Gå til innhold

Liten megapikselkjempe fra Samsung

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Megapiksler er ikke alt. Håper bildebrikken, prosessering og fargegjengivelse er bra samt at det ikke blir for mye støy i bildene.

Angående fargegjengivelse og prosessering tipper jeg at det vil være tilsvarende NX1, men bildebrikken (som også bestemmer megapikslene) vil sansynligvis takle «dårlige» lysforhold dårligere enn brikker med større piksler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedelig at den mangler søker. Det er elendig ergonomi og stabilitet å ikke kunne bruke ansiktet som støttepunkt. Dermed forblir storebroren NX1 den eneste interessante. Finnes det forresten noen gode tester av NX1 sensorens egenskaper?

Helt enig i det med søkeren Simen, det er en ting som jeg personlig synes er viktig. Ang. NX1 sensoren har jeg ikke erfaring med den selv, men det ligger noen testbilder i denne testen vi gjorde i fjorhttp://www.tek.no/artikler/test-samsung-nx1/166221/2

Lenke til kommentar

Megapiksler er ikke alt. Håper bildebrikken, prosessering og fargegjengivelse er bra samt at det ikke blir for mye støy i bildene.

Angående fargegjengivelse og prosessering tipper jeg at det vil være tilsvarende NX1, men bildebrikken (som også bestemmer megapikslene) vil sansynligvis takle «dårlige» lysforhold dårligere enn brikker med større piksler.

Tenker du da på sensorer med større piksler og samme antall? Eller samme samme størrelse og lavere antall? Hvis sistnevte så er ikke det spesielt opplagt. I teorien, ved null "mellomrom" mellom mikrolinsene, skal det ikke ha noe som helst å si på fotonstøyen (det som dominerer på høy ISO). I praksis fanger nok denne BSI-sensoren opp en aning mer lys enn det en 24 Mp FSI-sensor gjør, grunnet BSI-teknikken.

Lenke til kommentar

Tenker du da på sensorer med større piksler og samme antall? Eller samme samme størrelse og lavere antall? Hvis sistnevte så er ikke det spesielt opplagt. I teorien, ved null "mellomrom" mellom mikrolinsene, skal det ikke ha noe som helst å si på fotonstøyen (det som dominerer på høy ISO). I praksis fanger nok denne BSI-sensoren opp en aning mer lys enn det en 24 Mp FSI-sensor gjør, grunnet BSI-teknikken.

Jeg tenker, på helt generell basis, at bildesensorer med større piksler er i stand til å fange opp mer lys, og dermed blir behovet for å forsterke signalet mindre. Her tar jeg ikke hensyn til variabler som mellomrom mellom mikrolinsene, BSI eller FSI, jeg tenker bare helt generelt. Med tanke på NX500 er det samme sensor som NX1, så jeg gjetter at ISO-støyen kommer til å være noenlunde lik, men skal ikke si noe sikkert før jeg ser testbilder fra kameraet.

Lenke til kommentar

Da tenker du på såkalt fotonstøy. Hvis du er interessert så vil jeg anbefale å sette av tid til denne lange artikkelen om fotonstøy vs sensorstørrelse, pikselstørrelse etc. Ren koselesing hvis man er genuint interessert, ellers kan det bli noe tørt. Om du ikke har lyst til å bruke fritid til det, skriv gjerne en innsikt-artikkel basert på den der. Eller spør forfatteren om å få oversette og publisere den.

Lenke til kommentar

Da tenker du på såkalt fotonstøy. Hvis du er interessert så vil jeg anbefale å sette av tid til denne lange artikkelen om fotonstøy vs sensorstørrelse, pikselstørrelse etc. Ren koselesing hvis man er genuint interessert, ellers kan det bli noe tørt. Om du ikke har lyst til å bruke fritid til det, skriv gjerne en innsikt-artikkel basert på den der. Eller spør forfatteren om å få oversette og publisere den.

Takk for tips, legger den i leselista mi :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har klart å lese meg frem til at den har live video fra hdmi, som gjør at den er genial til luftfoto/film

Jeg har lest noe om at 4K-video er crop fra sensoren på NX500, dermed må man multiplisere brennvidden med 1,5 og deretter med 1.6 (totalt 2,4) for å finne ekvivalent brennvidde. Det er fint for de som vil ha mer tele, men hvis man trenger vidvinkel så må man betale litt for å få videre enn 38,4mm.

NX1 nedsampler 4K fra hele sensoren, da blir det kun 1,5 crop.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere review bl.annet her

Overall performance and video are the two areas where the NX500 doesn't compare quite so favourably to the flagship NX1. The NX500's DRIMeVs processor has less memory than the NX1, resulting in a slower (but still very impressive) 9fps burst shooting rate, a lower maximum bitrate of just under 50Mbit/s ( jeg tror NX1 klarer 100 MB/s ) , the inability to stream 4K video from the HDMI port, and a 4K mode that is achieved by cropping the middle 60% of the image from the camera's 6.5K sensor, which drastically changes the effective focal length of the attached lens. The NX500 also suffers in comparison to its big brother by not having a standard 3.5mm microphone input for higher quality audio capture or a headphone jack, all things which will make serious videographers choose the NX

On the stills side, image quality is identical to the NX1, making the NX500 one of the best APS-C cameras in terms of image quality despite only being a mere mid-range model. And despite its compact dimensions, the NX500 offers pretty good handling and customisability and also solid build quality too, although the lack of a viewfinder is a bitter pill for serious photographers to swallow (the AMOLED screen is excellent though).

Flere preview

Her

Cinema 5D sin preview

For de som gidder å lese

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...