CW Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) De tre downlights'ene på badet mitt begynte nylig å flimre. Jeg har bodd i leiligheten min i ca. 6 år og ikke hatt problemer før. Når jeg fant frem trafoen fikk jeg se dette: Skulle ikke blå vært koblet på N (nøytral), og brun på L (line)? Kan dette ha fungert i 6 år selv om det var koblet feil? Jeg hadde tenkt å bytte ut trafoen selv, men ble skeptisk når jeg så dette. Endret 5. februar 2015 av CW Lenke til kommentar
toreae Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Han/hun skulle gjerne det, men det er bare feil fargekode vs bokstav. Rent elektrisk er det ingen feil, så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Har ingen praktisk betydning. Man kan jo sette stikkontakten i veggen begge veier. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Er vel ikke feil hvis du har IT nett, som de aller fleste i Norge har. Selv om det egentlig skal gjøres omvendt (N=blå og L=brun), det er derimot viktig at N er blå og brun er L i TN nett. Endret 5. februar 2015 av Guleman Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Er vel ikke feil hvis du har IT nett, som de aller fleste i Norge har. Selv om det egentlig skal gjøres omvendt (N=blå og L=brun), det er derimot viktig at N er blå og brun er L i TN nett. Akkurat det har vel lite å sei når ein brukar 1fas... Flimmer kan komme av problem med dimmer eller trafo.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Akkurat det har vel lite å sei når ein brukar 1fas... Kanskje for en som som ikke vet så mye kan det virke sånn. Reglene sier at nøytrallederen i et anlegg ALLTID skal være blå og må ikke byttes farge på. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 @fløffy d kan være andre feil også! Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 @fløffy d kan være andre feil også! Som? Om TS brukar vanlege halogenpærer så mistenker eg dimmer eller trafo. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Er det satt inn LED-pærer? Disse er vel egentlig ikke dimbare, dvs de lager krøll for dimmeren pga det kreves et visst strømforbruk for å fungere ordentlig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Selv dimbare LED-pærer kan flimre og blinke hvis man har "riktig" dimmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå