Gå til innhold

Privat telefonabonnement vs. bedriftsabonnement

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på forskjellen mellom bedriftsabonnement og privat abonnement.

Jeg ser fra en tidligere tråd at mulige fordeler med bedriftsabonnement er:

Hvis det bare er du som skal ha abonnementet er det nok ikke behov for et bedriftsabonnement. Det har man jo gjerne for å få tjenester som trådløst sentralbord, sette over samtaler mellom bedriftens ansatte og gratis intern ringing.

Men som Konkurransetilsynet påpekte i dn.no 1. juni 2014, er det mindre konkurranse mellom bedriftsabonnementene og høyere priser i forhold til private abonnement (og derfor også Konkurransetilsynet gikk fra bedriftsabonnement til private abonnement). Så med mindre man er avhengig av sentralbord og gratis internringing (slik som Telenor mener mange ønsker, ifølge siteringen i artikkelen til DN), virker det som en dårlig idé å inngå bedriftsabonnement.

En venn meg hevder at man er avhengig av å ha et bedriftsabonnement (i motsetning til et privat abonnement) for å få fradrag for inngående merverdiavgift og skattefradrag på utgiftene i forbindelse med abonnementet i jobbsammenheng. Jeg har ikke klart å finne noe som underbygger dette (heller ikke noe som avkrefter det), men jeg synes det virker rart om ikke private abonnement skal være mulige å få fradrag for (selvfølgelig brukt i jobbsammenheng). Det er muligens forskjell om man har enkeltmannsforetak eller annen type foretak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...