Gå til innhold

Velge leverandør av fibernett


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Mange har kun en kabel i gata som feks. tilhører "Altibox" - dette gjør at man ikke kan velge feks. Get til leverandør.

 

Mener jeg hørte noe om at dette skulle endres slik at det å velge leverandør blir lettere. Er dette noe som stemmer eller har jeg drømt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg vet ikke, men Altibox har generellt meget fornøyde kunder.

Det har du rett i men jeg vet ikke om dette stemmer om du tar med pris i beregningen. Men ikke alt dreier seg om penger ;)

 

Jeg begynner å bli lei monopolet på linja og vil gjerne velge den leverandøren som passer meg best!

Lenke til kommentar

Spørs om det noen gang blir valg av leverandør slik som infrastrukturene er i dag. Da må det gjøre mye etter pålegg fra myndighetene først. Vi skulle kanskje gjort som i Sverige hvor de har i mange kommuner har stadsnätt som ofte er kommunalt eid. Men da skull man startet for mange år siden.

En relativt fersk løsning i dag er å koble seg på OpenNet, men de har temmelig begrenset utbredning og der er ingen av de store leverandørene.

Lenke til kommentar

Hater dagens opplegg.

Kommunen graver opp hele gata, bytter rør.

Så tetter de hele greia og to uker etter kommer Get og graver opp samme grøfta.

Når det er tett kommer for eks NTE og graver opp samme grøften igjen :rofl:

 

Hva med å ringe rundt ...slenge fiber i grøfta når den er åpen eller noe.

Når jeg bygger hus nå legger jeg telefonkabel, canal digital-kabel, fiber fra GET og NTE inn når det først er gravd opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spørs om det noen gang blir valg av leverandør slik som infrastrukturene er i dag. Da må det gjøre mye etter pålegg fra myndighetene først. Vi skulle kanskje gjort som i Sverige hvor de har i mange kommuner har stadsnätt som ofte er kommunalt eid. Men da skull man startet for mange år siden.

En relativt fersk løsning i dag er å koble seg på OpenNet, men de har temmelig begrenset utbredning og der er ingen av de store leverandørene.

Ja, dette hørtes ut som en bra løsning. Mange ønsker ikke å betale for kollektive avtaler i sameiet de bor, kanskje fordi man reiser mye, oppholder seg utenlands lenge av gangen, allerede har egen leverandør i tillegg, på både tv og internett osv. Håper dette blir mer utbredt!

Lenke til kommentar

 

Spørs om det noen gang blir valg av leverandør slik som infrastrukturene er i dag. Da må det gjøre mye etter pålegg fra myndighetene først. Vi skulle kanskje gjort som i Sverige hvor de har i mange kommuner har stadsnätt som ofte er kommunalt eid. Men da skull man startet for mange år siden.

En relativt fersk løsning i dag er å koble seg på OpenNet, men de har temmelig begrenset utbredning og der er ingen av de store leverandørene.

Ja, dette hørtes ut som en bra løsning. Mange ønsker ikke å betale for kollektive avtaler i sameiet de bor, kanskje fordi man reiser mye, oppholder seg utenlands lenge av gangen, allerede har egen leverandør i tillegg, på både tv og internett osv. Håper dette blir mer utbredt!

 

Hvis det er snakk om valgfrihet så er jeg enig i problemstillingen. Men hvis poenget er å ikke betale for perioder, er det vel ikke noe poeng. Ingen tilbydere tilbyr abonnement hvor man betaler bare for noen perioder. Og med rabattene i kollektive avtaler vil du ikke finne tilsvarende pris som privatkunde. Husk at det koster å drifte nettverkene og å være tilkoblet uansett bruk.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altibox mener jeg kan fryse abonnementet, eller at man kan stoppe og starte abonnement etter ønske. Rikstv har lignende løsninger. Men det hjelper jo lite for den enkelte når de kollektive ordningene råder.

 

Hytte, båt osv. gjør at jeg sverger til Rikstv men indirekte må jeg også betale for kabeltv i husleien i sameiet, dette bruker jeg ikke overhodet. Jeg har også mobilt nett men dette duger ikke fullt ut så jeg har i tillegg fibernett. Sameiet har også nett inkludert i husleien, men dette er i praksis ubrukelig. (Så egentlig har jeg totalt tre nett). Månedlige kostnader er litt i overkant av hva jeg liker og jeg skulle ønske det fantes andre løsninger.

 

Sameiet er også låst til en leverandør siden leverandøren eier kabelen i veien. Lang vei gjør det uaktuelt å grave ny.

 

Tanken om å låse døra og dra avgårde på jobb eller ta en lang ferie utenlands frister ikke siden jeg fortsatt må betale for ting jeg ikke bruker som varme, vann og varmtvann, TV og nett osv. Kostnadene pr. år er ikke ubetydelige og derfor er jeg for valgfrihet i størst mulig grad og jeg vil gjerne ha minst mulig inkludert i husleien.

 

Yngre folk ser nesten ikke vanlig TV i dag og de eldre reiser stadig mer - jeg håper de kollektive avtalene rakner. Ofte er det ikke spesielt mye å spare heller.

Lenke til kommentar

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

Selvom jeg skulle ønske det var mer konkurranse på fiber føler jeg at selskapet som "gidder" å bygge fiber ut i ditt nabolag "fortjener" egentlig pengene, heller det enn noe ADSL crap.

Lenke til kommentar

Mange har kun en kabel i gata som feks. tilhører "Altibox" - dette gjør at man ikke kan velge feks. Get til leverandør.

 

Mener jeg hørte noe om at dette skulle endres slik at det å velge leverandør blir lettere. Er dette noe som stemmer eller har jeg drømt?

 

Sannsynligvis har du drømt. Det er de som bygger ut fibernettet som eier nettet. Det skal nok noe til for å få endret det. Altibox og deres lokale tilbydere har svært høye kostnader med utbygging av fibernettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

 

Selvom jeg skulle ønske det var mer konkurranse på fiber føler jeg at selskapet som "gidder" å bygge fiber ut i ditt nabolag "fortjener" egentlig pengene, heller det enn noe ADSL crap.

Det er vel derfor de starter med en rådyr pris og har binding i flere år. På tross av dette er ikke kabelen fritt vilt når tida er ute. Gidde eller ikke - de gjør dette for tjene penger, og etter mitt skjønn gjør de dette i stor grad. Gamle folk som bruker nett en gang i måneden for å sjekke nettbanken blir "pålagt" 30/30 linjer til kr. 500 pr mnd. Lavere hastighet vil ikke leverandøren gi - jeg synes det er for drøyt når de i tillegg tar overpris for tv-signalene. Det trengs en endring til på dette området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Mange har kun en kabel i gata som feks. tilhører "Altibox" - dette gjør at man ikke kan velge feks. Get til leverandør.

 

Mener jeg hørte noe om at dette skulle endres slik at det å velge leverandør blir lettere. Er dette noe som stemmer eller har jeg drømt?

 

Sannsynligvis har du drømt. Det er de som bygger ut fibernettet som eier nettet. Det skal nok noe til for å få endret det. Altibox og deres lokale tilbydere har svært høye kostnader med utbygging av fibernettet.

 

Nå tok du drømmen fra meg, he-he. Men jeg lever i håpet - før var det kun Televerket som leverte, slik er det jo ikke i dag. Håper verden går fremover, også på fibernettet :)

Lenke til kommentar

 

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

 

Selvom jeg skulle ønske det var mer konkurranse på fiber føler jeg at selskapet som "gidder" å bygge fiber ut i ditt nabolag "fortjener" egentlig pengene, heller det enn noe ADSL crap.

Det er vel derfor de starter med en rådyr pris og har binding i flere år. På tross av dette er ikke kabelen fritt vilt når tida er ute. Gidde eller ikke - de gjør dette for tjene penger, og etter mitt skjønn gjør de dette i stor grad. Gamle folk som bruker nett en gang i måneden for å sjekke nettbanken blir "pålagt" 30/30 linjer til kr. 500 pr mnd. Lavere hastighet vil ikke leverandøren gi - jeg synes det er for drøyt når de i tillegg tar overpris for tv-signalene. Det trengs en endring til på dette området.

 

De som ikke trenger bra fiberlinje kan fint bruke sin ISDN/ADSL linje istedenfor.

 

Bor du i et hus er de ingen krav om å bytte til fiber, bor du i borettslag kan du ikke velge uannsett fiber eller ikke så da bør du bare være fornøyd om borettslaget har klart å anskaffe fiber.

 

Når det gjelder binding har jeg aldri hørt om noen som har noen lang bindingstid, ikke mer enn 1-2 år.

 

Hvis kablen skulle være fritt vilt måtte selskapene fått til en avansert beregning der andre selskaper tok regningen for utbyggingkostandene det andre selskapet hadde, svært vanskelig å få til.

 

Hvis du synes det er dritt at selskaper tjener penger på deg anbefaler jeg at du finner deg en hytte i skogen uten teknologi. Det at selskaper tjener penger betyr ikke at det er noe negativt for deg, faktisk er det svært mange som skulle betalt blodpris for fiber på sin lokasjon men ikke har selskaper som gidder å bygge ut.

 

 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

 

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

 

Selvom jeg skulle ønske det var mer konkurranse på fiber føler jeg at selskapet som "gidder" å bygge fiber ut i ditt nabolag "fortjener" egentlig pengene, heller det enn noe ADSL crap.

Det er vel derfor de starter med en rådyr pris og har binding i flere år. På tross av dette er ikke kabelen fritt vilt når tida er ute. Gidde eller ikke - de gjør dette for tjene penger, og etter mitt skjønn gjør de dette i stor grad. Gamle folk som bruker nett en gang i måneden for å sjekke nettbanken blir "pålagt" 30/30 linjer til kr. 500 pr mnd. Lavere hastighet vil ikke leverandøren gi - jeg synes det er for drøyt når de i tillegg tar overpris for tv-signalene. Det trengs en endring til på dette området.

 

 

Absolutt. Ideelt sett skulle vi hatt et uavhengig fibernett hvor de forskjellige leverandørene kunne leie kapasitet. Slik er det dessverre ikke.

 

Jeg har selv Altibox og ser ikke for meg at jeg i nærmeste fremtid kan "bli kvitt" dem. Jeg har forøvrig kun internett fra Altibox og er svært fornøyd med stabiliteten der. TV løsningen derimot var/er altfor ustabil så der gikk jeg tilbake til Canal Digital parabol.

 

Bindingstiden er forøvrig maksimalt 12 måneder. Det er ikke lovbestemt, men en etablert "standard" etter enighet blant bansjen og Forbrukerombudet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

 

Selvom jeg skulle ønske det var mer konkurranse på fiber føler jeg at selskapet som "gidder" å bygge fiber ut i ditt nabolag "fortjener" egentlig pengene, heller det enn noe ADSL crap.

Det er vel derfor de starter med en rådyr pris og har binding i flere år. På tross av dette er ikke kabelen fritt vilt når tida er ute. Gidde eller ikke - de gjør dette for tjene penger, og etter mitt skjønn gjør de dette i stor grad. Gamle folk som bruker nett en gang i måneden for å sjekke nettbanken blir "pålagt" 30/30 linjer til kr. 500 pr mnd. Lavere hastighet vil ikke leverandøren gi - jeg synes det er for drøyt når de i tillegg tar overpris for tv-signalene. Det trengs en endring til på dette området.

 

De som ikke trenger bra fiberlinje kan fint bruke sin ISDN/ADSL linje istedenfor.

 

Bor du i et hus er de ingen krav om å bytte til fiber, bor du i borettslag kan du ikke velge uannsett fiber eller ikke så da bør du bare være fornøyd om borettslaget har klart å anskaffe fiber.

 

Når det gjelder binding har jeg aldri hørt om noen som har noen lang bindingstid, ikke mer enn 1-2 år.

 

Hvis kablen skulle være fritt vilt måtte selskapene fått til en avansert beregning der andre selskaper tok regningen for utbyggingkostandene det andre selskapet hadde, svært vanskelig å få til.

 

Hvis du synes det er dritt at selskaper tjener penger på deg anbefaler jeg at du finner deg en hytte i skogen uten teknologi. Det at selskaper tjener penger betyr ikke at det er noe negativt for deg, faktisk er det svært mange som skulle betalt blodpris for fiber på sin lokasjon men ikke har selskaper som gidder å bygge ut.

 

 

 

 

 

Jeg er ikke uenig med deg her. Selvsagt skal de tjene penger. Jeg skulle bare ønske enkelte tilbydere var mer fleksible med tanke på pris og hastighet. Videre ville jeg sette søkelyset på om det er bra eller dårlig at alt er inkludert i husleia eller ikke. Jeg er for større valgfrihet på alle områder.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Du kan ofte ikke bytte fiberleverandør da kostnaden bedriften har for å bygge ut går langt over det du betaler i måneden. Det hadde derfor vært kjipt hvis et selskap hadde bygd ut og tatt millionkostnadene for dette mens alle hadde byttet over til en billigere fiberleverandør etterpå.

Hvem har sagt at kunder må betale for dette?

I praksis er det valgfritt om man vil betale for fiber eller ikke, problemet er heller i borettslag blir man tvunget.

 

Der blir man også tvunget til pakkeløsninger med TV i felleskostandene.

 

Veldig ofte vertfall, men på privatboliger, tror jeg dette blir bedre i fremtiden.

Telenor må dele fiberen sin med andre

 

Så det burde vel bety andre levrandører som altibox og hafslund, Canal digital og Get med tiden.

 

En annen måte man kan løse dette på, hvis dette ikke er fysisk mulig uten det skulle bli ekstremt dyrt.

Er å pålegge alle internetlevrandører å gi bedre tilbud.

 

Siden det ofte er slik, de ferreste i dag uansett om de har GET\Canaldigital og altibox så vil alltid noen gi bedre tilbud en andre.

Man har i dag kun en internetlevrandør siden det blir for dyrt å enten grave 4 fiber til hver bolig slik man kan bytte fiber ved bytte av levrandør.

 

Man kunne vurdert opennet.no eller at kommunene tar mere kostnadene for fiberlegging slik som sverige.

Tror det hadde lønt seg både med tanke på pris på bredbånd og tilbud, da vil flere få bedre betingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...