charlesgoodyear Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Har i dag eitt data-/teleuttak i veggen. Dette ynskjer eg splittast for å tilrettelegge for to uavhengige breibandsnettverk/-modem. I dag klarar eg kun kople på det eine breibandsmodemet, og har kun fått utdelt ein splittar frå Telenor frå veggkontakt og splitt i to til hhv Telefon- og Modem-kobling. Denne splitten klarar ikkje å dekke dei to modema frå dette eine vegguttaket, kun det modemet som er kopla på Modem-delen av splitten fungerar. Har forsøkt å forgreine ved å bruke router/switch frå veggkontakt, men dette ser ikkje ut til å fungere. Fins det ein forgreinar for vegguttak, der dette éine uttaket kan forgreinast til - utan å splitte i Telefon og Modem? Takk for svar. Endret 5. februar 2015 av charlesgoodyear Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Tviler veldig sterkt på at det er teknisk mulig å ha 2 bredbånd via 1 telefonledning, ettersom andre enden av ledningen faktisk må kobles inn i utstyr på andre enden og kobles opp mot ett abonoment. Hva skal du egentlig med 2 uavhengige nett på en og samme kabel? Jeg er sånn 90% sikker på at du faktisk må ha 2 kabler fra sentralen og inn for at det skal være teknisk mulig å ha 2 separerte nett på de... Lenke til kommentar
charlesgoodyear Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Dette er eit bygg med to leiligheiter. Det skal vera aktivert for to abonnement i sentralen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 En av leilighetene må nok finne en annen mulighet for internett enn via den telefonledningen. Evt. kan dere muligens spleise på en linje. Lenke til kommentar
charlesgoodyear Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 OK, takk. Så det er altså heilt umogleg å forgreine denne éine linja? Iflg Telenor er det aktivert to abonnement på huset via sentralen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Snakk med telenor om det, de er de eneste som kan gi ett sikkert svar, men jeg tviler veldig. Men igjen, det er ikke helt denne typen telefoni og nett jeg jobber med til daglig så det er mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Vanligvis er det (minst) 2 trådpar inn i boligen, og en xDSL-forbindelse trenger kun 1 trådpar. Telenor kan fortelle mer om dette. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er en kontakt et annet sted i huset - og denne er separat fra kontakten du bruker i dag - må det gjøres en jobb. I utgangspunktet er det ikke noe problem å ha begge linjene frem til samme sted, det er ofte flere trådpar i telefonkabelen inn til huset, men da må det opp en dobbelkontakt inne, og det må kobles riktig ute. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Det må også være ledig kapasitet på linjene fra koblingspunkt ute til sentralen. Telenor/Relacom vet dette. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Kapaks også, for den saks skyld. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Er det ett par tviler jeg på at det går. Har sett eneboliger bli 4 leiligheter, med 2 par inn fikk da 2 leiligheter internett av telenor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Luftstrekket inn til min bolig har 4 trådpar, så i teorien kunne jeg bestilt 4 stk xDSL-abonnement fra Telenor. Dette forutsetter, som nevnt tidligere, at det er ledige linjer fra koblingspunktet for din matekabel til sentralen, og ledig kapasitet i sentralen. Igjen: Dette har Telenor/Relacom oversikt over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå