Gå til innhold

Årsstudium i matematikk lurt mtp. siv. ing, NTNU?

Gjest Slettet-cvVoQz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-cvVoQz

Hei!

Jeg sliter litt med å velge sivilingeniørlinje på NTNU. Det står ikke på snittet, men heller det at jeg ikke klarer å se for meg hvilken linje som passer meg. Vil det derfor være lurt å ta et årsstudium i matematiske fag for å forberede meg på siv. ing-studiet og tenke over hva jeg skal studere, eller er det bortkastet?

Ser på nettsidene til årsstudiumet i matematiske fag(http://www.ntnu.no/studier/aamatstat/oppbygging) at heller få av fagene passer med kommende ingeniørfag, men de kan vel likevel være nyttige, eller?

Så spørsmålet er; er det vits i å gå årsstudium i matematiske fag for å forberede seg på kommende matematikk og bli mer sikker på videre valg, eller vil det være bedre å bare hoppe på et ingeniørstudie og heller bytte linje etter førsteåret?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av fagene som er innbakt i årsstudiet er ikke kjemperelevant for siv.ing, men du vil kunne dekke mesteparten av matematikkfagene som kreves for siv.ing-studiene. Sånn sett er det kanskje ikke helt optimalt, men årsstudiumet i matematikk gir deg en fin helhet av matematikkfag du "burde" ha for å få best mulig utbytte av matematikk.

Lenke til kommentar

Ville heller ha hoppet på et siv.ing. studie. Var selv litt usikker, og er det fortsatt etter å ha gått her i et år. Begynner dog å falle litt mer til ro med valget etterhvert som tiden går :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje vurdert å ta emner som er relevant på de fleste linjer, men så generelle at du ikke mister særlig tid uansett hva du velger. Evnt. så spesielle at du uansett må starte på nytt, men at du virkelig får en smakebit av hva som venter. Du løser det enkelt ved å bare melde deg opp i eksamen og undervisning i disse emnene. Ulempen er jo da at du ikke går på noe særlig studie, noe som kan gå litt ut over det sosiale.

Hvis ikke er matte 1, ITGK og exphil noe alle linjer har - gjerne i første semester. Introduksjonsemnet er gjerne enkelt å komme igjennom, med visse unntak, så du kan evnt. bytte etter jul. Blir litt vanskelig å bytte over til f.eks. elektronikk fra maskin, men sånn er det nå.

Du må bare tenke litt selv over hva du synes høres best ut og hvor mye du klarer å peile inn valget.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...