Tå. Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Tja, jeg vil ha Ingen som Statsminister, men selv om majoriteten stemmer på Ingen så blir det Støre eller Erna. Hvordan kan du med sikkerhet si at det blir Støre eller Erna? Kanskje vi får bondevik 3? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Med mindre du synes alle alternativene er like ille bør du stemme.Så om Stalin og Pol Pot stiller til valg, bør jeg stemme på en av dem fordi jeg forventer at den ene vil ta livet av en million personer mindre enn den andre? Om du synes alle er forferdelige bør du stille til valg for å endre systemet selv.Og selv bli kriminell (massemorder, tyv, voldsmann, utpresser, etc). Om man anser at Staten er en kriminell organisasjon (mafia), hjelper det lite å foreslå at man selv stiller til valg som "Capo di tutti capi". http://en.wikipedia.org/wiki/Capo_di_tutti_capi Hvordan kan du med sikkerhet si at det blir Støre eller Erna?Det kan jeg selvfølgelig ikke si med sikkerhet, selv om det per idag ser ut til å være overveiende sannsynlig. Dog la ikke personifiseringen avlede fra at jeg kan si med (tilnærmet 100%) sikkerhet at det vil bli en politiker, og de er alle omtrent like udugelige som de to nevnte. Endret 16. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Så om Stalin og Pol Pot stiller til valg, bør jeg stemme på en av dem fordi jeg forventer at den ene vil ta livet av en million personer mindre enn den andre? Ja! Selvsagt bør man alltid velge det minste av to onder. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Ja! Selvsagt bør man alltid velge det minste av to onder.Du forutsetter at man MÅ støtte ondskapen. Endret 16. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Jupiter78 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 http://www.newsinenglish.no/2015/02/13/shut-airspace-to-russian-flights/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Nå har denne tråden havnet så langt ut på viddene at jeg melder meg ut. Lenke til kommentar
Jupiter78 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 av denne rapporten forblir taus hele Norge !! vikingene er slaver russerne?! Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Du forutsetter at man MÅ støtte ondskapen. Jeg sier ikke at du må støtte ondskapen. Jeg påpeker bare at det er smart å velge det som gir minst ondskap dersom ingen gode alternativer er tilgjengelig. Om du kan velge mellom å bli ranet for 100 000 kroner eller 200 000 kroner er det veldig merkelig å ikke velge det første alternativet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret)   Om du kan velge mellom å bli ranet for 100 000 kroner eller 200 000 kroner er det veldig merkelig å ikke velge det første alternativet.Ikke om raneren deretter vil gå fri i rettsaken fordi du "frivillig" valgte den som stjal minst penger, og derfor var det hele ikke ett ran, men en betaling for vedkommendes sikkerhetstjenester mot andre ranere. Da er det bedre å ikke velge en av dem og heller prøve å få kjeltringen dømt. Endret 16. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Ikke om raneren deretter vil gå fri i rettsaken fordi du "frivillig" valgte den som stjal minst penger, og derfor var det hele ikke ett ran, men en betaling for vedkommendes sikkerhetstjenester mot andre ranere. Da er det bedre å ikke velge en av dem og heller prøve å få kjeltringen dømt. Nå introduserte du et tredje alternativ som ikke eksisterer. Må spørre, hvordan har du tenkt å få til endringene du ønsker? Det er jo egentlig bare to alternativer: - Demokratisk (en vei du altså ikke ønsker å ta), eller - Med makt (som jo vil være ekstremt ironisk for noen som er mot maktmisbruk) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Nå introduserte du et tredje alternativ som ikke eksisterer. Må spørre, hvordan har du tenkt å få til endringene du ønsker? Det er jo egentlig bare to alternativer: - Demokratisk (en vei du altså ikke ønsker å ta), eller - Med makt (som jo vil være ekstremt ironisk for noen som er mot maktmisbruk) Tja, men jeg tror ikke der er kun to alternativer Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Tja, men jeg tror ikke der er kun to alternativer Så alternativet ditt er å drepe politikerne? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Så alternativet ditt er å drepe politikerne?Det var vel ditt alternativ nr.2 over? Ikke at tyrannicide (http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrannicide) er galt per se, men jeg tror ikke at det er hensiktsmessig, dvs det vil ikke føre til at samfunnet blir friere. Det eneste som skjer som oftest er at man erstatter en politikern med en annen. Det jeg prøvde å påpeke med illustrasjonen er at etthvert regime er avhengig av en viss støtte og aksept blandt store deler av befolkningen. Denne støtte uttrykkes ved deltagelse i valg som legitimiserer styreformen i demokratiske regimer. Om denne støtte og aksept trekkes tilbake kollapser hele regimet ganske raskt. Faren i den situasjonen er selvfølgelig at regimet tyr til mer og mer vold for å beholde makten lengst mulig, se diverse situasjoner i midtøsten i den senere tid. Klart der er en annen mulig utvikling der politikerne kontinuerlig endrer sine standpunkter til å være mer i overenstemmelse med det som fortsatt kan gi en viss støtte og aksept blandt folket (ala hvordan Ap har gått fra en sosialistisk politikk mer og mer til høyre ettersom folks oppfattning har endret seg over tiden for å holde på makten). Endret 17. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå