vært mer familievennlig ellers så hadde det gått helt fint. Problemet er at vi er i konkuranse med andre land, så da må de andre eventuelt gjøre det samme Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 ....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ... Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke? Det er bare å lese statistikk så ser du at folk ikke gjør det av seg selv. Ser du på f.eks Spania så har den vært for lav siden 1980. I Italia siden 1976. http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?order=wbapi_data_value_2012+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=asc Man må opp i 2.07 eller noe sånt for å holde en stabil befolkning og de fleste vesteuropeiske landene ligger langt under det. Virkemidler må til. Se på Erdogan i Tyrkia. Han velger nå å bruke nasjonalistisk retorikk og litt økonomisk politikk. Så får vi se om det fungerer.Tyrkias rate var i 2012 2.06, som betyr at for første gang i moderne tid så er deres befolkning sykende. http://english.al-akhbar.com/node/23132 http://www.nytimes.com/2014/12/23/world/europe/erdogan-turkey-president-says-contraception-supporters-traitors.html?_r=0 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hadde vært greit om samfunnet hadde tilpasset seg fødselsratene her til lands. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig at befolkningen skal øke i det uendelige - tvert imot kan den fint gå ned. Da må man rett nok la mer ansvar hvile på den enkelte for å spare opp midler til sin alderdom. Man kan ikke ha ens egen pensjon som motivasjon for å få barn! Da må heller pensjonene ned. EI heller er det bærekraftig at personell vi mangler skal utfylles av folk fra langtvekkistan. Automatiser mer, og vi trenger færre arbeidere.Totalt sett mener jeg at lave fødselsrater er uproblematiske, men det betinger at man tilpasser seg realiteten her. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 ....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ... Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke? Nei, jeg ser ikke hva de virkemidlene skulle være. Nå har jeg ikke noe imot slike virkemidler så lenge de har form av incentiver og ikke tvang, men det er ikke statens oppgave å bestemme om vi skal bruke tida vår på å lage barn eller ikke. Kan man ha høy likestilling og samtidig høy fødselsrate? Nei, det tror jeg ikke. Man kan nok ha relativt høy velstand og høy fødselsrate, men det er ingen land jeg vet om der kvinnenes inntreden i arbeids- og samfunnslivet ikke henger sammen med lave fødselsrater. Geir 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ja, det er mulig å ha høy fødelsrate. Enten må norske kvinner begynne å føde enda flere barn, eller må vi godkjenne flere asylsøknader, spesielt fra Afrika, der føder kvinner flere barn. Jeg foreslår det siste alternativet Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ser ikke noe galt i det, hvis statens eneste mål er å opprettholde et bærekraftig populasjonsnivå. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Hva påvirker fødselsraten i et land? 2. Likestilling. Når kvinner får utdannelse og søker jobb, har de ikke tid til å være fødemaskiner. Geir Du synes ikke ordet fødemaskin er nedsettende? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Du synes ikke ordet fødemaskin er nedsettende? Det er det de ville være hvis de skulle få barn for fødselsratens skyld, og ikke sin egen... Geir 2 Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ingen kan vel tvinges til å fde barn uavhengig av hvor lav fødselsraten er? Det er et så urealistisk scenario at jeg ikke tenker over det engang. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ingen kan vel tvinges til å fde barn uavhengig av hvor lav fødselsraten er? Det er et så urealistisk scenario at jeg ikke tenker over det engang. Jeg ser heller ikke for meg det. Det ville jo i så fall være voldtekt. Men kineserne ble jo tvunget til å ikke få mer enn et barn for å holde fødselsraten nede. Geir Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Det er ikke gitt at det blit barn ut av voldtekt, men tenkte mer på at myndighetene pålegger norske kvinner å føde et barn bare på grunn av at statens fødselsrate er lav. (Her kan vel innvandring veie opp (til en viss grad). Kina hadde vel til gjengjeld en en ekstremt lite bærekraftig befolkningsvekst som førte til dette forbudet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå