Gå til innhold

Norske bilpriser og avgifter

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et lite håp om at de prøver å i det minste dreie avgiftene slik at nyere biler blir mye gunstigere samtidig som de kanskje også kan øke vrakpanten et par år, selv om dette kan ha en diskutabel effekt.

Nå har de jo redusert omregistreringsavgiften, som er et steg i den andre retningen. Gammel bilpark handler ikke bare om miljø heller, men også om sikkerhet. Dessverre så er det slik at uerfarne sjåfører er de som sitter i de farligste bilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik i dag også, at avgiftene er der for å unngå "overdådighet", samtidig som påpekt over her er en flott måte å dra inn penger på (Norge er et stort og langt land, kollektivt overalt er en utopi, så derfor MÅ folk ha seg bil = gyllen anledning.) Samtidig er vel tanken at de bilene som allerede er her i landet kan manikke gjøre noe med, så da reduserer vi omreg. avgiften sånn at flere blir fristet til å kjøpe en bil som allerede er i systemet fremfor å kjøpe ny.

Også et godt poeng med at "normale" folk som har bilinteresse kan, i de fleste andre land, faktisk oppnå å ha en litt spesiell eller kostbar bil uavhengig av at vi visstnok har så jævla høyt lønnsnivå her til lands.

Lenke til kommentar

Det er vel bare Renault som har tatt et lite grep i å få bort eldre biler fra veien. Der du kan få 25000 for din gamle bil om du kjøper en ny Renault, men hvem er såpass gal i hodet at de kjøper en ny Renault? :(

Gjelder ikke det kun om man kjøper elbilen Zoey?

Ifølge reklamen jeg hørte på radio hver morgen så sier de først og fremst Zoey, men så sniker de inn "eller noen av de andre utvalgte modellene".

Så sansynligheten for å få en Clio Sport er vel liten :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i hvor kilden til at folk i utrygge/eldre biler kjører mer forsiktig kommer fra. Det er dessuten en "textbook" stråmann å undergrave argumentet om at hvis du først ender i en ulykke så er bilen forskjell på liv å død ved å si at man kjører mer forsiktig med eldre biler, eller "think of the children".

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i hvor kilden til at folk i utrygge/eldre biler kjører mer forsiktig kommer fra. Det er dessuten en "textbook" stråmann å undergrave argumentet om at hvis du først ender i en ulykke så er bilen forskjell på liv å død ved å si at man kjører mer forsiktig med eldre biler, eller "think of the children".

Den myten har ikke jeg hørt.

Gammel bil = ikke så farlig om den får seg en skrape i lakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...