Nordmann3 Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 De mest irritende dyrene når man dyrker grønnsaker er snegler. Ikke lett å bli kvitt dem heller. Har satt opp et strømgjerde på 9V som virker fint. Noen snegler dør, andre snur. Denne metoden bruker ikke noen watt i det hele tatt. Det bruker kun bitte bitte litt strøm når en snegle er nær begge ledningene. Har også prøvd kaffegrut rundt grønsakskassa, men på begge mine metoder på å bekjempe snegler, klarer sneglene å grave seg under både ledningen og kaffegruten. Noen som har noe tips? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 tja, jeg ville utfordret den sterkeste sneglen til en vanlig brytekamp eller kanskje boksekamp, fordi da klarer jeg kanskje å vinne - men å utfordre den samme sneglen i hans eller hennes eget rike, blir for meg en kamp man aldri kan vinne .. og sånn btw; har de sluppet opp for grønnsaker på butikkene? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 tja, jeg ville utfordret den sterkeste sneglen til en vanlig brytekamp eller kanskje boksekamp, fordi da klarer jeg kanskje å vinne - men å utfordre den samme sneglen i hans eller hennes eget rike, blir for meg en kamp man aldri kan vinne .. og sånn btw; har de sluppet opp for grønnsaker på butikkene? Noen er bare for dum til å svare seriøst... Har hatt suksess med øl-feller. Grav ned en isboks så den er ca plan med jorden, og tøm en boks øl eller to nedi den. Gjør ikke noe om det er gammelt øl. Fin måte å bli kvitt juleølen på! Sneglene kryper nedi til ølen og drukner der. Du bør og ta den kjedelige jobben med å gå ut om kvelden og plukke opp alle sneglene du finner... Kjedelig jobb, men er effektivt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 tja, jeg ville utfordret den sterkeste sneglen til en vanlig brytekamp eller kanskje boksekamp, fordi da klarer jeg kanskje å vinne - men å utfordre den samme sneglen i hans eller hennes eget rike, blir for meg en kamp man aldri kan vinne .. og sånn btw; har de sluppet opp for grønnsaker på butikkene? Noen er bare for dum til å svare seriøst... Da bør du slutte å oppføre deg dumt, verre er det ikke - og hvis du ikke forstod noe som helst av det jeg skrev, kunne du bare bedt om utdypning Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 tja, jeg ville utfordret den sterkeste sneglen til en vanlig brytekamp eller kanskje boksekamp, fordi da klarer jeg kanskje å vinne - men å utfordre den samme sneglen i hans eller hennes eget rike, blir for meg en kamp man aldri kan vinne .. og sånn btw; har de sluppet opp for grønnsaker på butikkene? Noen er bare for dum til å svare seriøst... Da bør du slutte å oppføre deg dumt, verre er det ikke - og hvis du ikke forstod noe som helst av det jeg skrev, kunne du bare bedt om utdypning Kan du da utdype? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 tja, jeg ville utfordret den sterkeste sneglen til en vanlig brytekamp eller kanskje boksekamp, fordi da klarer jeg kanskje å vinne - men å utfordre den samme sneglen i hans eller hennes eget rike, blir for meg en kamp man aldri kan vinne .. og sånn btw; har de sluppet opp for grønnsaker på butikkene? Noen er bare for dum til å svare seriøst... Da bør du slutte å oppføre deg dumt, verre er det ikke - og hvis du ikke forstod noe som helst av det jeg skrev, kunne du bare bedt om utdypning Kan du da utdype? Ja, mer enn gjerne. Hvis man skal dyrke seg litt gulrot bare fordi man har en trang til å dyrke sine egen gulrøtter (det er overflod av det på butikken), og da forpester naturen rundt seg for å klare å dyrke gulrøtter, og det ligger en haug av lik i kjølvannet av benyttet metode, er det for meg en "etnisk utrensing" slik at jeg kan få min vilje gjennom, på bekostning av noen "laverestående" kryp Jeg aksepterer at naturen kan føles besværlig, men jeg nekter å godta at vi skal kverke noe som helst, bare fordi vi ikke liker alle de andre levende vesenene der Jeg er så søkkendes glad i roser, så jeg massakrerer alt rundt meg, slik at jeg kan dyrke mine perfekte roser ... osv osv Eller for å dra den litt lengre; we kill people who kills people, because we think it's wrong to kill people .. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Regner med at det er brunskogsnegl trådstarter har problem med. Brunskogsneglen er et skadedyr. Den hører ikke hjemme i Norge, men ble innført i på slutten av 80-tallet, mest sannsynlig fra blomster eller jord fra Spania. 2008 var Det nasjonale dugnadsåret for bekjempelse av brunskogsnegl. Den spiser nesten alt av planter og hageavfall, men spiser også seg selv. At trådstarter er interessert i å dyrke sine egne grønnsaker ser jeg som veldig positivt. Han bruker heller ikke noen kjemiske hjelpemidler for å drepe sneglene, og som massakrerer alt rundt han. Og du tror vell at alle grønsakene du kjøper på butikken er dyrket fram på en måte som ikke skader naturen på noen som helst måte? For det virker sånn! Da anbefaler jeg deg til å krype utav den lille hulen din! Brunskogsneglen er skadedyr som ikke hører hjemme i Norge, og bidrar veldig lite positivt (om noe i det hele tatt), og bør utryddes fra Norge! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Få en grunn til at vi bør la brunskogsneglen formere seg fritt da? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Få en grunn til at vi bør la brunskogsneglen formere seg fritt da? Nei, jeg ser ingen vits i å dra det prinsippet videre. Prøver bare å få folk til å tenke litt ekstra over hva de egentlig holder på med. Vi bruker ord som eks "utrydde", og da lurer man på hva det nå betyr overfor den naturen vi alle er betinget av ..? Vi skal utrydde .. og det betyr vel at det er noe som er in uorden der ute i naturen, så da skal vi mennesker ut å rydde opp i naturen, slik at den blir mer ryddig ... greinene på trærne er så krokete, så de må rettes ut osv osv Vi er klin gærne, fordi vi aner ikke hva og hvordan hele "underverket" vi kaller "naturen" egentlig henger sammen, men likevel mener vi at vi trygt kan fjerne noe, og i dette tilfellet "brunsnegler" - hva blir det neste som ikke passer inn i vårt fantasi bilde av helheten vi alle er helt garantert betinget av? og når tipper det helt over? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Få en grunn til at vi bør la brunskogsneglen formere seg fritt da? Nei, jeg ser ingen vits i å dra det prinsippet videre. Prøver bare å få folk til å tenke litt ekstra over hva de egentlig holder på med. Vi bruker ord som eks "utrydde", og da lurer man på hva det nå betyr overfor den naturen vi alle er betinget av ..? Vi skal utrydde .. og det betyr vel at det er noe som er in uorden der ute i naturen, så da skal vi mennesker ut å rydde opp i naturen, slik at den blir mer ryddig ... greinene på trærne er så krokete, så de må rettes ut osv osv Vi er klin gærne, fordi vi aner ikke hva og hvordan hele "underverket" vi kaller "naturen" egentlig henger sammen, men likevel mener vi at vi trygt kan fjerne noe, og i dette tilfellet "brunsnegler" - hva blir det neste som ikke passer inn i vårt fantasi bilde av helheten vi alle er helt garantert betinget av? og når tipper det helt over? Du drar ikke prinsippet videre, eller du har ikke en god grunn til at vi skal la brunskogsnegel ta over alle hager i Norge? Men du har vell aldri rørt hverken en mygg eller en flue i hele ditt? Spiser aldri kjøtt for det er "mord". Bruker ikke noe laget av tre, for de lever jo de og? Du får fortsette å leve i boblen din, der ingen skader noe levende, og alle lever i harmoni! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Prøv ender. Vi har hatt både peking og har nå moskus. Kan kjøpes om våren og evt. levers tilbake om høsten. Ender spiser snegl som gale. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Få en grunn til at vi bør la brunskogsneglen formere seg fritt da? Nei, jeg ser ingen vits i å dra det prinsippet videre. Prøver bare å få folk til å tenke litt ekstra over hva de egentlig holder på med. Vi bruker ord som eks "utrydde", og da lurer man på hva det nå betyr overfor den naturen vi alle er betinget av ..? Vi skal utrydde .. og det betyr vel at det er noe som er in uorden der ute i naturen, så da skal vi mennesker ut å rydde opp i naturen, slik at den blir mer ryddig ... greinene på trærne er så krokete, så de må rettes ut osv osv Vi er klin gærne, fordi vi aner ikke hva og hvordan hele "underverket" vi kaller "naturen" egentlig henger sammen, men likevel mener vi at vi trygt kan fjerne noe, og i dette tilfellet "brunsnegler" - hva blir det neste som ikke passer inn i vårt fantasi bilde av helheten vi alle er helt garantert betinget av? og når tipper det helt over? Du drar ikke prinsippet videre, eller du har ikke en god grunn til at vi skal la brunskogsnegel ta over alle hager i Norge? Men du har vell aldri rørt hverken en mygg eller en flue i hele ditt? Spiser aldri kjøtt for det er "mord". Bruker ikke noe laget av tre, for de lever jo de og? Du får fortsette å leve i boblen din, der ingen skader noe levende, og alle lever i harmoni! Kan ikke du først gi meg hele fasiten på naturens oppbygning og funksjoner, så kan jeg svare helt klart på om brunsnegler er en del av naturen vår, og derfor like så viktige som deg og meg, eller om de er frittstående vesener som kun eksisterer "i seg selv"? Klart jeg lever akkurat som de fleste andre, men jeg går ikke inn for å ytterligere forverre den, fordi jeg selv har en egoistisk tanke eller så kalt "behov", eks "gulrotdyrking" Ja, jeg skal fortsatt leve etter den regel at man skal ikke sette noen spor etter seg, og så får du fortsette å trampe rundt på den samme kloden med dine digre plattføtter og "markere" som ei vanlig bikkje Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Ja, der kom den: Den skal utryddes sa mennesket med gudommelig oversikt ... Det største skadedyret er oss selv Få en grunn til at vi bør la brunskogsneglen formere seg fritt da? Nei, jeg ser ingen vits i å dra det prinsippet videre. Prøver bare å få folk til å tenke litt ekstra over hva de egentlig holder på med. Vi bruker ord som eks "utrydde", og da lurer man på hva det nå betyr overfor den naturen vi alle er betinget av ..? Vi skal utrydde .. og det betyr vel at det er noe som er in uorden der ute i naturen, så da skal vi mennesker ut å rydde opp i naturen, slik at den blir mer ryddig ... greinene på trærne er så krokete, så de må rettes ut osv osv Vi er klin gærne, fordi vi aner ikke hva og hvordan hele "underverket" vi kaller "naturen" egentlig henger sammen, men likevel mener vi at vi trygt kan fjerne noe, og i dette tilfellet "brunsnegler" - hva blir det neste som ikke passer inn i vårt fantasi bilde av helheten vi alle er helt garantert betinget av? og når tipper det helt over? Du drar ikke prinsippet videre, eller du har ikke en god grunn til at vi skal la brunskogsnegel ta over alle hager i Norge? Men du har vell aldri rørt hverken en mygg eller en flue i hele ditt? Spiser aldri kjøtt for det er "mord". Bruker ikke noe laget av tre, for de lever jo de og? Du får fortsette å leve i boblen din, der ingen skader noe levende, og alle lever i harmoni! Kan ikke du først gi meg hele fasiten på naturens oppbygning og funksjoner, så kan jeg svare helt klart på om brunsnegler er en del av naturen vår, og derfor like så viktige som deg og meg, eller om de er frittstående vesener som kun eksisterer "i seg selv"? Klart jeg lever akkurat som de fleste andre, men jeg går ikke inn for å ytterligere forverre den, fordi jeg selv har en egoistisk tanke eller så kalt "behov", eks "gulrotdyrking" Ja, jeg skal fortsatt leve etter den regel at man skal ikke sette noen spor etter seg, og så får du fortsette å trampe rundt på den samme kloden med dine digre plattføtter og "markere" som ei vanlig bikkje Er ikke det godt nok at brunskogsneglen er innført i Norge? Hva tror du sitter størst spor på naturen? At trådstarter bruker et par kvadratmeter av hagen sin på å dyrke gulerøtter, eller at han kjøper gulerøtter på butikken, som er fraktet over store avstander, og som er dyrket og høstet ved hjelp av store maskiner? Edit: Du er faktisk den første "naturforkjemperen" (i mangel på bedre ord) jeg har møtt som oppfordrer til å IKKE dyrke sin egen mat, men heller kjøpe den på butikken! Endret 8. februar 2015 av Zash Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Er ikke det godt nok at brunskogsneglen er innført i Norge? Hva tror du sitter størst spor på naturen? At trådstarter bruker et par kvadratmeter av hagen sin på å dyrke gulerøtter, eller at han kjøper gulerøtter på butikken, som er fraktet over store avstander, og som er dyrket og høstet ved hjelp av store maskiner? Tror du brunsneglen bryr seg om norges grenser? Den kom vel hit fordi naturen endrer seg, og dermed oppstår det nye forutsetninger .. mer komplisert er det vel ikke? Og det handler ikke om trådstarter, men om den uvanen vi mennesker har ved at vi automatisk sier: det skal være med, det skal bort, og det kan får være i fred, fordi det bryr meg ikke .. Når snart 9 milliarder "idioter" tenker på den måten, så taper alle de andre vesenenen vi deler kloden og tilværelsen med. Du nevnte noe om jeg kverker mygg og sånt "dall", og til det er svaret: Nei, jeg kverker ingen, fordi jeg har sett at bevisstheten som kverker den lille myggen, er en bevissthet som er drevet av hat, og hatet i seg selv er like stort det være seg ved kverking av mygg eller hval Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Er ikke det godt nok at brunskogsneglen er innført i Norge? Hva tror du sitter størst spor på naturen? At trådstarter bruker et par kvadratmeter av hagen sin på å dyrke gulerøtter, eller at han kjøper gulerøtter på butikken, som er fraktet over store avstander, og som er dyrket og høstet ved hjelp av store maskiner? Tror du brunsneglen bryr seg om norges grenser? Den kom vel hit fordi naturen endrer seg, og dermed oppstår det nye forutsetninger .. mer komplisert er det vel ikke? Og det handler ikke om trådstarter, men om den uvanen vi mennesker har ved at vi automatisk sier: det skal være med, det skal bort, og det kan får være i fred, fordi det bryr meg ikke .. Når snart 9 milliarder "idioter" tenker på den måten, så taper alle de andre vesenenen vi deler kloden og tilværelsen med. Du nevnte noe om jeg kverker mygg og sånt "dall", og til det er svaret: Nei, jeg kverker ingen, fordi jeg har sett at bevisstheten som kverker den lille myggen, er en bevissthet som er drevet av hat, og hatet i seg selv er like stort det være seg ved kverking av mygg eller hval Den kom hit fordi vi hentet jord og/eller blomster fra lenger sør i Europa... Så hvis huset ditt hadde blitt angrepet av termitter, så hadde du vell tenkt "Jaja, får bygge meg et nytt hus da, kan jo ikke drepe de!" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Er ikke det godt nok at brunskogsneglen er innført i Norge? Hva tror du sitter størst spor på naturen? At trådstarter bruker et par kvadratmeter av hagen sin på å dyrke gulerøtter, eller at han kjøper gulerøtter på butikken, som er fraktet over store avstander, og som er dyrket og høstet ved hjelp av store maskiner? Tror du brunsneglen bryr seg om norges grenser? Den kom vel hit fordi naturen endrer seg, og dermed oppstår det nye forutsetninger .. mer komplisert er det vel ikke? Og det handler ikke om trådstarter, men om den uvanen vi mennesker har ved at vi automatisk sier: det skal være med, det skal bort, og det kan får være i fred, fordi det bryr meg ikke .. Når snart 9 milliarder "idioter" tenker på den måten, så taper alle de andre vesenenen vi deler kloden og tilværelsen med. Du nevnte noe om jeg kverker mygg og sånt "dall", og til det er svaret: Nei, jeg kverker ingen, fordi jeg har sett at bevisstheten som kverker den lille myggen, er en bevissthet som er drevet av hat, og hatet i seg selv er like stort det være seg ved kverking av mygg eller hval Den kom hit fordi vi hentet jord og/eller blomster fra lenger sør i Europa... Det er en mulig forklaring, og da var det altså vi selv som innførte den - synes du det er høflig å invitere noen hjem til deg, for så å ta de ned i kjelleren å skyte dem .. Så hvis huset ditt hadde blitt angrepet av termitter, så hadde du vell tenkt "Jaja, får bygge meg et nytt hus da, kan jo ikke drepe de!" Hvis det skulle skje, så finner jeg nok en god løsning der og da - jeg sitter i hvert fall ikke å enes med deg i at alle termitter bør henrettes nå, slik at de i fremtiden garantert ikke kan komme å knaske på huset mitt Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Vet ikke du er klar over problemet. Snegler er skadedyr. På en fin fuktig sommerkveld kan jeg klippe og plukke over 800 snegler. Allikavel er det like mange snegler dagen etter. Bor rett ved et litt fuktig "jorde". Vi har prøvd å klippe det ned for å få sneglene vekk, men bdet går ikke. Takk, skal prøve ut ølfeller til våren Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Vet ikke du er klar over problemet. Snegler er skadedyr. På en fin fuktig sommerkveld kan jeg klippe og plukke over 800 snegler. Allikavel er det like mange snegler dagen etter. Bor rett ved et litt fuktig "jorde". Vi har prøvd å klippe det ned for å få sneglene vekk, men bdet går ikke. Takk, skal prøve ut ølfeller til våren Du får tenke at hver snegl du tar potensielt blir 200 nye snegler! Første halvdel av den youtube filmen viser en måte som kan hjelpe å ta knekken på en større skala! Nemaslug + Vørterøl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå