Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Som tittelen informerer er dette en tråd som skal ha valgets stemme som tema, og derfor spør jeg deg om du velger på et parti som skal stille som regjeringkandidat eller velger du å holde deg nøytral -(det vil si å ikke stemme). Jeg personlig stemmer blankt og kommer til å gjøre det i fremtiden dersom det blir en slags politisk jordskjelv hvor vi igjen får bestemme over vår egen interesse fremfor Europas (EU). Har noen hovedspørsmål som jeg gjerne vil ha svar på dersom dere ønsker. Velger dere ikke å stemme pga det ikke er noen partier fenger din interesse? Velger dere ikke å stemme fordi at dere rett og slett ikke vil? Velger dere å stemme fordi det er en enkelt sak du ønsker partiet skal få igjennom? Velger dere å stemme fordi det er av popularitet grunnlag i vennegruppa og/eller familie? Velger dere ikke å stemme pga deres egen redsel over hva andre vil mene om deg og dine holdninger i hverdagen? Endret 7. februar 2015 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 1 - 5. Nei Jeg stemmer på det alternativet jeg mener er best for landet. 6 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Tror du bør lage en poll istedet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Tror du bør lage en poll istedet. ... Endret 7. februar 2015 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Velger 3. Jeg er ikke enig i alt AP vil ha igjennom men i AP finner jeg meg mest enig, derfor stemmer jeg på arbeiderpartiet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 http://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_voting 1 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg velger å stemme på det partiet som jeg har mest tilfelles med, der jeg føler at grunnprinsippene i størst grad samsvarer med mine. Enkeltsaker og lovnader bryr jeg meg lite om, selv om det ikke går an å si at man ikke blir påvirket av det. Jeg har vokst opp i en forholdsvis politisk familie, der noen har jobbet/jobber mye med det. Vi er ikke alle enige og engasjerte for de samme partiene, men viktigheten ved å gjøre noe, stå opp for sine meninger og vite at hvert hode faktisk kan gjøre en forskjell - å stemme -, det har jeg hørt mye om. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Som tittelen informerer er dette en tråd som skal ha valgets stemme som tema, og derfor spør jeg deg om du velger på et parti som skal stille som regjeringkandidat eller velger du å holde deg nøytral -(det vil si å ikke stemme). Jeg stemmer Venstre, og har gjort det i over 20 år. Enten de nå stiller som regjeringskandidat eller ikke. Velger dere ikke å stemme pga det ikke er noen partier fenger din interesse? Nei. Men jeg velger å stemme fordi det er noen partier (eller rettere sagt noen politisk veivalg) jeg absolutt ikke ønsker, og derfor vil motvirke ved å stemme på de som drar i riktig retning. Velger dere ikke å stemme fordi at dere rett og slett ikke vil? Nei. Velger dere å stemme fordi det er en enkelt sak du ønsker partiet skal få igjennom? Jeg stemmer ikke på enkeltsaker, men på politisk retning, i mitt tilfelle det som bidrar til mer liberalisme i samfunnet, istedet for mindre. Velger dere å stemme fordi det er av popularitet grunnlag i vennegruppa og/eller familie? Nei. Nå stemmer nok alle (som er gamle nok) i familien og vennekretsen, men jeg tror ikke noen av dem (med et mulig unntak) stemmer det samme som meg. Velger dere ikke å stemme pga deres egen redsel over hva andre vil mene om deg og dine holdninger i hverdagen? Nei, jeg er trygg på mine egne holdninger, og gammel nok til ikke å bry meg om hva andre måtte synes om dem. Geir Endret 7. februar 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Stemte piratpartiet sist valg pga. deres fokus på å kjempe imot overvåkning Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Jeg støtter ikke dagens styresett, derfor stemmer jeg ikke. Hvorfor spør du? Jo, fordi neste statsminister trolig er denne karen: Hvorfor folk velger å stole på denne gjengen og gi dem maktposisjoner er jo et mysterium. Hjernevask gjennom norsk skole kanskje? 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvorfor folk velger å stole på denne gjengen og gi dem maktposisjoner er jo et mysterium. Hjernevask gjennom norsk skole kanskje? Hmm, ble det sendt på TV, eller ble det "rettet" før det ble sendt? Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Jeg støtter ikke dagens styresett, derfor stemmer jeg ikke. Hvorfor spør du? Jo, fordi neste statsminister trolig er denne karen: Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Tja, jeg vil ha Ingen som Statsminister, men selv om majoriteten stemmer på Ingen så blir det Støre eller Erna. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Tja, jeg vil ha Ingen som Statsminister, men selv om majoriteten stemmer på Ingen så blir det Støre eller Erna. Det er sant. Landet må ha en regjering og en statsminister. Så de som ønsker å legge ned Norge får ikke viljen sin. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Nei, det bør jeg ikke. Støtter man ikke systemet, nei da bør man heller ikke stemme(gitt at det ikke eksisterer et valg som ønsker å fjerne systemet). 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Tja, jeg vil ha Ingen som Statsminister, men selv om majoriteten stemmer på Ingen så blir det Støre eller Erna. Man kunne kanskje tenkt seg et valgsystem som krevde et rent flertall, men det er politikerne som vedtar valgsystemet, og det er selvsagt utenkelig at de ville vedta et system der folket kunne stemme for å ikke velge noen av dem. Det hadde vært interessant å se hvor lav valgdeltagelsen kunne vært før politikerne innså at de ikke hadde folkets mandat... Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det hadde vært interessant å se hvor lav valgdeltagelsen kunne vært før politikerne innså at de ikke hadde folkets mandat... Geir Før valgdeltagelsen blir så lav at deres manglende legitimitet blir tydelig vil det å stemme bli påbudt og unnlate å stemme straffbart. Om deretter oppsluttning av "blankt" skulle bli for stor vil det alternativet fjernes fra alternativene i stemmelokalet. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Nei, det bør jeg ikke. Støtter man ikke systemet, nei da bør man heller ikke stemme(gitt at det ikke eksisterer et valg som ønsker å fjerne systemet). Med mindre du synes alle alternativene er like ille bør du stemme. Om du synes alle er forferdelige bør du stille til valg for å endre systemet selv. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 For de med teoretisk legning kan man jo studere: Valg systemer ("voting systems"). Stemme paradokset ("Voting paradox") Sosiale valg teori ("Social choice theory") Til lags åt alle kan ingen gjera ("Arrow's impossibility theorem") Fravær av diktatur ("Non-dictatorship") Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Om du ikke ønsker Støre som statsminister bør du jo stemme - på noen andre enn ham. Tja, jeg vil ha Ingen som Statsminister, men selv om majoriteten stemmer på Ingen så blir det Støre eller Erna. Hvordan kan du med sikkerhet si at det blir Støre eller Erna? De tilhører de 2 største partiene i dag. Men det er ikke gitt at det blir de som blir statsminister uansett. En statsminister er uansett bare en talsperson. Hvor mange representanter et parti får i regjering har betydning på hvor stor gjennomslagskraft partiet får for sin politikk når de sitter i regjering. Det er ikke så lenge siden KrF hadde statsminister. Selv om de så vidt kom over sperregrensen den gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå