Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med subwooferen

Furyon

Anbefalte innlegg

Hallo, Kjøpte i går en ny subwoofer og en forsterker. På grunn av at jeg bare foreløpig låner en, så lagde jeg bare en midlertidig løsning for å sjekke om anlegget fungerer.

Problemet er at bassen er ganske ukontrollert, også på lave frekvenser, så greier den ikke å slå inn. Fikk bare muligheten til å koble til det ene elementet på subwooferen.

Bruker 50mm2 strøm og jording, og relativt tjukke RCA kabler. Måtte bruke en nødløsning i går fordi jeg ikke hadde kabler i fra subwooferen til forsterkeren, så brukte 6mm2 komfyr kabel, og dette skal byttes idag. Jordingen ble plassert på setebeltebolten, og har selv troen på at det enten er Jordingen, eller for små kabler i mellom forsterke-sub.

Har en ground zero gzrb 1600w spl og en Cadence xah 1200db

Hvor store kabler skal jeg bytte til imellom forsterker og sub? Og hvor burde jeg montere jordingen? Ledningen er bare 0.8m så den er ikke særlig lang. Alt dette kjøres av en ny Pioneer 80prs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjørt jording direkte til batteriet, da karosseri og jordledning fra batteri til karosseri kan ha høy motstand. Liten kvadrat fra batteri til karosseri, punktsveiset osv.

Men uansett, har du prøvd å kjøre lyd fra telefon med en standard 3,5mm jack > phono stereo? Jeg mistenker også at spilleren har et høypassfilter som står på.

Sørg for at forsterkeren er satt i Low Pass, skru opp Low Pass Crossover til max, og High Pass Crossover til minimum. Start med Input Level på minimum, koble til telefon, sett på lyd på telefon på max, og skru opp på forsterker. Gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Ja, jordinga di er sikkert fin som den er, hvis det er brukt kabelsko og det er pusset ned til bart metall... Men du MÅ oppgradere kablene til batteriet, den mellom pluss og dynamoen, og jording til motor og karosseri.

Det er ikke kablene mellom forsterker og sub som er problemet i hvert fall. Men oppgrader de nevnte kablene, så vet du at du har god strømtilførsel. Og sjekk om det er noe delefilter aktivt på spilleren. Hjelper ikke dette, så må det feilsøking til, og du kan da starte med å måle ladespenningen over batteriet (MINST 14v) uten stereo osv på. Så måler du samme MED stereo på og spiller høyt, du skal da ha tilnærmet samme spenning over batteriet (minst 14v). Neste trinn blir å måle spenningen inn på forsterkeren når du spiller lavt, og når du spiller høyt, heller ikke her skal det under 14v ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...