Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] hjelp med recovery av to disker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å oppnå? Ønsker å du gjenopprette filer på en tapt disk?

Da er det korrekt å ta ut disk fra maskin-1 og sette den i maskin-2 for å så starte en recovery prosess på maskin-2 mot disk fra maskin-1

Lenke til kommentar

Beklager for dårlig norsk skal prøve på nytt :)

Disk 1:250gb/laptop

Disk 2:120gb/desktop

Jeg lurte på om jeg kan bytte om de så fekkefølgen blir slik:

Disk1:250gb-desktop

Disk 2:120gb-laptop

Jeg har fecoveryplatene til laptoppen så kan jeg bruke de på 120gb disken der det allerede er sindows 8 nå.

Og om jeg kan bruke windows 8 platen på 250gb disken så jeg får den til desktop, men det er innstalert w10 der nå.

Og går dette uten noe krøll med activation key etc?

Lenke til kommentar

Det blir det samme som om du skulle bytte hd i en maskin og gjenopprette fra recovery-cd

bare dette gjelder 2 pc-er.

Har aldri gjort det, men kan ikke skjønne annet enn at det vil gå helt utmerket

Men jeg vet noen recovery lager sin egen partisjon, og da kreves en viss størrelse (kanskje), tviler på det er utbredt nå.

Det var sånn på en acer P4 , altså lenge siden :)

Lenke til kommentar

Men jeg har w10 på 250gb disken, vil det funke å reinstalere windows 8 på den på desktoppen myp activation key og alt det der?

Og min gamle toshiva sine recoveryer krever minst 120gb hardisk og hardisken er på 120 men man kan bare bruke 111 funker det?

Betyr ikke noe hva som er på disken nå, den formaterer du, så glem det

Jeg har byttet hd og brukt recovery, det var den gang xp, gikk helt fint med lisensen

Om den blir for liten, eller om det spiller noen rolle vet jeg ikke, men tror det ikke, tror såpass at jeg ville prøvd.

Lenke til kommentar

Ok hadde vært fint og være 100% sikker. Takk for all hjelp, hvis noen kunne sagt om dette stemmer med hånden på hjertet hadde det vært fint :)

Bytte disk anses ikke som ny PC når det gjelder flytting av windows lisenser. Nytt hovedkort derimot gjør det.

Windows aktivering derimot er innviklet . Den skaper en unik hash verdi av maskinen den aktiveres på og os disk volume id inngår i hash. Så windows aktiveringen vil detektere bytte av os disk men vil la deg reaktivere.

Lenke til kommentar

Ok hadde vært fint og være 100% sikker. Takk for all hjelp, hvis noen kunne sagt om dette stemmer med hånden på hjertet hadde det vært fint :)

Bytte disk anses ikke som ny PC når det gjelder flytting av windows lisenser. Nytt hovedkort derimot gjør det.

Windows aktivering derimot er innviklet . Den skaper en unik hash verdi av maskinen den aktiveres på og os disk volume id inngår i hash. Så windows aktiveringen vil detektere bytte av os disk men vil la deg reaktivere.

så med andre ord. Det vil funke å bruke laptop disken på desktoppen?

Lenke til kommentar

Du må ha et tredje media for hver os installasjons backup/recovery .Enten i form av DVD plater eller et eller flere eksternt disk drive.

Du kan ikke bare bytte om på to disker.

Du kunne godt vært litt mere spesifikk med hva disse recovery du omtaler faktisk er i detalj. Det finns et utall løsninger/produkter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis du har ditt på det tørre med windows lisenser har du ingenting å bekymre deg for.

Får du ikke aktivere ringer du telefonen for phone aktivering.

Som sagt er skifte av disk ikke ansett som ny PC.

(oem lisenser gir ikke brukeren lov å flytte lisens til annen/ny PC)

Er lisensen retail har du uansett lov å flytte lisensen.

Og en lisens kan kun være aktivere på en PC selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Hvis du har ditt på det tørre med windows lisenser har du ingenting å bekymre deg for.

ok takk :) anbefaler du meg og kjøre install på desktop eller laptop først? ettersom jeg ikke vet om det er noe lagringsplass krav.

Lenke til kommentar

og ja, jeg har fullversjon av w8.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...