Gå til innhold

Forskere: Kaldfusjon KAN ha noe for seg?

Anbefalte innlegg

http://www.tu.no/industri/2015/02/05/-hvis-dette-er-sant-blir-oljen-verdilos

Tester viser at rundt ett gram nikkelpulver med litt litiumpulver og omgitt av hydrogengass kan produsere netto 1,5 MWh i løpet av en måned. Altså 1500 kWh.

Hadde det vært en kjemisk reaksjon, hadde det hele vært over med et blaff og uten særlig energiutbytte. Flere svenske og italienske forskere har undersøkt det som bare kan beskrives som kald fusjon, eller LENR (Low Energy Nuclear Reaction), uten at noen riktig forstår hva som skjer.

Den svenske kjernefysikeren Bo Höistad ved Universitetet i Uppsala har vært med på forsøkene og er forbløffet. Både over at Rossi har latt dem kjøre E-Cat-prosessen i et eget laboratorium på tross av at han jobber med patentering, men enda mer av resultatene.

– Vi observerer at prosessen med cirka ett gram metallpulver og hydrogen gir et stort energioverskudd over 32 dager. Det alene er vanskelig å forklare med annet enn at det skjer en kjernereaksjon. Det understrekes også av at vi kan observere en isotopisk endring. Nikkel som har 58 partikler i kjernen ender med 62 partikler. Vi ser tilsvarende i litium. Det skjer altså en kjernereaksjon. Men vi kan ikke forklare hvordan, sier Höistad til Teknisk Ukeblad.

Höistad tror ikke det er noe i veien med gjeldende teori innen kjernefysikken. Den sier at for å skape en kjernefusjon må den sterke kraften overvinnes. I mange årtier har man prøvd å lage en reaktor for å skape de enorme temperaturene som skal få lette atomkjerner til å smelte sammen på en kontrollert måte.

– Nå er det på tide å utvide teorien slik at den også kan forklare den effekten vi observerer, sier Höistad.

kan det virkelig ha noe for seg med kaldfusjon, likevel? Eller er Teknisk ukeblad ført bak lyset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tu er etter all sannsynlighet ført bak lyset, er ikke dene Hoistad samme fyr som var med og testet i 2013 også? Det var ihvertfall da en god del problemer med testen som gjør at man er avhengig av Rossis ærlighet for at det skal være riktig, og den ærligheten er jeg skeptisk.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at det er en isotopisk endring fra Ni-58 til Ni-62, er det ikke tvil om at det har skjedd en kjernereaksjon. Nøytronene som skal til for å endre Ni-58 til Ni-62 har heller ingen coloumb-barriere å krysse, så standardproblemet med fusjon er ikke til stede her. Ni-62 har dessuten mindre masse per nukleon enn Ni-58, så reaksjonen vil være eksoterm. Men hvor i all verden skal disse nøytronene komme fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre har jeg ikke nok kunnskaper til å skjønne om denne artikkelen er inne på noe viktig eller ikke, men ble skikkelig interessert av det lille jeg forstod. (Uthevningene er gjort av meg.)

It is stated that, contrary to expectations, the cross section of these processes may reach an observable magnitude even in the very low energy case because of the extremely huge increment caused by the Coulomb factor of the electron assisted processes and by the effect of the crystal-lattice. The features of electron assisted heavy charged particle exchange processes, electron assisted nuclear capure processes and heavy charged particle assisted nuclear processes are also overviewed. Experimental observations, which may be related to our theoretical findings, are dealt with. The anomalous screening phenomenon is related to electron assisted neutron and proton exchange processes in crystalline solids. A possible explanation of observations by Fleischmann and Pons is presented. The possibility of the phenomenon of nuclear transmutation is qualitatively explained with the aid of usual and charged particle assisted reactions. The electron assisted neutron exchange processes in pure Ni and Li−Ni composite systems (in the Rossi-type E-Cat) are analyzed and it is concluded that these reactions may be responsible for recent experimental observations.

Summarizing, the theoretical results expounded and their successful applications in explaining some unresolved experimental facts inspire us to say that the electron assisted nuclear reactions, especially the electron assisted neutron exchange processes may start a renaissance in the field of low energy nuclear physics.

hele artikkelen kan lastes ned som PDF fra denne siden: http://arxiv.org/abs/1502.01474

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det dessverre sånn at ingen har klart å gjenskape de resultatene og han Rossi vil heller ikke si helt hva han har gjort. Vi har diskutert dette et par ganger før her på forumet og jeg gjentar det jeg har sagt før.

Det er per idag ingen ting som tyder på at kaldfusjon fungerer, vi oppigjennom tiden sett en rekke aktører hevde at de har fått det til. Disse påstandene har blitt tilbakevist hver eneste gang og Rossi blir nok tilbakevist engang han også.

Selvfølgelig er det mulig at jeg tar feil, men det skal en del beviser til for å overbevise meg. Det er rett og slett for mange gode grunner til å tro at dette ikke er mulig og ingen grunner til å tro at det skulle fungere.

Lenke til kommentar

Poenget her er at vi helt klart har en maskin som gjør noe. Så lenge ingen kan forklare akkurat kva maskinen gjør, så bør den undersøkes og noen må prøve å forklare den.

Sannsynligheten for at det er svindel og lureri er foreløpig større enn at det er noe revolusjonerende nytt som snur opp-ned på alt vi veit om fusjon.

Rossi er ikkje en troverdig vitenskapsmann, men den dagen han legger frem dokumentasjon som andre kan etterprøve og bekrefte så skal eg tro på ham :hmm:

Lenke til kommentar

Poenget her er at vi helt klart har en maskin som gjør noe. Så lenge ingen kan forklare akkurat kva maskinen gjør, så bør den undersøkes og noen må prøve å forklare den.

Sannsynligheten for at det er svindel og lureri er foreløpig større enn at det er noe revolusjonerende nytt som snur opp-ned på alt vi veit om fusjon.

Rossi er ikkje en troverdig vitenskapsmann, men den dagen han legger frem dokumentasjon som andre kan etterprøve og bekrefte så skal eg tro på ham :hmm:

Rossi har ikke gjort tilgjengelig informasjonen som trengs for å undersøke denne maskinen, inntil da er det bortkastet tid.

AtW

Lenke til kommentar

Ny oppfølgingsartikkel fra TU, med en litt mer kritisk vinkling:

http://www.tu.no/kraft/2015/02/06/ntnu-professor-om-kald-fusjon--krever-ikke-bare-ett-mirakel-men-to

Hvis jeg skal være djevelens advokat, så kan man jo tenke tilbake til 1800-tallet når Edison prøvde å diskreditere Tesla og AC. (Ikke at Rossi og Tesla kan sammenliknes på noen måte forøvrig).

Dessuten er det en ganske utrolig tanke: Hvis kaldfusjon blir realisert så kan man trolig avvikle alt som heter kraftverk og distribuering av elektrisk energi. Ingen flere monstermaster, trafostasjoner, atomkraftverk, vassdrag i rør, vindmøller, utslipp fra skip osv.

Boliger kan ha sin egen "e-cat" i hagen. Egen jordfeil vil aldri smitte over til naboens nett, og (tipp-) oldebarna våre vil lure på hvorfor vi hadde sentrale kraftverk, linjer på kryss og tvers og hvorfor i all verden vi brente opp all oljen (som vi kunne brukt til andre nyttige ting, og senere resirkulert).

Lenke til kommentar

Rossi har ikke gjort tilgjengelig informasjonen som trengs for å undersøke denne maskinen, inntil da er det bortkastet tid.

AtW

Nå er jeg ikke like kjent med kaldfusjonens historie som dere, så derfor lurer jeg på en ting. Siden kald fusjon er en så hårreisende stor game-changer, vil det jo være sterkt økonomisk, psykologisk og sikkert politisk press for å holde kortene tett til brystet. Så hvordan kan vi se forskjell på den som til syvende og sist får det til, og de hundrevis som tidligere har feilaktig påstått at de har fått det til?
Lenke til kommentar

AtW

Nå er jeg ikke like kjent med kaldfusjonens historie som dere, så derfor lurer jeg på en ting. Siden kald fusjon er en så hårreisende stor game-changer, vil det jo være sterkt økonomisk, psykologisk og sikkert politisk press for å holde kortene tett til brystet. Så hvordan kan vi se forskjell på den som til syvende og sist får det til, og de hundrevis som tidligere har feilaktig påstått at de har fått det til?

Det er 2 muligheter

1. Forsker-varianten ; publisere data nok til at dette kan gjentas av andre og se om det fungerer. - Den ideele varianten.

2. Penge-varianten: man lager et patentert/hemmlig produkt som folk faktisk kan kjøpe og som fungerer.

Iogmed at dette er ting som krever "mirakler", så er det liten grunn til å tro det før en av de to tingene skjer. (og det har ikke skjedd ennå, at rossi setter opp en test, og folk gjør noen målinger rundt den er ikke en av disse to)

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det er mer sannsynlig at ingen kommer til å få det til. Rett og slett fordi det ikke går ann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...