Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Trenger skiltlys til en volkswagen passat 2000 modell, Stasjonsvogn. Helst LED, finner ikke skiltlys til bilen og jeg må ha ett par! Koblingen ser slik ut som på bilde! hjelp ! Takk på forhånd ! Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Ingen som kan hjelpe ? :/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Du bør montere det som bilen er godkjent for, ikke ettermontere noen ikke-godkjente greier. Riktig pære til skiltlyset får du hos merkeverksted, eller hvis du er heldig: bensinstasjon. Ikke rot med LED-greier om bilen ikke opprinnelig hadde det. Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Hva mener du? At det ikke er lov med LED lys i skiltlyset? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Lysene som ble levert med bilen er godkjent. Å erstatte disse med LED er ikke tillatt, og dessuten meningsløst. Bruk godkjente pærer av samme type som var der før. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Hva vil du oppnå ved å erstatte de gamle glødepærene med LED? Lys på biler skal være godkjent. Ettermontering av uoriginal belysning er ikke godkjent, og vil gi deg problemer på EU-kontroll. Og hva er vitsen? Spare et par watt? Det har i praksis ingen betydning for bensinforbruket. Skift de ødelagte lyspærene med nye pærer av samme type. Du får dem garantert på merkeverksted eller kanskje på bensinstasjon. Endret 6. februar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 http://www.bilforumet.no/topic/297464-led-paerer-i-skiltlys-feil-pa-eu-kontroll/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Hvorfor er det så viktig å unngå de gammeldagse, godkjente lyspærene? Det er også den billigste løsningen, og blir garantert godkjent. Endret 6. februar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Hvorfor det er viktig? Nei, det har jo seg slik at noen folk vil vell gjerne at bilen deres skal se litt bedre ut? ikke er det noe regel på LED skiltlys. Du får ha dine egne meninger, jeg personlig vil ha LED skiltlys, jeg var ikke ute etter meningen din om skiltlys, bare hjelp til og finne skiltlys. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Når ble ledlys i skiltlysene ulovlige da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Det er forbudt ifølge loven. Dette er ikke bare min mening. Du kan ha flaks med at EU-kontrollen ikke opplager det, men det betyr ikke at det er lov. LED i skiltlysene er det ingen lov mot. Nye biler som Tesla har det. Men de er godkjent med det. Du kan ikke lovlig ettermontere det. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Hvor står det at det er forbudt? Og hva sier lovteksten? Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Har aldri sett at det er ulovlig og ettermontere andre pærer i Skilt lyset, politiet tror jeg vil syntes det er positivt at vi bruker LED til skiltlys, da de vil se skiltene bedre. Tror ikke det skal være noe problem Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Uansett så er det veldig mange biler rundtom som kjører med LED skiltlys, ikke har jeg sett en eneste sak om noen har blitt tatt for det. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Har aldri sett at det er ulovlig og ettermontere andre pærer i Skilt lyset, politiet tror jeg vil syntes det er positivt at vi bruker LED til skiltlys, da de vil se skiltene bedre. Tror ikke det skal være noe problem Om du setter inn slike lys som gir et hardt og sterkt lys, så blir hverken Politiet fornøyd eller skiltet lettere å lese. En av mine tidligere yngre arb.kollegaer var relativt irritert for at han fikk beskjed om å fjerne disse skiltlysene, rett og slett fordi de ikke er godkjent som Politiet sa. Han mente selv at det var dem, og fikk beskjed om å vise bilen (det var flere feil på denne bilen her). Skiltlysene lot han være, men de var det bare å skifte ut etter endt kontroll om han skulle beholde skiltene (i tillegg til mange andre feil han måtte utbedre). Så både Politiet og Biltilsynets kontrollører var enige om at de ikke var lovlige, men hvilke lover og regler de viser til vet jeg ikke. Hva det endte med tilslutt vet jeg ikke, for han sluttet bare helt plutselig på jobben til alles store overraskelse....... Endret 6. februar 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
daruu Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Pærene må ha E (eller er det CE?) merking ihvertfall Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Det får vell bare være, spørs alt ettersom hva slags rass av et politi du møter på, jeg syns skiltene er lette og lese med led lys, bilen ser penere ut med det, jeg skal ha det skiltlyset. Noen som kan hjelpe meg? eller skal vi fortsette og diskutere lover og regler. Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 Ok, det jeg gjorde var og kjøpe orginale skiltlys, så kjøper jeg LED pærer til dem senere.. Lenke til kommentar
Petter Aasland Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Biltema har pærer! Disse fungerer kjempe bra! Byttet nå nettopp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå