kal.50 Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Har lest en del både for og i mot dette med defragmentering og SSD uten å bli særlig klokere. Hva er egentlig riktig ? Er det bra og kjøre scandisk på en SSD ? Er det bra og kjøre defragmentering på SSD ? Vi snakker da "nye" SSD,er.. har forstått at gamle SSD,er ikke har godt av dette. Har selv en Samsung 850 Pro 256gb og en Evo 840. Sliter dette på SSD,ene eller skader det på noen måte ? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Med tanke på at en SSD ikke har sektorer slik som en snurredisk, vil det ikke være nødvendig med defrag. Har også hørt det kan være skadelig som du nevner, så ville holdt meg unna. Endret 6. februar 2015 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
Jekay Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Kort svar, ikke gjør det! Endret 6. februar 2015 av Jekay Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Du skal IKKE gjøre det. Funksjonen trim som er innbakt i de nye SSD-ene sørger for at SSD-en holder seg i tipp-topp stand. 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Nyere SSDer tar nok ikke skade av det i like stor grad som eldre SSDer, men det er uansett poengløst, da søketid på en SSD blir konstant i en "grid", i motsetning til harddisker, hvor den påvirkes av hvordan dataene er organisert. 1 Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Er "trim" noe som kjøres automatisk ? Har brukt programvaren til Samsung til å "optimalisere" disken.. Er jeg da "all good" eller er det noe vedlikehold av noe slag jeg bør gjøre av og til ? Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Trim kjøres automatisk Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 hva menes med nye? de som kom ut i år eller 1 år siden? jeg har en intel 330 og jeg tar kanskje en defrag en gang i året selv om jeg vet jeg ikke skal Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hvor mye cellene tåler å bli skrevet til osv, defrag vil da "bruke opp x år med levetid" med unødvendig les og skriv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Vil ikke en defrag uansett være totalt bortkasta siden dataene ikke blir skrevet på rekke og rad men spredd ut helt tilfeldig pga. wear leveling? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 i win8.1 har man ikke engang mulighet til å defragmentere en ssd, knappen byttes ut med optimalisering, aka manuell trigging av trim. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Defragmentering vil ikke hjelpe noe som helst på en SSD, bare slite den ut mer slik at den dør fortere. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Ja, like raskt så lenge det er samme kontrollere på alt minne og samme type minne over hele. Når ssden "fikser seg selv" så ignorerer den døde celler , i teorien vil den da bli mindre og mindre. Noen har løst dette med å putte på mer plass en man ser, for å så spise av lageret usynlig for oss. Endret 13. februar 2015 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå