Xtrasuragurk Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Hei. Har et problem. Jeg jobber med ganske mange oppskrifter som er satt opp på nøyaktig samme måte i hvert sitt regneark. Jeg vil gjerne beholde utskriftene like hele tiden, men når jeg gjør noen forandringer i en oppskrift må jeg gjøre samme forandringen i alle oppsettene i hver eneste oppskrift for at de skal være like. Tar tid. Jeg er på utkikk etter en trylleformel som gjør at jeg kan bruke kun en utskriftsmal som jeg kan skrive ut alle oppskriftene i. Hvis jeg da gjør forandringer så gjør jeg de i malen, ikke alle oppskriftene. Noen der ute som skjønner hva jeg snakker om og ikke minst, kan hjelpe meg? -Xtrasuragurk Endret 5. februar 2015 av Xtrasuragurk Lenke til kommentar
Horge Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hvis alle ark med oppskrifter er helt identiske, så kan du kanskje lage et "utskriftsark". Et sted på arket, fortrinnsvis utenfor utskriftsområdet, velger du hvilken oppskrift som skal vises i utskriftsarket, og via formel henter du inn alle opplysninger. På denne måten sikrer du i hvert fall at alle utskrifter blir like, og dersom det er nødvendig med endringer, så holder det å endre utskriftsarket. Lenke til kommentar
Xtrasuragurk Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Kanskje jeg ikke var nøyaktig nok. Jeg har en drøss betongoppskrifter lagret som forskjellige filer. Alle disse filene har forskjellige ark. Et av dem heter resept, et annet heter følgebrev. Følgebrevet skal inneholde noen opplysninger som trekkes ut av reseptarket. Så langt er alt greit. Dette funker fint. MEN. jeg har en drøss av disse filene og alle skal se like ut, og noen ganger må jeg forandre litt på både resept og følgebrev. Det enkleste da ville være å ha en utskriftsmal som ble kalt 'Følgebrev' som alle filene skrev ut til. Siden alle filene er like mtp oppsett burde det ikke være umulig å finne en løsning på dette. Alle cellene er like i alle reseptene. Bare å flytte innholdet over til en uskriftsmal men jeg har ennå ikke klart det:-/ Noen som skjønner hva jeg mener? -Xtrasuragurk Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Høres ut som det er meget enklere å konvertere dette til en database.. Mye enklere å jobbe med hvis man har litt kunnskap om det.. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Selv med de nye opplysningene, så tror jeg at jeg lar min anbefaling stå. Sant nok blir det selvfølgelig en "utskriftsfil" (med arket "følgebrev") og ikke et "utskriftsark", men fra utskriftsfilen så lager du noe logikk som gjør at man kan velge hvilken av oppskriftene som data skal hentes ut fra. PS: I Excel så er fil = arbeidsbok. En side/flik/arkfane (kall det hva du vil) heter regneark, derav misforståelsen. =) PS2: Det høres for øvrig ut som at Excel kanskje ikke er det optimale verktøyet. Hvis du absolutt skal bruke Excel, så hadde jeg nok vurdert om det var mulig å få alle oppskrifter inn i samme arbeidsbok. Endret 6. februar 2015 av Horge Lenke til kommentar
Xtrasuragurk Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Høres ut som det er meget enklere å konvertere dette til en database.. Mye enklere å jobbe med hvis man har litt kunnskap om det.. Helt enig i det. Sikkert mye enklere å jobbe med. Hvis man har litt kunnskap om det...:-) Lenke til kommentar
norbyte Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Kanskje jeg ikke var nøyaktig nok. Jeg har en drøss betongoppskrifter lagret som forskjellige filer. Alle disse filene har forskjellige ark. Et av dem heter resept, et annet heter følgebrev. Følgebrevet skal inneholde noen opplysninger som trekkes ut av reseptarket. Så langt er alt greit. Dette funker fint. MEN. jeg har en drøss av disse filene og alle skal se like ut, og noen ganger må jeg forandre litt på både resept og følgebrev. Det enkleste da ville være å ha en utskriftsmal som ble kalt 'Følgebrev' som alle filene skrev ut til. Siden alle filene er like mtp oppsett burde det ikke være umulig å finne en løsning på dette. Alle cellene er like i alle reseptene. Bare å flytte innholdet over til en uskriftsmal men jeg har ennå ikke klart det:-/ Noen som skjønner hva jeg mener? -Xtrasuragurk Hvis du har "en drøss" av disse filene liggende som ark i samme arbeidsbok så kan du enkelt redigere alle arkene samtidig ved å merke alle arkene. Hvis arkene med oppskrifter ligger i forskjellige filer er det forsåvidt en enkel sak og kopiere eller flytte disse over i ei annen arbeidsbok i Excel. Tenk deg godt om før du begynner å redigere flere regneark samtidig og vær sikker på at alle arkene som er merket faktisk SKAL redigeres. Arkene i ei arbeidsbok kan merkes med samme metode som du kan merke det meste i windows-verden. Klikk sammen med "CTRL" for å merke en og en arkfane eller "SHIFT og klikk for å merke fra og med- til og med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå