Fotoskrulla Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Skitur i måneskinn Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar F. Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Jøss, det var kjempefint. :-) Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Jøss, det var kjempefint. :-) Der er jo altfor mye støy?! Sikkert for høy ISO eller noe.. Men takk for at du likte det! Det var myyyye finere i virkeligheten! Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Her har du dratt det langt Helene. Har ikke exif data på bildet ditt, men som du er inne på synes ISO å være høy, noe som gir mer synlig støy jo mørkere lysforholdene er. Regner med at bildet er tatt håndholdt og at det ikke har vært mulig med lav ISO fordi lukkerhastigheten da ville blitt for lav. Vil tro at det bare er bruk av stativ som vil kunne endre på det med støy. Men du er ikke redd for å forsøke, utsnitt og komposisjon er jo som vanlig bra fra din side. Vennlig hilsen Ragnar Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Flott bilde! Fin komp og nydelige farger, men som du sier; Litt mye stöy. "Sikkert for høy ISO eller noe..." Velger du ISO-verdien selv eller på auto? Velger du blender og/eller lukkerhastighet selv eller bruker du P? Kunne värt moro å sett Exif'n din. Det er i hvertfall tre brukere her (EpsM, KristianS, JoarTB) med samme kamera som du har der vi kan se Exif. Kanskje du kunne tatt kontakt og hört om du kunne fått et tips? Lenke til kommentar
RuneK Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hei Flott måneskinnsbilde med skispor som går inn i bilde. Et stativ og manuelle innstiller kunne gjort mye her. Mvh. Rune Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Bilde er fint med tanke på motiv osv, men siden du er i lærefasen og ønsker tips og kritikk vil jeg si du har bommet på et par punkter. 1. Hvitbalanse. Husk alltid å ta bilde i rå-format, slik at du kan justere hvitbalansen i ettertid på en enkel måte (det er mulig på JPG osv også, men ikke alltid på en like lett måte). Tar du bildene i rå-format får du også mer data å jobbe med da jpg kun er 8-bit, mens din kamerasensor egentlig tar bilder i 12, 14 eller 16 bit dybde. 2. Manglende farger. Grunnen til dette er trolig enten for kort eksponeringstid, for høy ISO, eller en kombinasjon av disse 2. 3. Støy og eksponering vs ISO. Eksponeringstiden her er for kort i forhold til hvor mye lys sensoren din er avhengi av å "samle inn" for å klare å gi følgende: a) korrekte farger i alleområder av bilde. b) gi lav nok støy til at du blir "fornøyd" med bildet. c) nok dynamikkomfang for å få detaljert bilde av både de mørkeste og lyseste partiene i bildet. Har du exif dataene til bildet blir det lettere å gi tips til eksakt hva du kan gjøre andeledes, men en anbefaling jeg kan gi uansett er dette: Finn ut hvor lenge du klarer å holde kameraet rolig, og sett eksponeringstiden til denne. Sett så ønsket blender, og deretter sett ISO til slutt slik at bilde blir eksponert korrekt. Bruker du stativ, velg lav ISO, gjerne 200-1600, og sett eksponeringstiden deretter. Så lenge motivet ikke er i bevegelse er det ingen problem å ha hverken 5, 10, eller 30 sekunders eksponeringstid. Lenke til kommentar
Fredrik N. Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hei. Du er ikke redd for å prøve noe nytt ser jeg. Bildet ble jo stemningsfullt til tusen og komposisjon kan du jo! Men som andre er inne på så hadde det vært interessant å vite ting som ISO, blenderåpning og lukkertid. Ikke bare på dette bildet, men også på mange av de andre bildene dine. Lykke til, uansett! (Og fortsett å ta bilder....)!!! Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Tusen takk gutter!! ...ja gutter..ingen jenter som tør? Ja,ja, nok om det. Det var kjempehyggelig at dere tok dere tid til så utfyllende kommentarer! Skal en bli bedre så hjelper det godt å få litt tips. Tror jeg har funnet ut nå hva som er feil. Jeg hadde faktisk stativ, riktignok et riktig gammelt, lite og sjarmerende ett som sikkert er kjøpt på 60-tallet en gang, arvet fra min far. Bildet har disse exif data: 10sek, F25, iso 4000. Hvis jeg satt f2.8 og dempet iso til kanskje 800, ville ikke det gitt resultater? Disse exif-dataene ligger jo i bildet, men tror jeg mister dem på veg inn på pad'en? Jeg har ikke datamaskin med Photoshop og Lightrom og slikt skjønner dere. Data'n min er så gammel og på sammenbruddets rand, så jeg vil ikke begynne med slikt før jeg har ny PC med skikkelig skjerm. Så det blir ikke noe bilde i RAW format før det er på plass. Nå er jeg mest i fasen å lære meg hva alle knappene på kameraet betyr, og hvilke muligheter jeg har. Tusen takk til alle sammen og ha en strålende dag! Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Okay, f/25 og ISO 4000 på natta vil produsere masse stöy. Bruk ikke mer enn 200-400 på natta (med stativ). Tester du f.eks. ISO 2500 om dagen og om natta vil du få deg en overraskelse. Om dagen kan det bli skarpt og fint og om natta vil det bli gröt. Et objeltiv er alltid skarpest sånn ca mitt på blenderskalaen, typ 8-11. Et godt stativ er alvo og omega. Selv kastet jeg bort mange år på et gammelt billig stativ - med uskarpe bilder som resutat. Stativet må väre dönn stött og må også stå dönn stött i snöen. Der er det lett å tabbe seg ut. Det er nok viktiger med nytt stativ enn ny datamaskin. Jeg syns du mestrer dette kjempebra, det tross alt du som tar bildene - ikke utstyret Endret 6. februar 2015 av rolfmm Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Okay, f/25 og ISO 4000 på natta vil produsere masse stöy. Bruk ikke mer enn 200-400 på natta (med stativ). Tester du f.eks. ISO 2500 om dagen og om natta vil du få deg en overraskelse. Om dagen kan det bli skarpt og fint og om natta vil det bli gröt. Et objeltiv er alltid skarpest sånn ca mitt på blenderskalaen, typ 8-11. Et godt stativ er alvo og omega. Selv kastet jeg bort mange år på et gammelt billig stativ - med uskarpe bilder som resutat. Stativet må väre dönn stött og må også stå dönn stött i snöen. Der er det lett å tabbe seg ut. Det er nok viktiger med nytt stativ enn ny datamaskin. Jeg syns du mestrer dette kjempebra, det tross alt du som tar bildene - ikke utstyret Hei Rolf Magne! Problemet med skikkelige stativ er vel at de blir så digre å dra med seg?! Jeg planta det godt ned i snøen og satt på selvutløseren på 2 sek. Det er visst mye å bruke pengene på for tiden ser jeg.. Ja,ja fint å ha noe å se frem til! Nå må jeg lære meg kameraet først og fremst. Men du har jo rett: det hjelper ikke hvor sjukt dyrt utstyr man har hvis man ikke har blikket for motivene. Det tror jeg at jeg har. Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Så sant. Pröv deg heller fram med f/8 og f.eks. ISO 200 og myye lenger lukkertid Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Så sant. Pröv deg heller fram med f/8 og f.eks. ISO 200 og myye lenger lukkertid Problemet med laaaang lukkertid er at stjernene drar seg og blir en strek i stedet for en runding... pga jordrotasjonen. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Så sant. Pröv deg heller fram med f/8 og f.eks. ISO 200 og myye lenger lukkertid Problemet med laaaang lukkertid er at stjernene drar seg og blir en strek i stedet for en runding... pga jordrotasjonen. Det er sant. I ditt tilfelle så er F25 alt for høyt, og er trolig det største problemet her (da det blir alt for mørkt for kun 10 sekunder eksponering på ISO4000). 10-12 sekunder burde gi OK stjerner på inntil 50mm objektiv. Siden ISO ikke bør økes, og eksponeringstiden ikke kan økes pga motivets bevegelse, har du egentlig kun ett valg igjen, og det er blenderen. F25 er som sagt alt for mye nedblendet. Anbefaler ikke mer en F5-10. Det at du ikke kan bruke rå-format er en stor ulempe for denne type bilder, men kan du ikke så kan du ikke. Da er det ekstra viktig å få hvitbalansen og eksponeringen korrekt til å begynne med rett fra kameraet. Vedrørende exif så misstenker jeg at denne har falt bort i forbindelse med at du har redigert bilde på en eller annen måte (endret størrelse, croppet eller lignende?) før opplasting her? Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Så sant. Pröv deg heller fram med f/8 og f.eks. ISO 200 og myye lenger lukkertid Problemet med laaaang lukkertid er at stjernene drar seg og blir en strek i stedet for en runding... pga jordrotasjonen. Det er sant. I ditt tilfelle så er F25 alt for høyt, og er trolig det største problemet her (da det blir alt for mørkt for kun 10 sekunder eksponering på ISO4000). 10-12 sekunder burde gi OK stjerner på inntil 50mm objektiv. Siden ISO ikke bør økes, og eksponeringstiden ikke kan økes pga motivets bevegelse, har du egentlig kun ett valg igjen, og det er blenderen. F25 er som sagt alt for mye nedblendet. Anbefaler ikke mer en F5-10. Det at du ikke kan bruke rå-format er en stor ulempe for denne type bilder, men kan du ikke så kan du ikke. Da er det ekstra viktig å få hvitbalansen og eksponeringen korrekt til å begynne med rett fra kameraet. Vedrørende exif så misstenker jeg at denne har falt bort i forbindelse med at du har redigert bilde på en eller annen måte (endret størrelse, croppet eller lignende?) før opplasting her? Jeg får ikke opp exif selv om det er rett fra kameraet. Dog innom iPaden da.. Er det en innstilling på kameraet jeg må gjøre eller er det i bildeprogrammet sånt ligger? Det gikk opp et lys for meg i natt ang. blenderåpningen, det blir liksom enklere når man ser det for seg visuelt hva som skjer i kameraet, sånn rent teknisk. Nå er det dessverre ikke værmelding for sånne bilder på ei god stund nå, så jeg får ikke testet ut min nye kunnskap enda. Tusen takk for god hjelp! Lenke til kommentar
karoald Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Eit stili bilde--fint lys Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Et bilde som funker bra i sitt blålige kveldslys. Støyen kan lett oppfattes som litt yr eller snø i lufta. Roar Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Et bilde som funker bra i sitt blålige kveldslys. Støyen kan lett oppfattes som litt yr eller snø i lufta. Roar Tusen takk Roar! Hyggelig med litt "trøst" her på slutten . Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Eit stili bilde--fint lys Hei Karin! Takk for hyggelig kommentar. Tror vi bor i samme distrikt? Kjenner meg igjen i mange av bildene dine. Flotte bilder forresten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg