Gå til innhold

Overgang fra Jack til digital optisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har minimalt med kunnskap om dette så jeg håper noen kan hjelpe meg :-)

Jeg er i ferd med å kjøpe meg Sonos Playbar, men har et problem. Min projektor har ikke optisk utgang, noe jeg forstår er eneste muligheten på Sonos. Finnes det noen som helst mulighet for en overgang av noe slag slik at dette kan løses?

Så vidt jeg vet har projektoren alle andre "vanlige" lydutganger. Jeg bruker i dag forøvrig Jack.

Jeg er skikkelig sugen på Sonos, men det er selvfølgelig vesentlig å få dette til å fungere med projektoren. Håper noen kan hjelpe:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har minimalt med kunnskap om dette så jeg håper noen kan hjelpe meg :-)

Jeg er i ferd med å kjøpe meg Sonos Playbar, men har et problem. Min projektor har ikke optisk utgang, noe jeg forstår er eneste muligheten på Sonos. Finnes det noen som helst mulighet for en overgang av noe slag slik at dette kan løses?

Så vidt jeg vet har projektoren alle andre "vanlige" lydutganger. Jeg bruker i dag forøvrig Jack.

Jeg er skikkelig sugen på Sonos, men det er selvfølgelig vesentlig å få dette til å fungere med projektoren. Håper noen kan hjelpe:-)

Normalt sender du altså lyden til projektoren sammen med bildet fra f.eks. DVD spiller eller TV-tuner (HDMI?). Og nå vil du ha lyden videre fra projektoren til sonos baren?

For meg høres det i så fall ut som du egentlig burde ta lyden optisk ut av f.eks. tuneren eller DVD-spilleren direkte til sonos'en. For flere kilder vil du da trenge en switch eller splitter for de optiske lydkildene. Pleide å være mulig å finne på Clas Ohlson og Biltema. Eller kjøp en billig receiver med optiske inn og utganger.

Edit: Forklaringen min er kanskje ikke den beste, men det blir litt mye gjettverk når du ikke sier hva slags utstyr du har, og hvordan det er koplet opp.

Sonos'en er beregnet på å koples med optisk lydkabel fra TV til sonos. Da er det som oftest slik at TV'en mottar lyd sammen med bildet i en HDMI kabel fra hver kilde. Ser du på TV, så er det TV sendingens lyd som går i den optiske kabelen, mens om du bytter inngang på TV til DVD/BluRay for å se en film, så vil lyden fra DVD/BluRay gå via TV'en og ut av den optiske kabelen inn i Sonosen, det same om du kopler til andre kilder i TV'en som for eksempel en spillkonsoll, eller et videokamera. Det er denne innebygde vekslingsmuligheten som ikke finnes i projektoren din. Derfor må vekslingen foregå tidligere i signalkjeden. For eksempel med en receiver.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk ofr svar.

Ja jeg var kanskje litt utydelig i mitt innlegg, men jeg skal forsøke å forklare.

Jeg tenker at ved å ta lyden fra TV(eller projektoren) vil jeg få til dette fra alle kilder. Slik det er i dag benytter jeg GET-Boksen, Nintendo WII U, DVD-Spiller, og faktisk også PC. Alle disse kildene har ikke utgang, og dette med kilder endrer seg også fra tid til annen. Feks. kan det plutselig hende at barna skal ha Playstation eller lignende(bare et eksempel).

Dette med DAC ser jo litt interessant ut. Kanskje jeg skal forsøke å lese meg litt opp på det.

Noen som vet om dette kan kjøpes på nett for en "slikk og ingenting"?

Lenke til kommentar

Tanken din er korrekt, men du stanger altså i veggen i det projektoren din ikke har optisk utgang. Forslaget med å bruke en DAC (ADC i dette tilfellet) syns jeg virker litt upraktisk og ikke minst kjenner jeg ingen produkter som gjør det du ønsker. Jeg kan heller ikke forestille meg at dette kan gjøres uten betydelig kvalitets-tap i lyden. Og da ville jeg trodd mye av vitsen med Sonos'en forsvinner ut av vinduet.

Tanken din er altså korrekt for en TV med optisk utgang, men for projektor må du enten finne en ny projektor med optisk utgang, eller forringe lyden med en eller annen form for ADC (Analog to Digital Converter) der du tar et analogt stereo signal og koder det om til et digitalt stereosignal som sonos'en må ha støtte for. Som sagt kjenner jeg ikke til slike produkter, de finnes kanskje, men man skal være bra desperat for å gå for en slik løsning. Edit: raskt søk på prisjakt gravde frem denne krabaten, men som sagt, den er svært vanskelig å anbefale. Jeg kan ikke begripe hva du skal med en Sonos Playbar om du skal mate den med søppel.

Slik jeg ser det er din beste løsning en receiver med 2 HDMI utganger som kan veksle mellom TV'en og Projektoren. I tillegg må den ha nok HDMI og eventuelt component innganger til kildene du vil kople til. Og så må den altså ha en optisk UTgang som du sender lyden i optisk kabel til Sonos'en i stedet for å kople høyttalere til receiveren.

Men som sagt, skal du bare bruke TV, og den har optisk utgang, så er du allerede i mål.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar Gabriel.

Ja, det virker som du tenker rett(i forhold til mitt behov). For meg som ikke har kunnskap virker det bare idiotisk at Sonos kun har optisk inngang, men hva vet vel jeg :-)

Tipset med en receiver er kanskje det mest fornuftige hittil, evt at jeg kjøper et annet system enn Sonos.

Når man ikke er spesielt inne i dette er det faktisk ganske vanskelig å forholde seg til alle "ifs and buts" rundt dette, samtidig som man skal ta hensyn til muligehter, kabler, utbygging, kvalitet osv.

Jeg er derfor glad for dine svar :-)

Lenke til kommentar

Vel, hvis du sier hva som fenget så med Sonos'en så kan man kanskje finne noen alternativer? Til film finnes det ingenting som kan måle seg med Yamaha sine. Den dyreste modellen er det akkurat nå tilbud på, så det er et godt tidspunkt å gå for den. De har bare en HDMI utgang, så det vil være nødvendig med en splitter om du skal ha bilde til både TV og projektor uten fikling.

Ellers er denne fra Samsung veldig god på musikk om man liker lydprofilen demmes (Jeg er fan) Den kan også visstnok utvides med trådløse bak-høyttalere slik at man får "ekte" surround. Akkurat det har jeg ikke satt meg inn i, men det er nå nettverks-koplinger på den, så en eller annen form for nettverksfunksjon må det jo nesten være. Jeg mener det ble sagt at man kan bruke de nye Samsung nettverkshøyttalerene som bak-høyttalere. De er jo direkte konkurrenter med nettverkshøyttalerne til sonos så vidt jeg kan forstå. Men så mange HDMI innganger har den jo ikke, så en HDMI splitter og en switsj i kombinasjon vil nok være veien å gå med den.

Prøv å lag en ny tråd der du angir ønske om forslag i forhold til funksjonaliteten du ønsker.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...