Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Harddisk forsvinner

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk nettop et merkelig problem.

Den ene harddisken min forsvinner når jeg prøver å spille av videofiler som ligger på den. Finner ikke disken i Disk Management heller. Harddisken kommer tilbake hvis jeg slår av PC-en med "Shut down" knappen på startmenyen. Trykke på "Restart" hjelper ikke. Faktisk så vil ikke PC-en starte opp hvis jeg bruker "Restart". Men så forsvinner den igjenn om jeg prøver å gjøre noe på den. Det varierer hvor kjapt den forsvinner. Noen ganger kommer jeg så langt at jeg får startet en film. Andre ganger kommer jeg ikke frem til de filene jeg skal åpne.

Noen som har en anelse om hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du oppdatert driverne til harddisken?

Wait, what? Drivere til harddisk?

TS: Problemet gjelder bare denne ene harddisken? Forsøk, om du kan, å koble den til en annen av SATA-portene på hovedkortet, samt benytte en annen strømplugg, fortrinnsvis på en annen av kablene fra strømforsyningen. Jeg ser for meg at disse kan være potensielle feilkilder, men ettersom det er den eneste disken som har problemer mistenker jeg at det er selve disken som holder på å gå fløyten.

Forsøk å ta backup av det du trenger, og kontakt forhandler som solgte deg disken for å reklamere på den om du er innenfor fristen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett ikke jeg ville stolt nevneverdig på den disken fremover, selv om det eventuelt skulle (tilsynelatende) virke å bytte rundt på plugger. Strengt tatt bør du aldri stole på en enkelt disk. Ha alltid minst én backup av data du ikke enkelt kan laste ned på nytt dersom disken ryker i morgen, selv for helt nye disker. For uvurderlige data som fotoalbum, passordvaults osv. bør du ha 2+ backups. RAID er ikke backup. En kombo av ekstern disk/NAS og autosynk til skytjeneste (Dropbox/Google Disk/MS OneDrive/Jottacloud) er en god backupløsning for viktige filer.

Lenke til kommentar

Fikk disken til å funke ved å bytte SATA-port på hovedkortet.

Men den er skikkelig treg.

Blir vel å skaffe NAS ja.

Kan ikke fylle Google Disk med videofiler på til sammen 2TB :p

Skal prøve å bytte SATA-kabel å se om det hjelper på hastigheten.

Går ikke an å bruke den så treg som den er nå.

Endret av Marre87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...