dbass Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Hei, Kjøpte på Torsdag en C16XE med skjørtebank. Tenkte å pusse opp deler fra denne men etter å ha tatt av toppen kan jeg ikke se noe til skjørtebank? Jeg skal ta av bunnplata også, og se om det er noe der, men hva sier fagmenn om disse bildene? Hvorfor fikk jeg denne motoren for en skikk og ingen ting?Beklager antall bilder Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Er det en sprekk her? https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_02_2015/post-255080-0-05579300-1423244975.jpg Lenke til kommentar
dbass Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Er det en sprekk her? https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_02_2015/post-255080-0-05579300-1423244975.jpg En oljestripe etter en stempelring så vidt jeg kunne se. Tørket bort olja, ingen sprekk, dreide om 1 gang og ny oljestripe. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Bildene fra sylindrene ser ikke så ille ut, men stemplene må ut, og skjørtene (ja, nettopp) undersøkes for skader og slitasje, og det samme bør sylindrene, altså måles med mikrometer/sylinderindikator. Skjørtebank er når stempelet "banker" mot sidene i sylinderen, enten fordi det er slitt, eller fordi det er brutt biter av stempelskjørtene. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Får åpne i løpet av helgen og se da Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Har vært borit en del biler som hadde skjørtebank på kalde vinterdager, men ikke ellers, var vel spesielt vanlig på støpte stempler mener jeg det var? Dette på grunn av at metalet utvider seg og trekker seg sammen avhengig av temperatur. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Skjørtebank må man måle seg frem til. Det er ikke noe man tar på øyemål. Jeg er likevel ikke i tvil om at dette kan stemme siden disse motorene til Opel er svært kjent for dette problemet. Det er en produksjonsfeil på en rekke av dem som forårsaker dette. Hvis jeg ikke husker feil, så er det utborringen av sylinderen som er litt for stor, altså en produksjonsfeil. Måten å reparere dette på er å borre/jevne ut sylinderen og eventuelt sette i litt større stempel. Denne reparasjonen, inkl. full montering, koster omtrent 15-20.000 kr, så derfor fikk du den svært billig. Endret 6. februar 2015 av LiamH 2 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Ser ut som skjørtebank ja. Var ingen slark i rådelagrene men la ved et bilde av de også.Jaja, får bruk for grenrørene da, da de jeg har lekker og å fikse/kjøpe nytt er for dyrt Takk for all hjelp!Edit: LiamH, du vet ikke tilfedigvis evt. hvilke motorer det er defekter med? I.O.M. at jeg har en tilsvarende altså, hadde vært kjekt å vite Endret 7. februar 2015 av dbass Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg husker ikke nøyaktig hvilke motorkoder det var på disse motorene. Jeg husker bare at en rekke av de mindre 16-ventilerne (1.4,1.6 og 1,8-literne) fra rundt midten av 90-tallet hadde dette problemet. 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) X16xel og x14xe var noe forbanna drittmotorer. Ovale sylindre og ventiltetninger som varte i 100k. 1.8 er jo gode motorer etter min erfaring Endret 12. februar 2015 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå