TheyStoleMyName Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Heisann! La oss si man har kjøpt en bolig hvor det har vært begått drap, er det meldepliktig å si ifra om dette til fremtidig leietaker? Takk. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Det spørs litt på omstendighetene. Rettsvesenet tror generelt sett ikke på spøkelser, så det skal sånn sett ikke ha noe å si at noen er drept i en leilighet. Dersom hele nabolaget vet at det er begått et eller flere mord av en spesiell type (tenk Criminal Minds) så kan det kanskje få betydning. Når det er begått er også av betydning. Det er forskjell om det skjedde i går eller for 100 år siden. Endret 5. februar 2015 av nicho_meg Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Heisann! La oss si man har kjøpt en bolig hvor det har vært begått drap, er det meldepliktig å si ifra om dette til fremtidig leietaker? Takk. Korfor iallverden skulle det være det? Og korfor skulle det i det hele tatt være relevant? 2 Lenke til kommentar
supersuppe Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Ja, det er krav om opplysningsplikt ved salg og utleie av bolig hvor det er blitt begått et drap. Jeg eier idag et hus hvor det er begått et drap, og dette ble jeg opplyst om ved huskjøp. Grunnen til at jeg fikk opplysninger om dette drapet, er at det foreligger en dom om heving av kjøp grunnet tilbakeholdte opplysninger om et trippeldrap. Saken i mitt hus er noe mildere, da dette var et barmhjertighetsdrap, men likefullt et drap og opplysningsplikten gjelder. Det gjelder også ved utleie! Grunnen til dette er at drapet kan ha innvirkning på om vedkommende faktisk ønsker å kjøpe/leie objektet på bakgrunn av hendelsen. Håper dette var oppklarende. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hvem som har begått det kan jo også spille en rolle. For eksempel om det er deg. 5 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Var det ikke sånn at hvis drapet hadde blitt begått innen 10 år elns, så var det opplysningsplikt, ellers så er det ikke relevant? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Det foreligger ikkje ei generell plikt til å opplyse om kva som har skjedd i huset. Det som står i avhendingslova er: § 3-7.Manglande opplysning om eigedomen Eigedomen har mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. Det sprikande punktet her er om informasjon om at det er begått drap i huset er opplysningar som kjøparen måtte rekne med å få vite om, og som hadde hatt påvirkning på avtalen om kjøp. Opplysningar om at nokon f.eks. har blitt skutt i boligen er eigentleg ikkje meir relevante enn opplysningar om at f.eks. nokon tidligare har skjært seg på kjøkkenet eller i redskapsboda. Forskjellen vil derfor gå på kva hendelsen har påført huset av skader reint fysisk. Om det sitter kuler i veggane, eller det kan være størkna blod som har trengt gjennom parketten, eller andre slike fysiske etterlatningar etter hendelsen så vil nok opplysningsplikta spele inn. Men om ei eldre dame har blitt kvelt har blitt forgifta og døyde medan ho låg i senga så er det mykje forlangt at dette må opplysast. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg vil mene at man kan regne med å få informasjon om det fordi drap kan påvirke holdningen området rundt vil ha til deg og huset du bor i. For eksempel kan det hende at naboene ikke vil være interessert i å være venn med deg fordi det er for tungt å tenke på den som bodde der sist. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 Tusen takk for svar, til de fleste av dere! Har tenkt på det og vurdert litt.. Saken er egentlig at det er et hus som er til salgs hvor det er begått drap på tidligere eier. (Kom i avisen for cirka 8 - 9 mnd siden, så det er ganske "ferskt"). Gjerningsmannen tror jeg er varetektfengslet eller noe slikt, så er redd for at når han blir sluppet løs så vil han kunne finne på noe sånt igjen eller om han har noen kamerater som gjør det. Tenkte å bo i den ene delen og leie ut utleiedelen, men det vil ikke være en god idé (i mine tanker). Derfor har jeg droppet det.. Men takk igjen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Det kan skremme bort mange potensielle kjøpere og leietakere. Ta det med i betraktning om du skal legge inn bud. Altså både på budsummen og i beregning av potensielle leieinntekter. Får du det for en slikk og ingenting kan det jo være verdt å vurdere. Skal de ha markedspris i nabolaget ville jeg styrt unna. Endret 7. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg vil si det er en vesentlig opplysning, hus med fæle historier kan absolutt bære med seg stigma. Du flytter til ny bygd og er storfornøyd med boligen du fikk for under takst, men etter hvert lurer du på hvorfor ingen snakker med dere mer enn de må, og ungene går alene på skolen. Til slutt får du endelig høre det av en forfyllet slamp etter dans på lokalet - dere har kjøpt Fritzl-huset. 2 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Det kan skremme bort mange potensielle kjøpere og leietakere. Ta det med i betraktning om du skal legge inn bud. Altså både på budsummen og i beregning av potensielle leieinntekter. Får du det for en slikk og ingenting kan det jo være verdt å vurdere. Skal de ha markedspris i nabolaget ville jeg styrt unna. Jeg vil si det er en vesentlig opplysning, hus med fæle historier kan absolutt bære med seg stigma. Du flytter til ny bygd og er storfornøyd med boligen du fikk for under takst, men etter hvert lurer du på hvorfor ingen snakker med dere mer enn de må, og ungene går alene på skolen. Til slutt får du endelig høre det av en forfyllet slamp etter dans på lokalet - dere har kjøpt Fritzl-huset. Riktig, akkurat dette jeg tenkte på og ++ mer.. Takk! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå