Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort - Dell XPS 420. Anbefalinger?


vestlia

Anbefalte innlegg

Hei!
I 2006/07 gikk jeg til innkjøp av en XPS 420, som har fungert godt i mange år.
2014 kjøpte jeg en Samsung EVO 840 SSD, noe som oppgraderte den noe.
Rett før jul røyk skjermkortet (bare streker og ruter ved oppstart, men sikkerhetsmodus er mulig). Mener nåværende skjermkort er 256MB DDR4 ATI HD 2600 XT. http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsdt_420

Vil det være mulig å bytte ut skjermkortet med ett nytt (og vil de eldre komponentene kunne utnytte seg av dette)? Hvilket skjermkort (evt ekstra komponenter anbefaler dere)?

Vennlig hilsen
Vestlia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at den maskinen har blitt levert med opp til geforce 8800GTX skjermkort, så TDP-messig bør det gå med et GTX 970-kort. Strømforsyningene (og kablene) i disse Dell-maskinene er imidlertid SVÆRT sparsommelige, så jeg ville først ha åpnet og sett hva du har å ta av. HD 2600 XT ble levert både uten tilkobling for ekstra strøm, og med en. 8800 GTX og GTX 970 krever to.

 

Til slutt er maskinen såpass gammel at jeg ikke tror det er vits å investere i mer enn et GTX 750 eller 960.

Lenke til kommentar

Hei :)
Googlet maskinen, fant ut dette;

"One PCIe x16 graphics slot with support for PCIe 2.0 future graphics cards."

 

Mao kan du egentlig sette inn hva som helst, men som du er inne på vill jo CPU og ram bli den støreste flaskehalsen, så mulig at ett GTX kort i 600 serien vill holde i massevis :)

 

edit: Som det ble sagt over, ja det kommer jo ann på hva du har av kabler for strøm og hvor kraftig powert er også, ser ut som det enten er 375W eller 425W

 

375 er vist standard, GTX960 skal min ha 400, så sånn sett blir det kansje litt kjedelig utvalg.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!
Ser ut som strømforsyningen gir 425w. Jeg har desverre ikke den store kunnskapen om komponenter lenger, men hvilken ytelse vil det beste kortet jeg kan kjøpe (ift utnyttelsesgrad av resterende komponenter) være ift tidligere GPU? Er det i det hele tatt en lur invesering? Eller ville dere heller gått for en ny pc til 5k? Som dere ser på bildet er det bare to DVI utganger fra kabinettet. Er det problematisk å bytte dette til HDMI med en ny GPU?

Gjerne ta en titt på bildene. Mest sannsynelig ser dere mye som jeg ikke ser :)

post-114288-0-45063500-1423308904_thumb.jpg

post-114288-0-59530900-1423309432_thumb.png
post-114288-0-67188200-1423308945_thumb.jpg
post-114288-0-23552200-1423308963_thumb.jpg

Endret av vestlia
Lenke til kommentar

TS har ikke sagt noe om hva hxn bruker maskinen til?

 

Hovedkortet ser ut å være noe BTX-eller-tilsvarende-som-ingen-andre-enn-Dell-benytter, noe som tilsier at strømforsyningen neppe heller er standardisert. Isåfall er skjermkort og drev omtrent det eneste som lar seg bytte med relativt lett tilgjengelige kompontenter (du vil uansett ikke "oppgradere" til en annen Core2-prosessor eller annen DDR2-RAM).

 

Videre vil du med stor sannsynlighet måtte bytte hele røkla (utenom evt. skjermkort dersom du kjøper nytt nå, og SSD) den dagen strømforsyningen din - som allerede er 7-9 år gammel - ryker. Stapper du et skjermkort som helst skulle hatt 500W strøm på en 7-9 år gammel 425W PSU tipper jeg du samtidig forkorter levetiden på strømforsyningen endel, dersom den i det hele tatt klarer å kjøre den mtp. kondensatorslitasje osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det ja :)

Har du først 5-6K og bruke, får du mye maskin for pengene på den her

https://www.komplett.no/komplett-entry-gamer/10876

 

Ellers ser dette kortet ut til å ikke kreve ekstra strøm

https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/807411

 

Jeg ville heller gått for dette (forutsatt at strømforsyningen i PCen har en PCI-Express strømkontakt): Gigabyte GeForce GTX 750 Ti

 

Et annet alternativ (5-10% tregere enn GTX 750 Ti): MSI GeForce GTX 750

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at trådstarter lar pris/ytelse være utslagsgivende for valg av skjermkort, og ikke strømforbruk. Maskinen har tross alt blitt levert med 8800 GTX, som har samme TDP som GTX 970, så det er ikke dette som kommer til å velte lasset. Om kortet krever tilkobling av ekstra strøm eller ikke er revnende likegyldig, da trådstarter HAR dette.

 

Igjen, det kommer likevel ikke til å ha noen hensikt i å kjøpe noe dyrt og flott til en så gammel maskin.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

srbz:
Tenker primært å bruke pcen til strategispill, men har et ønske om å prøve AC: Black Flag og Witcher 3 når det kommer (noe som krever en viss maskinvare).
Har ellers en bærbar pc som jeg bruker til det meste av hverdagslig arbeid. Grunnet lite spilling hadde jeg et ønske om å oppgradere denne som en slags "quick-fix", men en forutsetning er at det fungerer til noe av de nyere spillene:)

Ellers er pcen spilt lite på tidligere, så har ingen anelse om hvorfor skjermkortet tok kvelden.
Men kan forstå at det ikke lønner seg å oppgradere en så gammel maskin.
Den klarte dog å kjøre Witcher 2 på medium i sine dager, men mye har nok endret seg siden den tid.

Om oppgradering ikke er å anbefale, hva er anbefalt sum nå om dagen til en ny pc?
Tenker da ytelse/pris/varighet

Endret av vestlia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...