Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Det landet er mitt!"

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger å få svar til et spørsmål til en skoleoppgave. Jeg skal skrive et Essay, så jeg trenger forskjellige meninger til spørsmålet selv om dere er enige/uenige med spørsmålet. Gi gjerne noen eksempler også.

Er det akseptabelt i dag å gå inn i et annet land med militære styrker og erklære landet som sitt?

Tusen takk på forhånd :)

Endret av Hmmmm...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det dette som kalles å "annektere" en land? Er det ikke slik at det å gå inn i et annet land med militære styrker kalles å invadere, så kalles det å okkupere når en blir værende, og til slutt annekterer en landet når en erklærer det som sitt?

For å svare på spørsmålet bør en vel forsøke å finne eksempler på at dette er greit. Hvis en finner noen slike eksempler, så er det vel greit? Det blir vel en parallell til spørsmålet om det noen ganger er greit å ta livet av noen. De fleste vil finne tilfeller hvor dette er greit.

Jeg tror det er overgangen mellom å okkupere og annektere som er vanskelig. De fleste ville vel synes det var greit å gå inn i et land som var i oppløsning for å beskytte befolkningen. Men å erklære landet som sitt....

Muligens er det greit dersom landet tidligere har vært en del av det landet som annekterer det? Det er vel noe sånt Russland tenker om Krim og muligens Øst-Ukraina?

Det var jo også en rekke annekteringer på 30-tallet under oppmarsjen til andre verdenskrig en kan tenke over. Tyskland annektere vel for eksempel en del av Tsjekkoslovakia, og dette ble betraktet som greit av datidens stormakter.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Hei. Trenger å få svar til et spørsmål til en skoleoppgave. Jeg skal skrive et Essay, så jeg trenger forskjellige meninger til spørsmålet selv om dere er enige/uenige med spørsmålet. Gi gjerne noen eksempler også.

Er det akseptabelt i dag å gå inn i et annet land med militære styrker og erklære landet som sitt?

Tusen takk på forhånd :)

Kort sagt: Nei, du kan ikke gå inn i et annet land og "erklære det som sitt". Alle stater er suverene, og det er brudd på internasjonal rett dersom man invaderer et annet land. Man "erobrer" ikke land lenger slik man gjorde før i tiden...

Men dersom man vil inn i et land med militære styrker, er dette mulig - men altså ikke med slike begrunnelser som å "erobre" landet.

Gyldige grunner for å krenke suverenitetsprinsippet er f. eks humanitær intervensjon, selvforsvar, o.l.

Men dette er altså ikke begrunnet med at man ønsker å "erobre" landet. (Men klart, det er jo ofte satt spørsmål ved motivene til stater som går inn med militærmakt i andre stater, f. eks nettopp i Irak, Afghanistan, osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...